|
کدخبر: 301582

آموزش، حلقه گمشده ساخت‌وساز

صنعت ساختمان یکی از مناسب‌ترین بسترها بر اثر ایجاد اشتغال و کارآفرینی است.

اقتصاد آموزش، حلقه گمشده ساخت‌وساز

با مروری به گذشته ملاحظه می‌شود که طی سال‌هایی که بازار مسکن دچار رکود بوده و به‌دنبال آن ساخت‌وساز نیز کمتر شده، بیکاری نیز در کشور تشدید و تعداد بیکاران افزایش یافته است. بسیاری ساختمان‌سازی را مادر صنایع می‌دانند، چراکه گذشته از وابستگی اقتصادی و گردش مالی این صنعت، تعداد اشتغال در این حوزه نیز بالا بوده و فضای کاری بسیاری در این صنعت وجود دارد. از تامین‌کننده مواد اولیه مصالح ساختمانی تا مهندسان و صاحبان املاک و... هزاران موقعیت شغلی موجود در این صنعت هستند که می‌توان با سرمایه‌گذاری اندک در هرکدام از آنها اشتغالزایی کرد.صمت در این گزارش به بهانه روز ملی کارآفرینی و ترویج آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای به نقش صنعت ساختمان در اشتغالزایی و اهمیت آموزش فنی برای حفظ این صنعت مادر پرداخته است.

مسکن در رتبه نخست اشتغالزایی

طبق آمارهای منتشرشده در سازمان آمار و وزارت مسکن و شهرسازی، مسکن رتبه اول را در زمینه اشتغالزایی داشته و مشاغل ساختمانی علاوه بر دارا بودن خصیصه‌هایی همچون قرار گرفتن در بخش انتهایی زنجیره تولید و ارتباط نزدیکی که با سایر بخش‌های اقتصادی دارند، دارای توان اشتغالزایی بالایی هستند و امروزه رشد و توسعه بسیاری دارند. این تاثیرگذاری بر اقتصاد کشور به تحرک بیشتر در آن و خروج کشور از رکود کمک قابل‌توجهی کرده است. به‌همین‌دلیل هم جذب سرمایه‌ها در این زمینه به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر تولید ناخالص داخلی تاثیرگذار است. از طرف دیگر، به‌دلیل شاغل بودن قشر ضعیف و متوسط جامعه در حوزه مشاغل ساختمانی، اشتغالزایی برای اقشار کم‌درآمد بیشتر شده و به کاهش فقر هم کمک قابل‌توجهی می‌کند. حتی در شرایط رکود اقتصادی هم، گسترش فعالیت در حوزه صنعت ساختمانی به بهبود وضعیت ناخالص داخلی کمک کرده است و سهمی مابین ۴ الی ۷ درصدی را دارد.

مهندسانی که تنها به فکر استخدام هستند!

محمد عطاردیان، کارشناس اقتصادی در رابطه با نقش صنعت ساختمان در اشتغالزایی و اهمیت آموزش فنی در این حوزه به صمت گفت: مباحثی از جمله ایجاد اشتغال برای بیش از یک‌میلیون نفر و نهضت ملی مسکن مطرح است، در صورتی که بخش ساخت‌وساز مسکن فعال شود، تعداد بسیاری از جوانان مشغول به کار می‌شوند. طبق آمار منتشرشده در سازمان آمار و وزارت مسکن و شهرسازی، مسکن رتبه اول را در زمینه کارآفرینی دارد و مشاغل ساختمانی، دارای توان اشتغالزایی بالایی هستند. ساخت‌وساز باعث فعال شدن بخش‌هایی از جمله کارخانه‌های تهیه سیمان، مصالح ساختمانی طبیعی و تجهیزات داخلی می‌شوند که در همین بخش‌ها نیز شاهد اشتغال گسترده خواهیم شد.عطاردیان با بیان اینکه ایجاد اشتغال نیاز به هماهنگی بین بخش دولتی و خصوصی دارد، گفت: دولت با تامین زیرساخت‌ها و بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری و بکارگیری نیروی کار می‌تواند اشتغال گسترده را در کشور ایجاد کند. برای ایجاد اشتغال، نیاز به خط اعتباری و ارائه تسهیلات است. اکنون که دولت با مشکل مالی روبه‌رو است، همه دستگاه‌ها باید با یکدیگر هماهنگ باشند و با شناسایی امکانات و ظرفیت‌های کشور در راستای کارآفرینی حرکت کنند. معیشت و اقتصاد کارفرمایان و کارگران باید در مرحله نخست موردتوجه قرار گیرد تا با حل دغدغه‌های نیروی کار، برای اشتغال پایدار برنامه‌ریزی شود.

اشتغالزایی برای اقشار کم‌درآمد

عطاردیان خاطرنشان کرد: به‌دلیل شاغل بودن قشر ضعیف و متوسط جامعه در حوزه مشاغل ساختمانی، اشتغالزایی برای اقشار کم‌درآمد به کاهش فقر کمک قابل‌توجهی می‌کند. حتی در شرایط رکود اقتصادی هم گسترش فعالیت در حوزه صنعت ساختمانی به بهبود وضعیت ناخالص داخلی کمک کرده است.

وی افزود: یکی از زیرسیستم‌ها در زیست‌بوم اشتغال کشور در ارتباط با فضای کسب‌وکار است که در آن تقسیم وظایف برای دستگاه‌ها انجام شده است. کارآفرینی خود بخشی از صنعت ساختمان‌سازی است. این روزها پیشرفت فناوری سبب شده است تا صنعتی شدن تمام بخش‌ها، به‌ویژه ساختمان‌سازی را دربربگیرد. برای پیش بردن ساختمان‌سازی در کشور به‌سمت صنعتی شدن، باید از نوآوری‌های خلاقانه استفاده و متخصصان این حوزه را شناسایی و توانمندسازی کرد.

از آنجا که نهاده‌های موردنیاز تولید در بخش مسکن به ارز خارجی و محصولات وارداتی متکی نیست، در شرایط کنونی تحریم و احتمال تداوم آتی این وضعیت، تقویت بازار ساخت‌وساز باید به‌عنوان یک ضرورت، از یک‌سو برای ایجاد اشتغال و از سوی دیگر، برای افزایش تولید در سایر فعالیت‌های اقتصادی در اولویت قرار بگیرد.

این کارشناس در پایان گفت: متاسفانه این روزها تمام افرادی که در حوزه ساختمان‌سازی و عمران و حوزه‌های مربوط به آن، فارغ‌التحصیل می‌شوند، تنها به فکر استخدام خود هستند و اگر موفق به استخدام شوند، رسالت خود را تمام‌شده می‌دانند. در صورتی که با نادیده گرفتن ظرفیت بالای این صنعت و استفاده نکردن از خلاقیت‌های خود، سبب افت کیفیت ساخت‌وساز می‌شوند. این افراد تنها در صورتی می‌توانند به‌عنوان کارآفرین به فکر ایجاد موقعیت شغلی باشند که دولت از آنها حمایت کند.

ظرفیت اشتغالزایی صنعت ساختمان

محسن عبدالهی علویجه، کارشناس مسکن بااشاره به ظرفیت صنعت ساختمان در اشتغالزایی به صمت گفت: طبق آمارهای منتشرشده در سازمان آمار و وزارت مسکن و شهرسازی، صنعت ساختمان، رتبه اول را در زمینه اشتغالزایی دارد و مشاغل ساختمانی به‌دلیل قرار گرفتن در بخش انتهایی زنجیره تولید و ارتباط نزدیک با سایر بخش‌های اقتصادی، دارای توان اشتغالزایی بالایی هستند و امروزه رشد و توسعه بسیاری دارند. این تاثیرگذاری بر اقتصاد کشور به تحرک بیشتر در آن و خروج کشور از رکود، کمک قابل‌توجهی کرده است.

عبدالهی ضمن بیان این مطلب افزود: صنعت ساخت‌وساز یکی از حوزه‌های کاری موردتوجه بسیاری از مردم در دنیا است. البته این صنعت بنا بر دلایلی همچون نبود برنامه‌ریزی اصولی، نبود منابع مالی کافی و مناسب یا نبود دانش لازم و حرفه‌ای می‌تواند در معرض شکست قرار بگیرد. چنانچه به‌خاطر شرایط نامناسب اقتصادی فعالیت‌های ساخت‌وساز کاهش یابد، افراد بی‌شماری بیکار خواهند شد و این‌گونه، آمار بیکاری نیز افزایش پیدا خواهد کرد. رتبه اول بودن صنعت ساختمان و مسکن تایید بر این نکته است که کارآفرینی و حمایت از این حوزه کاری تا چه اندازه لازم و ضروری است.

 در نقطه مقابل، اگر افرادی که صاحب شرکت ساختمانی هستند و قصد ورود به این صنعت پرطرفدار را دارند، برنامه‌ای هدفمند و جامع برای کسب‌وکارشان داشته و آگاه باشند که رعایت یک‌سری از الزامات را مدنظر بگیرند، به‌طورقطع بر پله‌های موفقیت گام خواهند نهاد.

اهمیت صنعت ساختمان در اقتصاد

این کارشناس مسکن با تاکید بر اهمیت این صنعت در اقتصاد گفت: با در نظر گرفتن اهمیت صنعت ساختمان، به‌ویژه بلندمرتبه‌سازی، شناسایی فرصت‌های کارآفرینانه در این صنعت می‌تواند جهشی در تامین نیازهای جامعه باشد و منجر به رشد و توسعه کشور شود و از طرفی، با کهنه شدن روش‌های سنتی پرهزینه و کم‌سرعت و جایگزینی روش‌های نوین تولید به‌طورکارآمدتری عمل کند.

عبدالهی ادامه داد: به‌لحاظ اقتصادی، حدود ۴۰ درصد از گردش مالی متعلق به صنعت ساختمان و به‌لحاظ اشتغال، میلیون‌ها نفر از آحاد مختلف جامعه به اشکال مختلف، متصدی حوزه ساختمان‌سازی هستند. ده‌ها شغل از جمله مهندسان، کاردان‌های فنی، استادکاران، معماران تجربی، کارگران ماهر، کارکنان کارخانه‌های تولیدی و همچنین معادن مربوطه، پیمانکاران و شرکت‌های ساختمان‌سازی، ریل‌سازی، کارکنان شاغل در ادارات و موسسات ذی‌ربط مانند وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، شهرداری‌ها، کارکنان بنگاه‌های معاملات مسکن، فروشندگان لوازم و مصالح‌ساختمانی و... از مشاغلی هستند که به‌صورت‌مستقیم یا غیرمستقیم در محورهای مختلف برای گردش چرخ صنعت ساختمان تلاش می‌کنند.

این کارشناس تصریح کرد: با بررسی آماری درمی‌یابیم، افرادی که در حوزه‌های مختلف صنعت ساختمان فعالیت می‌کنند تا سازه‌هایی با کاربری مسکونی، اداری، تجاری و صنعتی بنا شوند، بیش از ۶ میلیون نفر برآورد شده‌اند که با احتساب اعضای خانواده آنها، در حدود بیش از ۲۰ میلیون نفر جمعیت کشور از این صنعت امرارمعاش می‌کنند که نشان از اهمیت بالای این صنعت در حوزه‌های جمعیتی، تخصصی و اقتصادی دارد.

عبدالهی داد: توجه داشته باشیم که اقتصادهای بسیار بزرگ مانند ژاپن، امریکا، چین و آلمان حاصل پشتکار کارآفرین‌های این کشورها هستند. کارآفرینی به‌عنوان یک محرک اقتصادی در هر جامعه‌ای به‌طورکامل ضروری است و این افراد در هر جامعه می‌توانند پیشگام رشدهای بزرگ و موفقیت‌های تجاری و اقتصادی باشند.

بی‌تفاوتی نسبت به کارآفرینان، اقتصاد هر جامعه‌ای را به نابودی خواهد کشاند، اما توجه داشته باشیم که کارآفرینان به‌تنهایی نمی‌توانند عامل ایجاد شغل و توسعه در صنعت ساختمان و به‌طورکلی در اقتصاد شوند، بلکه لازمه این کار حمایت همه‌جانبه از سوی دولت و سازمان‌ها است.

عبدالهی در ادامه گفت: حذف قوانین دست‌وپاگیر و محدودکننده، بیمه تامین‌اجتماعی، ترویج فرهنگ آپارتمان‌نشینی برای بلندمرتبه‌سازی، داشتن ثبات اقتصادی، سهولت در تامین سرمایه موردنیاز از طریق بانک‌ها، شناسایی و توانمندسازی کارآفرینان در صنعت راه و ساختمان و به‌ویژه کسب‌وکار دانش‌بنیان تنها بخشی از مواردی است که می‌تواند به رشد کارآفرینی در صنعت ساختمان کمک کند.

سخن پایانی

رشد چشمگیر صنایع ساختمان در کشورهای پیشرفته صنعتی نشان از نقش بزرگ کارآفرینی در ایجاد موقعیت‌های شغلی بسیار است. هر کارآفرین، یک فرد با ایده‌های خلاقانه است و قبل از اینکه به فکر سرمایه‌گذاری شخصی باشد، از بین بردن بیکاری و رشد اقتصاد کشور را رسالت خود می‌داند. به‌همین‌دلیل، کارآفرینی بخش مهمی از صنعت ساختمان و یک حرکت خودجوش از سوی بخشی از افراد جامعه است و در صورتی که موردحمایت قرار بگیرد، می‌تواند کشور را همگام با کشورهای صنعتی دنیا در مسیر رشد به‌حرکت درآورد. صنعت جذاب و در عین حال پر از چالش ساختمان‌سازی به‌منظور کارآفرینی و ایجاد اشتغال یکی از پررنگ‌ترین حوزه‌های کسب‌وکار است. به‌طوری‌که می‌توان آن را مادر صنایع بی‌شماری به‌حساب آورد، چراکه گردش مالی زیادی را به خود اختصاص می‌دهد.بنابراین، حمایت جدی و اساسی از این صنعت می‌تواند سفره‌های افراد جامعه را که نیازمند امرار معاش هستند، پر از برکت و میلیون‌ها نفر را در این حوزه کاری مشغول فعالیت کند، چراکه صنعت ساختمان‌سازی فضایی بسیار گسترده را در بر می‌گیرد.

شناسایی فرصت‌های کارآفرینی در این زمینه کاری، به‌طورقطع باعث رشد و جهشی عظیم در تامین نیازهای جامعه می‌شود. ساخت‌وسازهای باکیفیت و حمایت از سازنده‌های خوب و باوجدان، به‌طورقطع انگیزه‌ای صدچندان به این متصدیان حوزه ساختمان خواهد داد تا با انجام پروژه‌های عظیمی همچون انبوه‌سازی در دنیای صنعتی، امروزه مشاغل جدیدتری نیز پا به عرصه ظهور گذارند.دولت می‌تواند با فراهم کردن زمینه صنعتی‌سازی، اختصاص فضای کارگاهی، اعطای زمین‌های قابل‌ساخت در فضای شهری یا حداقل کاهش نرخ فروش زمین، کاهش سود وام‌های ساخت‌وساز و مهم‌تر از همه فرهنگ‌سازی کارآفرینی با برگزاری دوره‌های آموزش انگیزشی و...، استعداد افراد را به‌عنوان کارآفرین شکوفا کند. به‌طورقطع افرادی که بضاعت مالی برای راه‌اندازی کسب‌وکاری را ندارند، هیچ‌گاه به استعدادهای خود بها نمی‌دهند. این افراد اگر به‌دنبال تامین مالی برای شروع کارآفرینی باشند با محدودیت‌های بسیاری مواجه می‌شوند که همین محدودیت‌ها، انگیزه آنها را برای ادامه مسیر از بین می‌برد، هرچند کارآفرینی یک حرکت ملی است، اما اگر بدون حمایت دولت و ارگان‌های وابسته به آن انجام گیرد، موفقیتی در آن حاصل نمی‌شود؛ نتیجه نیز رکود روزبه‌روز صنعت ساختمان و تاثیر مخرب آن بر کل جامعه است. / روزنامه صمت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها