|
کدخبر: 296053

داروگر بـه کـمـا رفـت

بسیاری از ما هنوز هم با تبلیغ قدیمی و خاطره‌انگیز شرکت داروگر که توسط دختر بچه‌ای به نام صدف و بابا قورقوری اجرا می‌شد خاطره داریم. هنوز هم شعر خاطره‌انگیز «قورقوری جون تمیز شد، پیش همه عزیز شد» حس نوستالژی بسیاری از مردم این سرزمین را برمی‌انگیزد.

اقتصاد داروگر بـه کـمـا رفـت

 روزگذشته کارگران کارخانه داروگر تهران از تعطیلی این کارخانه به دلیل مشکلات شدید مالی کارفرما، اخراج تعدادی از همکاران خود و بلاتکلیفی تعداد دیگری که مطالبات معوقه ۴ ماهه دارند، خبر دادند. به این ترتیب به نظر می‌رسد«داروگر» این برند قدیمی نیز نفس‌های آخر را می‌کشد و اگر بازهم مسئولان مانع پایین کشیدن کرکره این واحد تولیدی نشوند و کاری نکنند، داروگر هم مثل ارج و آزمایش تبدیل به یک نام کهنه می‌شود و نام و نشانی از آن باقی نمی‌ماند.

تولید ۱۳۰۷؛ کما ۱۴۰۲

شرکت داروگر، یک شرکت سهامی عام است که پایه اولیه آن، سال ۱۳۰۷ و در شهر اصفهان توسط غلامرضا داروگر پی‌ریزی شد.  نخستین محصول تولیدی آقای داروگر، «صابون سوبلمه» بود و بعد از انتقال خط تولید به تهران و از سال ۱۳۲۰ به تنوع محصولات داروگر اضافه شد.  داروگر «پایه‌گذار تولید صنعتی صابون و همچنین پودر لباسشویی» در ایران است اما در سال‌های بعد تولید سایر مواد شوینده و بهداشتی و غذایی هم به محصولات این شرکت اضافه شد چنان‌که در فهرست شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ داروگر می‌توان از ۱۲ شرکت سراغ گرفت؛ تیدی، تولیددارو، شرکت روغن نباتی جهان، شرکت کیوان‌ تجارت پاسارگاد، شرکت تجزیه شیمی، شرکت کیمیای ایران، جهان کف‌دارو، هومن شیمی پارس، یاس خرمشهر، شرکت صنایع بسته‌بندی داروگر، شرکت ارزش‌آفرینان سرمایه و همچنین شرکت بسته‌بندی البرز.

خط تولید کاملا از کار افتاده است

طبق گفته کارگران و منابع کارگری، در پی ادامه بحران مالی در کارخانه داروگر تهران که به تعویق ۴ ماهه پرداخت حقوق ۱۰۰ کارگر و توقف ۷ ماهه پرداخت حق بیمه و افزایش بدهی‌های بیمه‌ای به اداره تامین اجتماعی منجر شده بود، کارگران روز چهارشنبه هفته گذشته تجمع صنفی در مقابل نهاد قوه قضاییه در خیابان ولیعصر برگزار کردند و ۴ خرداد نیز نامه شکایت خود را به‌صورت گروهی به دادستانی تحویل دادند که در نتیجه آن، کارفرما به دادستانی احضار شد اما بعد از پایان جلسه‌ای با برخی مسئولان دادستانی، مدیریت کارخانه بلافاصله با مراجعه به کارخانه همه سالن‌های تولیدی کارخانه را پلمب کرد و اسامی ۲۷ نفر از کارگران قراردادی باسابقه را در لیست اخراج قرار داد. ۷۰ کارگر همچنان در انتظار تعیین تکلیف وضعیت شغلی خود بودند و به باقی کارگرانی که بیرون از کارخانه منتظر ورود به محل کارشان ایستاده بودند، نیز اعلام شد حق ورود به محل کار را ندارند. همچنین از کارگران درخواست شد با تحمل شرایط تا شهریور منتظر دریافت مطالباتشان بمانند و کارگرانی که تمایل به ادامه همکاری ندارند، می‌توانند درخواست ترک کار بدهند. به دنبال این اظهارات، محمدرضا فرزعلیان، مسئول کانون شوراهای اسلامی کار غرب تهران، ضمن تایید پلمب شدن کارخانه داروگر تهران، در گفت‌وگو با ایلنا از جزئیات دیگری در مورد این اتفاق گفت: روز جمعه، مدیرعامل کارخانه اطلاعیه زد و به دلیل مشکل با اداره مالیات، تمام سالن‌ها و قسمت‌ها را تعطیل کرد. این درحالی است که از ۱۱۰۰ کارگر این واحد تولیدی امروز کمی بیش از ۵۰ کارگر باقی مانده‌اند و بقیه در طول ماه‌ها و سال‌های اخیر اخراج شده‌اند و به نظر می‌رسد قصد دارند همین تعداد کارگران باقیمانده را هم بیکار کنند. فرزعلیان با اعلام اینکه تولید داروگر کاملا خوابیده و این برند قدیمی، نفس‌های آخرش را می‌کشد، پیش‌بینی کرد با اخراج کارگران باقی‌مانده، کارخانه به ‌طور کامل تعطیل خواهد شد و گفت: امروز داروگر به کما رفته و ظاهرا سرنوشتی مثل سایر برندهای قدیمی در انتظار این شرکت باسابقه است. همه مسئولان هم می‌دانند مشکل داروگر چیست اما دست روی دست گذاشته‌اند و هیچ اقدامی برای حل مشکلات نمی‌کنند تا زمانی که داروگر هم مثل ارج و آزمایش، تبدیل به یک نام کهنه می‌شود و نام و نشانی از آن باقی نمی‌ماند.

نامهایی که اعتبار « اشتغال» کشور بودند

امروز در صفحه وبسایت هلدینگ داروگر که به «کفسا» تغییر نام داده، نام‌های خاطره‌انگیزی می‌بینیم که روزگاری اعتبار بدنه اشتغال کشور بودند و امروز دیگر از آنها نشانی باقی نمانده است. طبق برخی اخبار منتشر شده در فضای وب، پیش از سال ۱۳۵۷، بخش‌هایی از هلدینگ داروگر از سرمایه کارآفرینانی همچون خانواده خسروشاهی تغذیه می‌کرد اما در سال‌های بعد از بهمن ۱۳۵۷، هلدینگ داروگر مانند بسیاری از شرکت‌ها و موسسات اقتصادی به نهادهای دولتی از جمله بانک ملی و بنیاد شهید (سازمان اقتصادی کوثر) واگذار شد. مشکلات مالی هلدینگ داروگر از نیمه دهه ۱۳۹۰ به گوش رسانه‌ها رسید درحالی که گفته می‌شود زخم اولیه، بعد از خصوصی‌سازی این هلدینگ در سال ۱۳۸۹ به بدنه «داروگر» وارد شد. ابتدای سال ۱۳۹۶، تسنیم در گزارشی از ابهام در ادامه حیات مجموعه تولیدی ۹۰ ساله «داروگر» نوشت. این ابهام به دلیل بسته بودن درهای کارخانه در نخستین روز کاری و غیرممکن شدن ورود کارگران به داخل کارخانه مطرح شد چون تعدادی از کارگران گفته بودند به ایشان گفته شده تا اطلاع ثانوی و تا زمان تعیین تکلیف ادامه فعالیت کارخانه در مرخصی اجباری هستند و تعداد دیگری هم گفته‌ بودند که پس از تعطیلات نوروزی به آنها اعلام شده که برای تسویه‌حساب اقدام کنند. پیش از این نیز شائبه تعطیلی «داروگر» مطرح شده بود که البته با تکذیب بر خی مسئولان رفته رفته موضوع به فراموشی سپرده شد. گفته می‌شود بدهی ۸۰۰ میلیارد تومانی شرکت تولیدی داروگر به بانک‌ها و انباشت مشکلات مالی طی دو دهه و سبقت گرفتن رقم بدهی از مجموع دارایی‌های شرکت، عامل تعطیلی «داروگر» بوده و مشکلات مالی این مجموعه در حدی شدت گرفته که از مجموع ۲۵۰۰ کارگر شاغل در «داروگر» فقط ۴۵۰ نفر مشغول به کار هستند. حال با خبر تعطیلی این برند نوستالژیک، ممکن است ‌این خط تولید بنام ایرانی نیز مانند ارج و آزمایش به تاریخ بپیوندد.

سخن پایانی

کارگران شرکت داروگر در ماه‌های اخیر تجمعات و اعتراضات بسیار ترتیب دادند؛ اخراج‌های بسیار در سال‌ها و ماه‌های اخیر، حقوق‌های عقب افتاده و حق بیمه‌های معوق، دغدغه‌های اصلی کارگران این شرکت قدیمی است اما به گفته محمدرضا فرزعلیان مسئول کانون شوراهای اسلامی کار غرب تهران با پلمب کردن کارخانه در روزهای پایانی هفته گذشته، داروگر کامل به کما رفته است. براساس اخبار منتشر شده ۵ خرداد مدیرعامل کارخانه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده، به دلیل مشکل با اداره مالیات تمام سالن‌ها و قسمت‌ها تعطیل است. این در حالیست که داروگر امروز بیش از ۵۰ کارگر دارد؛ از هزارو۱۰۰  کارگر داروگر حدود ۵۰ کارگر باقی مانده است و بقیه در طول ماه‌ها و سال‌های اخیر اخراج شده‌اند؛ حالا به نظر می‌رسد قصد دارند کارگران باقیمانده را هم بیکار کنند. با اخراج کارگران باقیمانده، درب‌های کارخانه بسته می‌شود. این اواخر کارگران داروگر به تمام نهادهای مربوط مراجعه کرده‌ اما پاسخی نگرفته‌اند؛ امروز داروگر به کما رفته و ظاهرا سرنوشتی مثل ارج و سایر برندهای قدیمی در انتظار این شرکت باسابقه است./روزنامه صمت

منبع: روزنامه صمت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها