|
کدخبر: 298122

خریداران طلا آب رفتند!

سال گذشته بانک‌های مرکزی در یک رکورد تاریخی بیش از هزار تن طلا به ذخایر خود اضافه کرده‌اند. آیا امسال نیز این روند تکرار می‌شود؟ تازه‌ترین نظرسنجی شورای جهانی طلا از بانک‌های مرکزی چه پیش‌بینی دارد؟ بهزاد بهمن‌نژاد پاسخ می‌دهد.

اقتصاد خریداران طلا آب رفتند!

در این نظرسنجی از بیش از ۵۰ بانک مرکزی سوالاتی پرسیده شده است. در اولین سوال پرسیده شده مجموع ذخایر بانک‌های مرکزی طی ۱۲ ماه آینده چه تغییری می‌کند؟ در نظرسنجی سال ۲۰۲۳، ۷۱ درصد از شرکت‌کنندگتن انتظار افزایش ذخایر را دارند. ۲۸ درصد گفته‌اند بدون تغییر می‌ماند و ۲ درصد انتظار کاهش این ذخایر را داشته‌اند. عدد ۷۱ درصد برای رشد ذخایر، بیشترین مقدار از سال ۲۰۲۰ است؛ یعنی سال اوج‌گیری کرونا.

اما در سوالی از خود بانک‌ها نیز پرسیده شده مجموع ذخایر بانک شما طی ۱۲ ماه آینده چه تغییری می‌کند؟ در جواب این سوال فقط یک چهارم بانک‌ها گفته‌اند ذخایر خود را افزایش می‌دهند و ۷۲درصد گفته‌اند ذخایر را امسال بدون تغییر نگه می‌دارند. بنابراین به نظر می‌رسد امسال نیز افزایش ذخایر را شاهد باشیم اما احتمالا نه به شدت سال قبل.

اما مهمترین فاکتورها برای مدیریت ذخایر طلا در بانک‌های مرکزی چیست؟ سطوح نرخ بهره، دغدغه‌های تورمی و ناپایداری ژئوپلیتیک سه فاکتوری است که برای مدیریت ذخایر طلا مطرح شده است. نتایج نشان می‌دهد ناپایداری‌های ژئوپلیتیک از سال گذشته که دغدغه اصلی ۸۴ درصد از بانک‌های مرکزی دنیا بوده  حالا در سال ۲۰۲۳ به کمتر از ۶۰ درصد رسیده و علت آن عبور از تب و تاب جنگ اوکراین است. دغدغه‌های تورمی نیز از ۸۸ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۸۳ درصد کاهش یافته است. نکته مهم آنکه امسال دغدغه اصلی بانک‌های مرکزی، سطوح نرخ بهره است که بالاترین سطح را طی چهار سال اخیر داشته است.

منبع: فردای اقتصاد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها