|
کدخبر: 298241

نقش نوسان دلار بر قیمت طلا و سکه

نادر بذرافشان با بیان اینکه قیمت طلا و سکه از همان ابتدای سال ۱۴۰۲ راکد است، گفت: با وجود پیش بینی ها برای افزایش قیمت انس طلا، اما قیمت آن کاهش داشت و پیش بینی قیمت طلا و سکه نشان می دهد که نوسانات به صورت هفتگی و در حد ۲ تا ۳ درصد باقی می ماند.

اقتصاد نقش نوسان دلار بر قیمت طلا و سکه

با وجود اینکه بسیاری از کارشناسان بازارهای مالی پیش بینی کرده بودند که قیمت انس طلا تا ۲۳۰۰ دلار رشد داشته باشد، اما این اتفاق نیفتاد و تقریبا انس طلا به محدوده ۱۹۰۰ دلار رسیده است و چند دلاری هم در روزهای اخیر رشد قیمت داشته اما برخی معتقدند که این نوسان قیمت خیلی جدی نیست و قیمت ها در همین محدوده تثبیت می شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهرات درباره وضعیت کنونی بازار سکه و طلا گفت: با توجه به اینکه از ابتدای سال التهابی در بازار سکه و طلا نبوده و حتی رکود ماه رمضان وجود داشته است و در ماه شوال گرچه به سمت رونق می رفت، اما با ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه و همچنین بروز خبرهایی سیاسی درباره مذاکرات و آزادسازی پول های بلوکه شده بازار طلا و سکه وارد رکود شده ، ممکن است از این به بعد نوسان یک تا سه درصد در هفته داشته باشیم که ناشی از عرضه و تقاضا، تغییر قیمت دلار داخلی و همچنین نوسانات انس باشد

نادر بذرافشان با بیان اینکه همیشه چند گزینه روی بازار طلا تاثیر گذار است، افزود: قیمت طلا در بازار جهانی متاثر از نرخ کامودیتی ها، افزایش نرخ بهره فدرال رزرو و ... بوده است و در چند وقت اخیر هم شاهد تغییراتی در نرخ بهره و همچنین قیمت و بوده ایم به همین دلیل با وجود تحلیل کارشناسان قیمت انس جهانی اصلاح کرد و روند افزایشی اخیر آن هم بسیار ناجیز بوده به طوری که برآیند تغییر قیمت انس در چند وقت اخیر نزولی بوده است.

او با تاکید بر اینکه در مقطع کنونی تولید مصنوعات با رکود مواجه شده است، اظهار کرد: از آنجایی که در چند وقت اخیر بازار طلا تحت تاثیر افت قیمت دلار و همچنین آزادسازی منابع ارزی کشور و ... بوده تقاضا برای آن به شدت کاهش داشته ، به همین دلیل بازار مصنوعات طلا و سکه به شدت با رکود مواجه بوده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهرات با اشاره به اینکه نوسانات بازار ارز و نوسانات انس جهانی که ۸ دلار کاهش داشته، گفت: کاهش قیمت طلا در دو هفته اخیر بیشتر از آن چیزی بوده که کارشناسان پیش بینی کرده بودند و در روزهای اخیر ۱۰۰ هزار تومان سکه و ۱۵ هزار تومان هر گرم طلا افزایش پیدا کرد که عدد خیلی بزرگی نیست، به همین دلیل پیش بینی می شود که طلا و سکه نوسانات به صورت هفتگی و در حد ۲ تا ۳ درصد داشته باشند.

معاملات مصنوعات طلا بدون ریسک است

همچنین یک عضو اتحادیه طلا و جواهرات در گفتگو با خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار طلا کاملا تحت تاثیر قیمت دلار قرار گرفته است، گفت: قیمت دلار در کشور متاثر از فضای مذاکرات یک افت جزئی داشته اما تا زمانی که به نتیجه نهایی ختم نشود نمی توان درباره ادامه و میزان افت قیمت آن اظهار نظر کرد به همین دلیل بازار طلا هم به نظر نمی رسد افت دیگری داشته باشد.

عبادلله محمد ولی با بیان اینکه قیمت انس جهانی طلا هم تحت تاثیر سیاست صندوق های سرمایه گذاری سرکوب شده است، افزود: رشد قیمت انس به دلیل اینکه روی جذب سرمایه و همچنین سود صندوق های سرمایه گذاری بزرگ تاثیر می گذارد، این صندوق ها مانع از رشد قیمت انس طلا شده اند در حالی که نسبت به سایر کامودیتی ها و فلزات طلا کمترین رشد را داشته اند از این رو قیمت انس طلا در بلندمدت می تواند رشد کند.

او با تاکید بر اینکه مردم در موقعیت کنونی می توانند مصنوعات طلا خریداری کنند اظهار کرد: با توجه به اینکه قیمت ها به حالت تعادل رسیده و به نظر نمی رسد افت دیگری داشته باشند، از این رو خرید مصنوعات طلا می تواند بدون ریسک باشد.

منبع: موج

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها