|
کدخبر: 287348

کولاک جدید قیمت‌ها در بازار آهن

روز گذشته نیز افزایش قیمت‌ بی‌سابقه در کلیه زیرمجموعه‌های بازار آهن و فولاد تداوم و استمرار داشت و قیمت روزانه آهن آلات در اکثر کارخانه‌ها به طور ساعتی تغییر قیمت می‌داد؛ شدت افزایش قیمت‌ها به‌قدری بود که برخی از شرکت‌ها اعلام قیمت نکردند و فروش خود را بستند.

بازار ارز اما برخلاف بازار آهن روز گذشته تقریبا ثابت بود و پس از اصلاح جزئی نرخ دلار و بازگشت به کانال ۴۵ هزار تومانی در بازار آزاد حدود ۴۵ هزار و ۶۷۰ تومان مبادله شد.

بررسی نوسانات بازار آهن

در پی نوسانات هیجانی و آشفته بازار آهن، بازار میلگرد روز گذشته نیز افزایش قیمت‌ بیش از ۱۲۰۰ تومانی داشت و قیمت میلگرد در محدوده ۲۳ الی ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شد. متوسط نرخ میلگرد آجدار حدود ۲۳ هزار و ۶۸۰ تومان برآورد گردید.

قیمت تیرآهن به ویژه در بخش‌ شاخه‌ای افزایش قیمت داشت و سایزهای پرمصرف ۱۴ تا ۱۸ در هر شاخه بین ۱۵۰ الی ۳۰۰ هزار تومان افزایشی شد و بیشتر نوسانات قیمتی هم به محصولات ذوب آهن اصفهان اختصاص داشت.

شنیده‌ها از بازار پروفیل نیز از افزایش ۱۰۰۰ تومانی هر کیلو قوطی حکایت دارد؛ پروفیل ضخامت ۲ میلیمتر بین ۳۴ هزار و ۵۰۰ الی ۳۶ هزار تومان اعلام شد. قیمت لوله صنعتی، گازی، داربستی و سایر لوله‌ها هم بیش از ۱۰۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند.

قیمت روز ناودانی ایرانی، نبشی و سپری هم همسو بازار افزایش ۳۰۰ تومانی داشت؛ قیمت ورق سیاه نیز در اکثر مبادی فروش بیش از ۴۰۰ تومان افزایش یافت و قیمت روز ورق گالوانیزه روغنی و رنگی هم افزایشی بود.

همانطور که از روند نوسانات بازار برمی‌آید در ده روز گذشته هر کیلو میلگرد آجدار افزایش ۳ هزار تومانی داشته و رشد قیمت میلگرد ذوب آهن هم ۵ هزار تومان برآورد شده است. هر کیلو تیرآهن ذوبی نیز در این بازه زمانی بین ۷ الی ۸ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

در بخش تقاضا هم موجی از نگرانی‌ها مشاهده می‌شد و معاملات نیز به شدت قفل بود. در پی افزایش‌ قیمت بی‌حساب آهن آلات و سقف‌زنی‌های بی‌سابقه هرگونه پیش‌بینی بازار آهن ناممکن و دشوار شده است، اما به عقیده برخی یکی از احتمالاتی که می‌توان در هفته‌های آتی برای بازار آهن در نظر گرفت اصلاح قیمت در اسفندماه است.

 به این صورت که با بهبود اضاع گاز و افزایش عرضه‌ها ممکن است بازار در مسیر اصلاح قرار بگیرد، اگرچه این احتمال در شرایطی است که دلار سقف جدید نزند و اخبار سیاسی و اقتصادی منفی نیز رخ ندهد. با وجود این نمی‌توان چندان به این احتمالات اکتفا کرد و بهترین راه رصد روند بازار و در نظر گرفتن همه فاکتورها و مولفه‌های بنیادین مؤثر است.

یکی از اخباری که ممکن است در روند بازارهای مالی اثرگذار باشد سفر رئیس جمهور به چین و دستاوردها و خروجی این سفر است، البته ثباتی که در بازار ارز مشاهده شد را می‌توان از اثرات این سفر تلقی کرد.

براساس گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته، حدود ۷۷ هزار تن شمش بلوم عرضه شد که حدود ۹۹ درصد از معاملات آن ابطال گردید و تنها ۷۰۰ تن آن مورد تأیید قرارگرفت؛ همچنین معاملات ورق گالوانیزه و ورق رنگی فولاد مبارکه هم ابطال شد.

اما در این میان معاملات اسلب فولاد خوزستان و هرمزگان که قیمت آن ۱۹ هزار و ۱۶۰ تومان در نظر گرفته شده بود، تأیید شد. به عقیده برخی کارشناسان براساس تجربیات پیشین هنگامی که معاملات بورس کالا به دلیل رقابت و مغایرت قیمت با نظر سیاستگذار ابطال می‌شود، در عرضه‌های آتی تقاضای انباشته شده وارد رقابت می‌شود و به مرور قیمت تعادلی عرضه و تقاضا حاکم می‌شود.

با وجود این، با توجه به نوسانات افزایشی بازار ارز و رشد چشمگیر نرخ جهانی فولاد و همچنین ادامه کمبود انرژی در صنایع فولادی، ابطال معاملات راهکار چندان مناسب و اثرگذاری برای تعدیل قیمت‌ آهن در بازار داخلی به نظر نمی‌رسد.

خبر دیگری که روز گذشته منتشر شد نامه بانک مرکزی در الزام به عرضه دلار حاصل از صادرات در سامانه نیما توسط صادرکنندگان بود که در کنار ابطال معاملات بورس کالا که پایه‌های دلار بالای ۴۰ هزار تومان را برای محصولات اینها در بازار داخلی محکم می‌کرد، ممکن است به نوعی کشمکش منجر شود که باید منتظر نتایج آن در بازارها باشیم.

شنیده‌ها حاکی است که براساس تصمیم بانک مرکزی شرکت‌های پتروشیمی و ایمیدرو برای مدیریت ارز و تأمین نیازهای ارزی واردات کالا در سامانه نیما، منابع حاصل از صادرات را تنها در بانک‌ها و صرافی‌های بانکی بفروشند.

به عقیده فعالان بازار این تصمیم بانک مرکزی به برهم ریختن بازار منجر شده و به نگرانی‌ها از کاهش عرضه و ایجاد جو روانی منفی و افزایش قیمت‌ها دامن زده است؛ اگرچه علل مختلف دیگری در بروز نوسانات بازار ارز دخیل است اما تصمیمات ناگهانی و خلق‌الساعه اینچنینی نیز در تلاطمات بازار بی‌تأثیر نیست.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها