|
کدخبر: 297895

پروژه ریال دیجیتال متوقف شد؟

مصطفی قمری وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی عنوان کرد که پروژه ریال دیجیتال متوقف نشده و فعالیت آن ادامه دارد.

اقتصاد پروژه ریال دیجیتال متوقف شد؟

طرح رمزریال یا رمزارز ملی برای اولین بار در پاییز ۱۴۰۰ و از سمت دولت مطرح شد و در آن زمان، رئیس کل وقت بانک مرکزی اعلام کرد که رمزپول ملی از جمله موارد مهم در دستور کار بانک مرکزی است که زیرساخت‌ها و دستورالعمل‌های آن تدوین شده و به زودی به صورت آزمایشی راه‌اندازی خواهد شد.

با این‌حال انتقادات زیادی از سمت فعالان رمزارز و سایر نهادها و افراد به این طرح وارد شد.

به عقیده فعالان حوزه ارز دیجیتال، روند انجام این پروژه شفاف نیست و انتقادات زیادی از جمله قابل ردیابی بودن این ارزهای دیجیتال، برخلاف ماهیت این حوزه به آن وارد است.

از سویی دیگر، علی سعیدی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه قم در کانال شخصی خود در ایتا خبر از توقف این طرح داده بود و نوشته بود: «ریال دیجیتال در صورت انتشار، ساخت درونی اقتصاد را بسیار شکننده می‌ساخت. غلبه نگاه فن‌سالار (تکنوکرات) در بانک مرکزی باعث شده بود پروژه ریال دیجیتال بدون بومی‌سازی زیرساخت‌های فنی و صرفاً با اتکا به زیرساختی وابسته به شرکت‌های آمریکایی، حتی پیش از آنکه بسیاری از دولت‌های غربی اقدام عملی برای چنین کاری انجام دهند، به سرعت در ایران راه‌اندازی شود!».

سعیدی در ادامه اضافه کرده بود: «متاسفانه نگرش رایجی در رده‌های میانی مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی برای تزریق بی‌حساب‌وکتاب هر فناوری نوظهوری به کشور وجود دارد و این در حالی است که حتی خود سازندگان این فناوری‌ها، با این سرعت و گستردگی اقدام به استفاده از آن‌ها نمی‌کنند.»

همچنین در بیستم خرداد ۱۴۰۲، کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی خواستار توقف این طرح شده بود. علی‌خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در این خصوص گفت: «طبق قانون پولی و بانکی در حال حاضر، بانک مرکزی اجازه استفاده از ابزارهای مالی غیر فیزیکی را ندارد و تنها می‌توانند با در نظر گرفتن مصالح اقتصادی و پشتوانه لازم، اقدام به انتشار شکل فیزیکی انواع مسکوکات و اسکناس کند».

خضریان ادامه داد: «صرف نظر از اینکه آیا ورود به موضوع ریال دیجیتال از منظر اقتصادی و با در نظر گرفتن تهدیدات موجود یک نیاز برای اقتصاد کشور است یا خیر، لازم است برای این امر قانونگذار یعنی مجلس شورای اسلامی در چارچوب طرح و یا لایحه اعلام نظر کند».

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی، ضمن تکذیب توقف طرح ریال دیجیتال، تاکید کرده است که فرایندهای اجرایی این پروژه در حال انجام است اما جزئیات دیگری را مطرح نکرده است.

 

منبع: رمزارز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها