|
کدخبر: 302421 سارا سمیع شمس

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک ایران

عامل گرانی لباس کودک / تورم معکوس گریبان‌گیر پوشاک شد

افتخاری گفت: قیمت پوشاک در سال جاری با توجه به تغییرات قیمت دلار افزایش چندانی نداشته است. لباس کودک به دلیل حساسیت‌های فراوانی که در این حوزه وجود دارد، گران‌تر تمام می‌شود.

اقتصاد عامل گرانی لباس کودک / تورم معکوس گریبان‌گیر پوشاک شد

خرید لباس کودک جزء هزینه‌های ضروری خانوار است. کودکی که پیوسته در حال رشد است طبیعتا هر چه بزرگتر می‌شود نیاز به لباس جدیدتری خواهد داشت. با گذری در بین بازارها و جستجو در بین سایت‌های خرید و فروش اینترنتی با قیمت‌های گزاف در حوزه لباس کودک روبرو می‌شویم. شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که چرا لباس کودک نسبت به لباس بزرگسالان گران‌تر تمام می‌شود با اینکه از نظر ابعادی خیلی کوچکتر است؟ برای پاسخ به این سوال خبرنگار گسترش نیوز با مجید افتخاری عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک ایران صحبت کرده است که در ادامه می‌خوانیم.

مجید-افتخاری

قیمت پوشاک تورم معکوس داشته است

مجید افتخاری عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک ایران به خبرنگار گسترش نیوز گفت: قیمت پوشاک در سال جاری با توجه به تغییرات قیمت دلار افزایش چندانی نداشته است و با توجه به قیمت مواد اولیه پوشاک، می‌توان گفت حتی تورم معکوس داشته‌ایم. بنابراین میزان افزایش قیمتی که در پوشاک اعمال شده است منطقی و حتی کمتر از حد تصور است.

وی افزود: پوشاک کالایی که دارای ۲ ویژگی است، اول اینکه فصلی است و دوم اینکه از چند روز قبل از فصل تولید می‌شود. سال گذشته، مواد اولیه این موقع با دلار ۲۳ هزار تومان تهیه شده بود و امسال اگر به ۳ تا ۴ ماه گذشته برگردیم، قیمت دلار در محدوده ۵۰ هزار تومان بوده است، یعنی هزینه خرید مواد اولیه حدود ۲ برابر شده است و این موضوع بسیار در خصوص افزایش قیمت حائز اهمیت است. نکته بعدی این است که چون پوشاک فصلی است و مخصوصا در مورد پوشاک زنانه تابع مد است، در مقطعی تولیدکننده قادر به افزایش قیمت نیست.

قیمت پارچه را می‌توان گران کرد اما پوشاک را خیر

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک ایران خاطرنشان کرد: در خصوص پارچه، چون برش نخورده است و مدلی روی آن پیاده نشده است، امکان افزایش قیمت وجود دارد اما در مورد پوشاک این قضیه شدنی نیست. میزان تورم در قیمت پوشاک در مقایسه با تورمی که در مواد غذایی یا صنایع دیگری مثل صنعت خودرو شاهد هستیم، قابل مقایسه نیست و تورم کمتری را می‌بینیم.

افتخاری ادامه داد: باید بررسی کرد و دید قیمت پوشاک در سال گذشته چقدر بوده و امسال به چه قیمتی رسیده است. همچنین دستمزد، اجاره و هزینه‌های جاری سال گذشته چقدر بوده است و امسال چقدر شده است و از همه مهم‌تر مواد اولیه تولید پوشاک سال گذشته چقدر برای تولیدکننده هزینه بر بوده است و امسال به چه قیمتی رسیده است. همه این عوامل بر مبحث قیمت پوشاک موثر است و نمی‌توان تاثیر آن را نادیده گرفت هر چند که باز تورم قیمت در پوشاک بسیار کمتر از اقلام دیگر است.

چرا همیشه قیمت لباس کودک نسبت به لباس بزرگسال، گران‌تر احساس می‌شود؟

وی در پاسخ به این سوال گفت: گران‌تر بودن قیمت لباس کودک نسبت به لباس کودک چند علت منطقی دارد. در حوزه لباس کودک حساسیت‌هایی وجود دارد که در لباس بزرگسالان این حساسیت وجود ندارد. به عنوان مثال در لباس کودک اغلب باید جنس لباس از الیاف پنبه باشد و کل اکسسوار و خرج کاری که استفاده می‌شود همه باید استاندارد بوده و از متریال خاصی تشکیل شده باشد. لباس کودک یک سری ویژگی‌های خاصی دارد و یکی از این عوامل شستشوی مکرر آن نسبت به لباس بزرگسالان است مثلا ممکن یک شلوار مردانه را یک هفته استفاده شود و بعد شستشو شود اما شلوار کودک نیاز دارد که هر روز شسته شود. بنابراین ساختار و ماهیت لباس کودک بنا بر حساسیت‌های ویژه‌ای که دارد منجر می‌شود قیمت لباس بالاتر رود.

کودک

این فعال صنعت پوشاک اشاره کرد: باید توجه کرد که هیچ وقت در لباس کودک نمی‌توان پلی استر استفاده کرد. در لباس کودک هر نوع چاپی را نمی‌توان به کار برد. در لباس کودک با توجه به اینکه شستشوی مکرر در آن انجام می‌شود، نمی‌توان هر نوع پارچه‌ای را استفاده کر د. در مجموع می‌توان گفت در لباس کودک مواد اولیه خاص‌تری مورد استفاده قرار می‌گیرد و این ویژگی باعث می‌شود بهای تمام شده بیشتر شود.

لباس-بچه

جامعه آماری کودکان محدود است

افتخاری در ادامه گفت: نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که هیچ فردی، حاضر نمی‌شود لباسی برای کودک خود تهیه کند که برای کودک حساسیت‌زا باشد. باید تمام الیاف به کار برده در لباس کودک الیاف طبیعی باشد. به عنوان مثال فرض کنید یک تی شرت کودکانه ۳۰۰ هزار تومان است و در مقابل یک تی شرت زنانه هم به فرض ۳۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد در حالیکه مدل زنانه پارچه بیشتری را مصرف کرده است، این اتفاق تنها به دلیل حساسیت بیشتر لباس کودک نسبت به بزرگسال است که با ید از الیاف خاصی تهیه شود.

لباس-کودک

وی افزود: در خصوص شستشوی لباس کودک باید میزان آب رفت لباس سنجیده شود به این دلیل که مکررا در حال شستشو قرار خواهد گرفت. همچنین نوع رنگ به کار رفته در لباس کودک در مقایسه با لباس بزرگسالان فرق دارد و از یک نوع متریال نیست. تمام این موارد باعث می‌شود که بهای لباس کودک گران‌تر تمام شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک ایران در پایان به گسترش نیوز گفت: نکته دیگر در مورد لباس کودکان جامعه آماری محدودتر این گروه نسبت به بزرگسالان است. این اتفاق منجر به تقاضای محدودتر در خصوص لباس کودکان می‌شود. در حال حاضر پیک جمعیتی ما بالای ۳۰ سال است و جمعیت زیر ۱۰ سال جزء دهه‌های کوچک جامعه محسوب می‌شود و این موضوع باعث می‌شود تولید انبوه لباس در حوزه کودک کم شود. در برخی مواقع می‌توان بهای تمام شده را با تولید انبوه و فروش بالا کنترل کرد اما به دلیل جامعه آماری محدود این اتفاق نمی‌افتد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها