|
کدخبر: 300358 فرشته صائمی

گفتگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با عضو اتاق بازرگانی ایران؛

اقدام عجیب دولت برای فضاسازی در مورد کارت بازرگانی

امیرزاده گفت: صدور کارت بازرگانی یک‌بار مصرف فضاسازی است اما نکته قابل توجه در مورد اتفاقات پیرامون سوءاستفاده از کارت بازرگانی از جمله مواردی که ممکن همیشه در همه جا صورت بگیرد.

اقتصاد اقدام عجیب دولت برای فضاسازی در مورد کارت بازرگانی

یکی از آخرین مصوبات دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ مربوط به تغییر شرایط صدور کارت بازرگانی بود. قضیه از این قرار بود که طبق مصوبه هیات وزیران در مورد آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات ماده ۱۰ قانون مذکور اصلاح شد. اصلاحات صورت گرفته برای صدور کارت بازرگانی به این ترتیب بود که مهلت اعتبار کارت‌های بازرگانی برای صادرکنندگان ممتاز و نمونه ملی، حداکثر تا پنج سال تعیین شد، علاوه بر این سقف ارزشی صادرات و واردات برای دریافت‌کنندگان کارت بازرگانی در سال اول با لحاظ شاخص‌هایی نظیر گردش حساب بانکی شخص حقیقی یا حقوقی، مدیرعامل و اعضای هیات مدیره و سرمایه ثبتی شخص حقوقی حداکثر ۵۰۰ هزار دلار مقرر شد.

کاهش ۳ ساله شرط سنی برای دریافت کارت بازرگانی نیز از جمله تغییراتی بود که در آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات اعمال شد. طبق تغییر مذکور متقاضیان کارت بازرگانی با داشتن حداقل سن ۲۰ سال می‌توانند کارت بازرگانی دریافت کنند.

دولت زمینه سوءاستفاده از کارت بازرگانی را فراهم کرد؟

آخرین اصلاحیه در مورد صدور کارت بازرگانی مربوط به شرایط تمدید کارت مذکور بود. به این ترتیب که نداشتن تعهد ارزی سررسید شده واردات و صادرات، تبدیل به یکی از شروط اصلی تمدید کارت بازرگانی لحاظ شد.

اصلاحات صورت گرفته پیرامون شرایط دریافت و تمدید کارت بازرگانی و مواردی نظیر کاهش سن دریافت کارت بازرگانی حاکی از برنامه دولت برای تسهیل دریافت کارت مذکور از طرف متقاضیان است، موردی که منجر به شکل‌گیری این پرسش می‌شود که کاهش سخت‌گیری‌ها پیرامون دریافت کارت بازرگانی تا چه اندازه زمینه سوءاستفاده از آن را فراهم می‌کند؟

ابزارهایی که مانع سوءاستفاده از کارت بازرگانی می شود

در پاسخ به سوال مذکور، محمد امیرزاده، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز ضمن ارزیابی مصوبه دولت درباره تسهیل صدور کارت بازرگانی گفت: کاهش سخت‌گیری‌ها پیرامون صدور کارت بازرگانی منجر به اطمینان بخشی به فعالین اقتصادی می‌شود، علاوه بر این تشریفات را کم می‌کند و کار روان‌تر پیش می‌رود. در مورد جلوگیری از سوءاستفاده از کارت بازرگانی ابزارهای مختلفی وجود دارد. هر بخشی اعم از گمرک و سازمان‌های کنترل کننده، ایجاب می‌کند که دقت لازم را داشته باشند و کنترل کنند.

تصور صدور کارت بازرگانی توسط اتاق اشتباه است

او افزود: البته گمانه اشتباهی در مورد کارت بازرگانی وجود دارد و آن اینکه همیشه فکر می‌کنند کارت بازرگانی را اتاق بازرگانی صادر می‌کند، در صورتی که چنین چیزی نیست بلکه در اتاق بازرگانی بارگذاری انجام می‌شود و در سازمان‌های دیگر کارت صادر می‌شود.

محمد امیرزاده

اخبار مربوط به صدور کارت بازرگانی یک‌بار مصرف فضاسازی است

امیرزاده در مورد صدور کارت بازرگانی یکبار مصرف تصریح کرد: درباره صدور کارت بازرگانی یک‌بار مصرف باید دقت لازم صورت بگیرد. نکته دیگر در مورد کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف این است مسئولین مربوطه که ادعا داشتند تاکنون اسامی افراد واجد شرایط برای دریافت کارت بازرگانی یک‌بار مصرف را منتشر نکردند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در پایان خاطرنشان کرد: صدور کارت بازرگانی یک‌بار مصرف فضاسازی است. اما نکته قابل توجه در مورد اتفاقات پیرامون سوءاستفاده از کارت بازرگانی از جمله مواردی است که ممکن است همیشه در همه جا صورت بگیرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها