|
کدخبر: 299046

سرنوشت بورس بعد از این تصمیم

کارشناس بازار سرمایه گفت: ثبات بازار ارز باعث رشد تولید و صنایع خواهد شد که طبیعتا بازار سرمایه را هم به بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری تبدیل خواهد کرد.

اقتصاد سرنوشت بورس بعد از این تصمیم

مهدی رباطی؛ کارشناس بازار سرمایه، در رابطه با وضعیت فعلی بورس بیان کرد: بازار اُفت طولانی مدتی را از سال ۹۹ شروع کرد که این اُفت تا اسفندماه ۱۴۰۱ ادامه داشت و قیمت‌ها به سطح بسیار پایینی رسیده بود. از انتهای ۱۴۰۱ و ابتدای امسال شاهد بازگشت رونق نسبی در بازار سرمایه بودیم.

وی با اشاره به این موضوع که در بازه زمانی انتهای ۱۴۰۱ و تا ابتدای امسال بازار سرمایه با چرخشی در روند اصلاحی مواجه شد، گفت: بازار وارد یک روند صعودی جدیدی خواهد شد. از نظر رفتار شناسی می‌توان انتهای ۱۴۰۱ و ابتدای امسال را با انتهای سال ۹۶ و ابتدای ۹۷ مقایسه کرد.

رباطی در رابطه با صنایع ارزنده بورس تاکید کرد: در سال گذشته و سه ماه قبل صنایع بزرگ مانند پالایشی‌ها و فلزات اساسی پیشرو در بازار سرمایه بودند. این صنایع بزرگ چشم‌انداز خوبی دارند. بورس به صورت همگن رشد می‌کند یعنی زمانی که کلیت بورس رشد کند گروه‌های عقب مانده نیز با رونق بازار هماهنگ می‌شوند. البته رشد این شرکت‌های عقب مانده بر اساس اخبار و شایعات است و روی آن‌ها نمی‌توان سرمایه‌گذاری بلند مدت کرد.

رونق بورس تا مهر ماه ادامه دارد

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه افرادی که در صنایع خودرویی سرمایه‌گذاری کردند نسبت به شاخص کل و شرکت‌های بزرگ بازدهی کمتری را به دست آوردند، تاکید کرد: بازار سرمایه در اردیبهشت و خرداد ماه وارد یک اصلاح موقت شد در اوایل تیر ماه بازار به کف اصلاح خود خواهد رسید و تا مهرماه رونق نسبی را در بازار شاهد خواهیم بود.

وی افزود: بورس در ده سال گذشته توسعه زیادی داشت، چون در این سال‌ها هیچ ابزاری در بازار سرمایه وجود نداشت و فقط افراد می‌توانستند سهام خریداری کنند، اما هم اکنون این بازار توسعه پیدا کرده و افراد با هر میزان از رسیک پذیری قدرت انتخاب دارند.

رباطی خاطرنشان کرد: افرادی که ریسک پذیری آن‌ها صفر است می‌توانند از صندوق‌های با درآمد ثابت استفاده کنند همچنین افرادی که می‌خواهند ریسک کمتری متحمل شوند از صندوق‌های مختلط استفاده می‌کنند. صندوق‌های اهرمی نیز برای افراد پر مناسب است.

وی ادامه داد: افرادی که علاقمند به سرمایه‌گذاری در بورس هستند باید با علم به مخاطرات یا شناختن میزان ریسک پذیری خود با استفاده از روش غیرمستقیم از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری، مشاوره سرمایه گذاری و شرکت‌های سبدگردان اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کنند. افراد حرفه‌ای نیز می‌توانند به این بازار به صورت مستقیم ورود کنند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: افراد برای ورود به بازار سرمایه باید دید بلندمدت داشته باشند. سرمایه گذاری از طریق صندوق‌ها در ۱۰ سال گذشته نسبت به سرمایه گذاری مستقیم بازدهی بیشتری داشته است.

وی افزود: صنایع خودرویی، مالک دارایی‌های زیادی هستند، اما برای سهامداران خود دارایی اهمیتی ندارد، چون این صنعت در ایران مزیتی ندارد در حالیکه صنایع پتروشیمی، پالایشی و سیمانی دارای مزیت هستند بنابراین سرمایه گذاری در صنعت خودرو زمانی ارزشمند است که ایران با سایر کشورهای اروپایی روابط خوبی داشته باشد در این شرایط این صنعت به به سودآوری خواهد رسید.

رباطی با بیان اینکه بهبود و گشایش در مسائل سیاسی و اقتصادی به نفع بازار سرمایه است، گفت: از چند ماه گذشته شاهد روابط خوب با کشورهای عربستان و چین بودیم به هر میزانی که تنش زدایی با خارج کاهش پیدا کند آرامش به اقتصاد بر می‌گردد و به تبع آن بازار سهام نیز برای سرمایه‌گذاری به جایی امن تبدیل می‌شود، اما تعدادی از افراد این سوال را مطرح می‌کنند که آیا بهبود وضعیت اقتصادی باعث کاهش نرخ دلار می‌شود و به دنبال آن باعث ریزش بورس می‌شود؟ باید بگوییم با ثبات دلار صادرات برای شرکت‌ها تسهیل می‌شود و هزینه جانبی آن‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند و در نهایت شرکت‌ها از شرایط اقتصادی و ثبات دلار منتفع خواهند شد. در واقع ثبات اقتصاد و بازار ارز ابتدا باعث رشد تولید و صنایع خواهد شد که این شرایط باثبات بازار سرمایه را به بهترین بازار برای سرمایه گذاری تبدیل خواهد کرد.

منبع: بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها