|
کدخبر: 295380

پیش بینی مهم درباره وضعیت بورس ۳ خرداد

شتاب رشد شاخص های بورس در این روزها کم شده اما بسیاری از نمادهای کوچک بازار با سرعت در حال بالا رفتن هستند.

اقتصاد پیش بینی مهم درباره وضعیت بورس ۳ خرداد

بازار سهام طی یکی دو هفته گذشته سردرگم بوده و بسیاری از معامله گران هنوز به این نتیجه نرسیده اند که آیا قرار است رشد بورس ادامه داشته باشد یا نه. پس از اینکه شاخص ها به سرعت یک اصلاح انجام دادند، مدتی است که وضعیت بهتر شده اما هنوز نمی توان گفت که دوره اصلاح بازار به پایان رسیده است.

برخی از تحلیلگران معتقدند اگر بورس نتواند تا چند روز دیگر حرکتی خوب به سمت سقف قبلی خود داشته باشد، ممکن است مجددا با یک فشار فروش زیاد مواجه شویم و شاخص ها مجددا وارد فاز اصلاحی شویم. البته از نظر این تحلیلگران، چنانچه بورس دوباره وارد فاز اصلاحی شود، اصلاح آن پرشتاب و ترسناک نخواهد بود و بیشتر شاهد اصلاحی فرسایشی و زمانی خواهیم بود.

با این وجود تردیدها همچنان ادامه دارد و هم از ارزش معاملات، هم از میزان رشد شاخص ها می توان متوجه شد که فعلا خریداران بزرگ، با احتیاط بیشتری عمل می کنند.

شرط شکسته شدن سقف قبلی شاخص

این روزها بازار حول محور نمادهای کوچک می چرخد؛ نمادهایی که ارزش بازار زیادی ندارند و با ورود کمی نقدینگی، سریعا به صف خرید می رسند. فعلا که چنین نمادهایی در حال رشد هستند و بازار اقبال خاصی به شاخص سازها ندارد.

دیروز ارزش معاملات خرد بورس حدود ۱۱۶۰۰ میلیارد تومان بود و نسبت به روز دوشنبه حدود 2 درصد کاهش یافت. ارزش معاملات خرد همچنان رقم چشمگیری نیست و باید انتظار داشت که رقم معاملات بالا برود.

تنها در این صورت است که می توان امیدوار بود شاخص بتواند سقف قبلی خود را بشکند. رشد ارزش معاملات می تواند از این جهت کمک کند که عرضه ها در بازار کم اثر شوند.

برتری خریداران

از نظر شاخص قدرت خریداران حقیقی بازار فعلا در وضعیت خوبی است. خریداران فعلا دست برتر را در معاملات دارند و شاخص مربوط به این موضوع دیروز عدد ۱.۲۴ را ثبت کرد که رقم مطلوبی است.

در بحث ورود و خروج پول حقیقی ها به بازار هم وضعیت فعلا خوب است و حقیقی ها روز گذشته نیز ۲۶۰ میلیارد تومان پول جدید وارد بازار کردند.

با این حال برای بازار امروز می توان در ابتدای معاملات افت شاخص ها را متصور بود چراکه روز گذشته در نیمه دوم بازار فشار عرضه ها بیشتر شد و شاخص کل هم بخشی از رشد خود را عقب نشینی کرد.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر