|
کدخبر: 297666

بازار این محصول سکه شد

قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی در مدت ۸۰ روز، ۲۳ درصد کاهش پیدا کرد تا بهار ۲۰۲۳ به فصل سیاهی در تاریخچه‌ بازار سنگ آهن تبدیل شود.

اقتصاد بازار این محصول سکه شد

 قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی در مدت ۸۰ روز، ۲۳ درصد کاهش پیدا کرد تا بهار ۲۰۲۳ به فصل سیاهی در تاریخچه‌ بازار سنگ آهن تبدیل شود. اکنون در روزهای پایانی بهار انتظار اخبار مثبت با تقویت قیمت سنگ آهن همراه بوده‌ است. رویترز نوشت چشم‌انداز فعالان بازار به آینده قیمت سنگ‌آهن مثبت شده‌است.

قیمت هر تن سنگ آهن عیار ۶۲ درصد از کانال ۱۳۰ دلار در ابتدای سال شمسی، تا نزدیک ۱۰۰ دلار کاهش پیدا کرد که یکی از سنگین‌ترین ریزش‌های قیمت سنگ آهن در طول سال‌های گذشته بود. کاهش سنگین تقاضا از سوی چین، داده‌های ضعیف اقتصادی این کشور و رکود در بخش مسکن چین اصلی‌ترین دلایل کاهش قیمت سنگ آهن مطرح می‌شود. تحلیل‌گران نوسانات قیمت سنگ‌ آهن را در تحولات اقتصادی چین رصد می‌کنند زیرا براساس آمار مقصد ۷۰ درصد سنگ آهن صادراتی سایر کشورها، چین است و این کشور بیش از نیمی از محصولات فولادی دنیا را تولید می‌کند.

خبر سه هفته‌ قبل از بسته حمایتی ۵ تریلیون یوانی چین از بخش‌های اقتصادی منجر به توقف ریزش قیمت سنگ آهن و افزایش قیمت آن از محدوده ۱۰۰ دلار تا ۱۰۷ دلار بود ولی هفته‌ گذشته انبوهی از خبرهای مثبت مرتبط با سنگ آهن در بازار چین منجر به رشد قیمت سنگ آهن تا محدوده ۱۱۳ دلار شد.

هفت روز گذشته، هفته‌ اخبار مثبت برای سنگ آهن در بازار چین بود به طوری‌ که بعضی از نشریات مدعی‌شده‌اند چشم‌انداز فعالان بازار بندر شانگهای به آینده قیمتی سنگ‌ آهن مثبت شد. مهمترین خبر هفته‌ گذشته کاهش موجودی در انبار بنادر چین بود. ذخایر بندری تحت نظارت مشاوران SteelHome در هفته منتهی به ۹ ژوئن نسبت به هفته قبل از این تاریخ و نسبت به هفته مشابه در سال گذشته بیش از ۱ درصد کاهش یافته‌است. اگرچه این کاهش چشم‌گیر نیست ولی رویترز در مورد آن نوشت: اگرچه این میزان کاهش موجودی افت شدید نسبت به سال گذشته نیست، اما نشان می‌دهد فضایی برای کارخانه‌های فولاد وجود دارد تا واردات را در سطح قوی نگه دارند و ذخیره‌سازی انجام بدهند.

کاهش موجودی انبارها در روزهایی رقم می‌خورد که نرخ تولید در کارخانه‌های فولاد چین افزایش پیدا کرده‌ است. اگرچه بلومبرگ مدعی‌ است افزایش تولید فولاد در چین منجر به سرریز محصولات فولادی این کشور به بازارهای جهانی شده‌است ولی با افزایش تولید فولاد در چین، تقاضا برای سنگ‌ آهن افزایش پیدا می‌کند. همین امروز هم در قراردادهای بورس دالیان نشانه‌هایی از چشم‌انداز مثبت فعالان بازار از آینده قیمت سنگ آهن وجود دارد. با این حال فعالان بازار همچنان انتظار رشد شدید قیمتی از سنگ آهن ندارند ولی احتمال دست‌ یافتن به هدف ۱۲۵ دلار به ازای تن سنگ آهن قوی است. دو ماه قبل موسسه تحقیقاتی فیچ نیز پیش‌بینی کرد قیمت هر تن سنگ آهن به ۱۲۵ دلار می‌رسد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها