|
کدخبر: 299801

اگر می‌خواهید سود کنید، این دو محصول را نخرید

در خصوص بازار آهن باید گفت که به دلیل اینکه شرکت‌های خریدار محصولات فولادی در چین میزان خرید خود را تا حدود ۲۵ درصد کاهش داده‌اند باعث بی‌رمقی بازار شده‌اند.

اقتصاد اگر می‌خواهید سود کنید، این دو محصول را نخرید

در خصوص بازار آهن باید گفت که به دلیل اینکه شرکت‌های خریدار محصولات فولادی در چین میزان خرید خود را تا حدود ۲۵ درصد کاهش داده‌اند باعث بی‌رمقی بازار شده‌اند. این موضوع از نگاه کارشناسان بزرگ‌ترین فاکتور در بررسی چرایی نزولی شدن قیمت جهانی آهن است. بنابراین تا زمان عدم بهبود کافی در اقتصاد چین، نباید انتظار چندانی از بازارها داشته باشیم.

در ادامه صادرات آهن هند نیز تحت تاثیر تعرفه‌های ۳۵ درصدی اتحادیه اروپا بر کالاهای پرکربن مانند فولاد، سنگ‌آهن و سیمان کاهشی خواهد شد. از طرفی فدرال‌رزرو آمریکا قرار است برای ماه‌های سپتامبر و نوامبر بار دیگر نرخ بهره بانکی را افزایش دهد که این موضوع می‌تواند تاثیری منفی روی بازارهای جهانی داشته باشد. بنابراین شاهدیم که بازار آهن در آینده‌ای نزدیک شرایط خوبی نخواهد داشت.

ماه‌های ناامیدی برای بازار آهن

بازار آهن طی ماه‌های گذشته وضعیت خوبی نداشته و با وجود ریزش سنگین قیمت‌ها، همچنان افق چندان روشنی در برابر این بازار به چشم نمی‌خورد. قیمت فلزات اساسی در عمده موارد طی هفته‌های گذشته کاملا سیر نزولی داشته و یا دست‌کم در رکودی عمیق به سر می‌برد. در این میان، آهن به عنوان یکی از مهم‌ترین فلزات کاربردی در صنایع مختلف از ساختمان‌سازی گرفته تا تولید خودرو، با وجود رشد نسبی خود در سه ماهه نخست سال جاری میلادی به وضعیتی مشابه با دیگر فلزات دچار شده است.

با توجه به حجم بالای فعالیت تریدرها، خریداران و فروشندگان و همچنین معادن و کارخانه‌های تولید محصولات مرتبط با آهن، اکنون این نگرانی ایجاد شده که طی نیمه دوم سال میلادی باید منتظر ریزش و رکود بیشتر این محصولات بود و یا اوضاع بهتر خواهد شد؟

کاهش تقاضا برای آهن در چین

اقتصاد چین طی ماه گذشته وضعیت خوبی را تجربه نکرده است. با وجود افزایش تعداد سفارش‌های ثبت‌شده این کشور برای سنگ‌آهن و محصولات فولادی، دو شاخص مهم قیمت خرید مدیران و هزینه تولید برای ماه ژوئن افزایش یافته که این افزایش هزینه ناشی از عدم کنترل کافی بر روند تورم شکل‌گرفته در اقتصاد چین است.

سیاست‌های کربن‌زدایی دولت چین باعث بسته شدن تعدادی از خطوط تولید در شرکت‌های فولادسازی چین که تمرکز آنها معمولا در استان دالیان این کشور است، کاهشی محسوس داشته، با این حال به دلیل کاهش میزان خرید شرکت‌های چینی به ویژه در بخش‌های خودروسازی و ساختمان‌سازی، قیمت آهن با وجود کاهش عرضه، افزایشی نشده و با کشش اشباع‌شده در بازار دومین اقتصاد جهان روبه‌رو هستیم.

اتحادیه اروپا در ماه آوریل قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن، تا سال ۲۰۲۶ محدودیت‌های جدی بر واردات محصولات پرکربن وضع خواهد شد. در همین حال، اتحادیه فولاد و آهن چین (CISA) نیز در گزارش اخیر خود تاکید کرده که شرکت‌های خریدار محصولات فولادی در چین میزان خرید خود را تا حدود ۲۵ درصد کاهش داده‌اند که منجر به بی‌رمقی و رکود در بازار شده است. این اتحادیه همچنین بر زیانده بودن شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده فولاد در چین تاکید کرده و همین عامل را منجر به تعطیلی واحدهای کوچک تولیدی نیز دانسته است. این موضوع را می‌توان بزرگ‌ترین فاکتور در بررسی چرایی نزولی شدن قیمت جهانی آهن دانست و بدیهی است، تا زمان عدم‌بهبود کافی در اقتصاد چین، نباید انتظار چندانی از بازار داشته باشیم.

خطر سیاست‌های کربن‌زدایی اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا در ماه آوریل قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن تا سال ۲۰۲۶ محدودیت‌های جدی بر واردات محصولات پرکربن وضع خواهد شد. این قانون همچنین سال ۲۰۵۰ را به عنوان سال هدف برای به صفر رساندن تولید کربن در حوزه یورو تعیین کرده است.

قانون مصوب ماه آوریل که از اول اکتبر سال جاری اجرایی خواهد شد بر میزان تقاضای جهانی کالاهایی نظیر آلومینیوم، سیمان و آهن تاثیر جدی خواهد گذاشت. در ادامه میزان رشد توسعه اقتصادی هند طی سال‌های اخیر منجر به توسعه نواحی شهری و همچنین نوسازی در روستاهای این کشور شده که در حقیقت باید گفت بخش مهمی از تولیدات فولادی این کشور به سمت بازار مصرف داخلی آن گسیل خواهد شد. در همین راستا، وزارت دارایی هند در تازه‌ترین گزارش تجاری خود اعلام کرد که صادرات آهن این کشور در حال حاضر با کاهش تقاضا از سوی کشورهای توسعه یافته مواجه شده است.

این وزارتخانه همچنین بیان کرد که صادرات آهن هند احتمالا تحت تاثیر تعرفه‌های ۲۰ تا ۳۵ درصدی اتحادیه اروپا بر کالاهای پرکربن مانند فولاد، سنگ‌آهن و سیمان قرار خواهد گرفت که همین موضوع می‌تواند میزان صادرات این اقلام به منطقه یورو را تا حد زیادی کاهش دهد.

کاهش توان صادرات آهن در هند

با وجود نگرانی‌های مطرح‌شده از سوی وزارت بازرگانی هند، میزان رشد صادرات آهن (و نه سنگ‌آهن) این کشور به کشورهای توسعه‌یافته طی یک ماه اخیر به میزان قابل‌توجهی افزایش داشته است. بر اساس آخرین آمارهای موجود، میزان صادرات محصولات فولادی هند از ۲۴/۱۵ میلیون تن در ماه آوریل به ۱۲/۲۲ میلیون تن در ماه می‌افزایش یافته است.

از سوی دیگر، میزان رشد توسعه اقتصادی هند طی سال‌های اخیر منجر به توسعه نواحی شهری و همچنین نوسازی در روستاهای این کشور شده که در حقیقت باید گفت بخش مهمی از تولیدات فولادی این کشور به سمت بازار مصرف داخلی گسیل خواهد شد. این فاکتور می‌تواند منجر به کاهش توان صادرات هند در بلندمدت شود و در نتیجه، میزان عرضه آهن هند در بازارهای جهانی را تا حد چشمگیری کاهش دهد؛ موضوعی که در نهایت به سود بازار آهن تمام خواهد شد.

شکل‌گیری رکود نسبی در اقتصاد آمریکا

از زمان اجرای سیاست افزایش نرخ بهره بانکی توسط فدرال‌رزرو آمریکا از سال گذشته به این سو که در راستای مقابله با تورم بی‌سابقه شکل گرفته در اقتصاد این کشور طی چهل سال گذشته طراحی و عملیاتی شده، این سیاست را می‌توان یکی از مهلک‌ترین سموم تزریق‌شده نه‌تنها به بازار ایالات‌متحده یا بازار آهن، بلکه علیه اقتصاد تمامی کشورهای توسعه‌یافته و رو به توسعه و البته در تمامی بازار سرمایه اعم از فلزات، بورس جهانی و سایر کامودیتی‌ها قلمداد کرد.

در همین حال، خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی از احتمال بالای تصویب افزایش مجدد نرخ بهره بانکی از سوی فدرال‌رزرو برای ماه جاری میلادی خبر داده است. به نوشته رویترز، با وجود کاهش سریع رشد تورم و قیمت اقلام مصرفی برای ماه ژوئن، به احتمال زیاد فدرال‌رزرو نرخ بهره بانکی در آمریکا را به ۲۵/۵ الی ۵/۵ درصد سالانه افزایش خواهد داد.

شمشیر از رو بسته اروپا

این در حالی است که کارشناسان بازارهای جهانی معتقدند فدرال‌رزرو به احتمال قوی برای ماه‌های سپتامبر و نوامبر نیز بار دیگر نرخ بهره بانکی را افزایش خواهد داد که این موضوع می‌تواند تاثیری منفی روی بازارهای جهانی بر جای بگذارد.

با وجود پیش‌بینی کارشناسان بازار، تولید ۲۰۹ هزار شغل در آمریکا برای ماه ژوئن که آمار آن به تازگی از سوی وزارت کار ایالات‌متحده اعلام شد، اکنون به نظر می‌رسد از میزان سرسختی فدرال‌رزرو برای افزایش بیشتر نرخ بهره بانکی طی ماه‌های آتی سال کمی کاسته شده باشد.

این فاکتور نیز در کنار وضعیت اقتصادی چین، از جمله مهم‌ترین فاکتورهای بسیار موثر بر بازار آهن تلقی شده که ظاهرا فدرال‌رزرو همچنان بر ادامه اجرای آن اصرار دارد؛ موضوعی که منجر به روانه شدن دارایی‌های نقدی سرمایه‌گذاران به سمت دلار امن و سپرده‌گذاری در بانک‌ها به جای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تولیدی خواهد شد.

روزهای بد میلگرد ادامه‌ دارد

همچنین قیمت میلگرد در بازارهای جهانی طی ۶ ماهه اول سال ۲۰۲۳ کاهش چشمگیری پیدا کرده است. برای مثال قیمت میلگرد در بورس فلزات لندن ۱۴ درصد فرو ریخت، ولی قیمت میلگرد صادراتی ایران در همین بازه زمانی ۶ درصد رشد کرد. با وجود این تقاضا در بازار جهانی میلگرد پایین ارزیابی می‌شود. کارنامه قیمت میلگرد در ۶ ماهه اول سال ۲۰۲۳ مثبت نیست، زیرا قیمت‌ میلگرد در بازارهای جهانی به شدت نزولی شد و به کف‌های حمایتی بلندمدت رسید. نشریه متال بولتن طی گفت‌وگو با فعالان بازار به خصوص در شانگهای چین مدعی شد چشم‌انداز بازاریان به آینده قیمت میلگرد مثبت نیست، زیرا حجم تقاضا به شدت پایین است.

در پایان ۶ ماهه اول سال ۲۰۲۳ میلگرد فوب ترکیه گران‌ترین میلگرد بازار بود و در مقابل میلگرد بازار آتی شانگهای نیز به یکی از ارزان‌ترین میلگردهای بازار تبدیل شده است. افت قیمت میلگرد در چین با زیان سنگین برای تولیدکنندگان همراه بود به صورتی که تولیدکنندگان چینی در صورت‌های مالی سه ماهه دوم بابت هر تن میلگرد نزدیک به ۲۰ دلار زیان شناسایی کردند.

کاهش شدید قیمت میلگرد در بازار آتی شانگهای و بورس فلزات لندن و فوب ترکیه در حالی اتفاق می‌افتد که عملکرد میلگرد صادراتی ایران طی ۶ ماهه اول سال ۲۰۲۳ مثبت است.

مقاومت در مقابل ریزش

با وجود ریزش شدید قیمت میلگرد در بازارهای جهانی قیمت میلگرد صادراتی ایران نزدیک به ۶ درصد رشد کرد. در آغاز سال میلادی هر تن میلگرد صادراتی ایران ۵۰۷ دلار قیمت می‌خورد و در پایان شش ماهه اول به ۵۳۷ دلار رسید، ضمن اینکه شش ماه قبل میلگرد صادراتی ایران یکی از ارزان‌ترین میلگردها بود، ولی صعود ۶ درصدی قیمت آن باعث شد قیمت میلگرد صادراتی ایران از قیمت میلگرد در بازار آتی شانگهای فراتر برود. در مقابل قیمت میلگرد در بورس فلزات لندن با شدت بیشتری ریزشی شد و نزدیک به ۱۴ درصد ریخت.

آینده بازار میلگرد

کاهش تقاضا باعث شده چشم‌انداز مثبتی در بازار میلگرد وجود نداشته‌ باشد و با وجود اخبار مثبت، قیمت میلگرد درپایان ۶ ماهه اول سال ۲۰۲۳ کف‌ حمایتی معتبری را شکست. قیمت میلگرد در بورس فلزات لندن در ماه ژوئن کف ۶۰۰ دلار را از دست داد. این کف حمایتی به خوبی طی چند ماه گذشته مانع از ریزش قیمت میلگرد شده‌ بود و تصور می‌شد قیمت در این محدوده کنترل شود. با شکست این کف اهداف پایین‌تری مثل ۵۲۰ دلار در انتظار قیمت میلگرد خواهد بود.

قیمت میلگرد فوب ترکیه همچنان بالاتر از ۶۰۰ دلار قرار دارد و میلگرد در بازار آتی شانگهای نیز در ماه ژوئن به کانال ۵۰۰ دلار بازگشت. با این حال فشار فروش در بازار آتی شانگهای کم نیست. گفتنی است که میلگرد صادراتی ایران با وجود افزایش قیمت در آخرین معاملات ماه‌ ژوئن با کاهش قیمت مواجه شده و احتمال آغاز یک روند نزولی را دارد.

منبع: بیرونیت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها