|
کدخبر: 301842 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

حذف گوشت از سفره ها / قیمت قارچ لاکچری شد!

قدرت خرید مردم به گرانی گوشت نمی‌رسد و اخیرا به وفور دیده شده است مردم به سمت مصرف قارچ در غذاها روی آوردند. در گزارش زیر بررسی خواهیم کرد که این جایگزین چقدر برای خانوار به صرفه تمام می‌شود؟

اقتصاد حذف گوشت از سفره ها / قیمت قارچ لاکچری شد!

تورم نزدیک به ۵۰ درصدی حاکم بر کشور، بسیاری از بازارها را تحت تاثیر قرار داده است اما سخت‌ترین آن گرانی در حوزه مواد خوراکی است. البته با توجه به اظهارات داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، تورم نقطه به نقطه کشور در تیرماه امسال نسبت به ماه قبل ۳.۲ درصد کاهش داشته است! در مورد تورم خوراکی و آشامیدنی‌ها، بر اساس گزارش مرکز آمار، در تیرماه نرخ تورم این دسته از مصارف ۱.۲ درصد بوده است.

گرانی گوشت اما اتفاق تازه‌ای نیست و سالیان سال است که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند اما وقتی گرانی همه جانبه می‌شود و هزینه زندگی سر به فلک می‌کشد، مردم مجبور می‌شوند برخی از اقلام را حذف کرده و با خوراکی دیگری جایگزین کنند.

قیمت-گوشت-قرمز

قارچ جایگزین گوشت شد!

از دیرباز مصرف سویا به دلیل اینکه منبع خوبی از پروتئین است به جای گوشت مورد استفاده خانوار بوده است اما طبق گفته فروشندگان در میادین شهر، خریداران قارچ نسبت به گذشته بیشتر شده‌اند. اغلب قارچ به عنوان یک چاشنی در غذاها مورد استفاده قرار می‌گرفت و یک دورچین محسوب می‌شد اما اخیرا خانواده‌ها در پخت و پز انواع خورشت و خوراک‌ها به جای گوشت از قارچ استفاده می‌کنند. به همین منظور به بررسی قیمت جدید قارچ پرداختیم و می‌خواهیم بدانیم این جایگزین غذایی چقدر برای خانوار به صرفه تمام می‌شود؟

قارچ-گوشت

قیمت جدید قارچ در بازار

براساس آخرین بررسی‌ها از میادین میوه و تره بار قیمت انواع قارچ در ۹ مرداد ماه ۱۴۰۲ به شرح زیر گزارش شده است.

قیمت قارچ درجه یک و درجه دو در بسته‌بندی کیلویی به ترتیب ۵۹.۰۰۰ تومان و ۵۵.۰۰۰ تومان است. همچنین لازم به ذکر است که قیمت قارچ صدفی در بسته‌بندی یک کیلویی ۶۱.۰۰۰ تومان اعلام شده است. در جدول زیر می‌توانید قیمت انواع قارچ در وزن‌های مختلف را ببینید.

جدول-قیمت-قارچ

همان طور که در گزارش خواندید قیمت قارچ را نمی‌توانیم در دسته خوراکی‌های ارزان بگذاریم و با توجه به شرایط نگهداری از قارچ که قابلیت فریز شدن آن مثل گوشت نیست و بعد از پخت از حجمش کم می‌شود، نمی‌توانیم بگوییم انتخابی اقتصادی برای خانوار است.

دردسر پرورش قارچ برای تولیدکنندگان

شرایط پرورش قارچ نیز کم دردسر ندارد و پرورش دهندگان با چالش‌های مخلفی روبرو هستند. به عنوان مثال استفاده از کمپوست‌های مناسب بسیار مهم است و استفاده از کمپوست‌های نامناسب می‌تواند یکی از مشکلات عمده باشد. در واقع، اگر قارچ‌ها از یک بستر کشت مناسب استفاده نکنند، به خوبی رشد نخواهند کرد و این می‌تواند باعث کاهش عملکرد و کیفیت محصول شود.

در پرورش قارچ، یکی از مهم‌ترین بیماری‌های قارچی ورتیسیلیومی است که به دلیل دمای بالا، رطوبت بالا و هوای رطوبتی به وجود می‌آید. این بیماری باعث می‌شود شکاف‌هایی در سطح کلاهک و ساقه قارچ به وجود آید و قارچ حالت متورم پیدا کند و پوست قارچ کنده شود. علاوه بر این، احتمال آلودگی در پرورش قارچ بسیار زیاد است و اگر محیط کشت استریل و تمیز نباشد، باکتری‌ها و عوامل بیماری‌زا زیاد می‌شوند و باعث خرابی و بیماری قارچ‌ها می‌شوند.

حراج قارچ‌های لاکچری با قیمت‌های نجومی

به گزارش منابع خبری، قارچ کمیاب ترافل سفید، در بیست و یکمین حراج جهانی ترافل سفید ایتالیا به فروش رسید. در این حراج، یک ترافل سفید به وزن ۸۳۰ گرم به قیمت ۱۰۳ هزار یورو (حدود ۱۱۸ هزار دلار) به فروش رسید. این قیمت بسیار بالا بوده و نشان دهنده ارزش ویژه این نوع قارچ در بازار جهانی است. این قارچ‌های ارزشمند به صورت خودرو در زیر زمین رشد می‌کنند و برای یافتن و برداشت آن‌ها از سگ‌های مخصوص ترافل‌یاب استفاده می‌شود. سگ‌های ترافل‌یاب با بو کردن قارچ‌ها در زیر زمین، محل رشد آن‌ها را مشخص می‌کنند و به این ترتیب کشاورزان می‌توانند قارچ‌های ترافل را با دقت بیشتری برداشت کنند.

قارچ-کمیاب

 قارچ شیتاکه یکی از گران‌قیمت‌ترین قارچ‌ها در ژاپن به شمار می‌رود و یکی از مواد غذایی مهمی است که برای درست کردن سوپ و غذاهای دیگر در ژاپن استفاده می‌شود. این قارچ درختی در جنگل‌های ژاپن و مناطق دیگری از جهان رشد می‌کند و به دلیل ارزش غذایی و پرورش دادن آن در ژاپن، قیمت بالایی دارد. در ویدئوی زیر نحوه پرورش قارچ شیتاکه در ژاپن را می‌توانید ببینید.

کلام آخر

مدیریت قیمت‌ها در مبحث خوراکی‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. خانواده‌ها ناچار به جایگزین می‌شوند و برخی اقلام گران رفته رفته از سفره‌ها حذف می‌شود. اقلامی که در پرورش نسل آینده بسیار حائز اهمیت است و نمی‌توانیم به طور قطعی بگوییم گزینه‌های جایگزین چقدر می‌توانند انتخاب خوبی باشند و چقدر می‌توانند نیاز جسمی را مخصوصا در گروه سنی کودکان تامین کنند. بنابراین آنچه که اولویت دارد مدیریت قیمت در بخش سفره خانوار است که باید در برنامه‌های فوری و همیشگی مسئولان مربوطه در کشور باشد.

اخبار مرتبط

  • ali ارسالی در

    این قیمت هایی که برای قارچ زدید کجا این قیمت میدن؟
    الان درب مزرعه قارچ را بالا 60 میدن و تو بازار بالای 80 هستش

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها