|
کدخبر: 295111 فرشته صائمی

گفتگوی گسترش‌نیوز با نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه؛

اعلام شرایط پرداخت پول روسیه به شهروندان ایرانی/ بازی ایران در زمین سوخته ترکیه؟

« میر کارت» از جمله عباراتی است که همزمان با تنگ‌تر شدن دامنه تحریم‌ها و در نتیجه اعمال محدودیت‌های بیشتر در تعامل اقتصادی، بر سر زبان‌ها افتاده است.

اقتصاد اعلام شرایط پرداخت پول روسیه به شهروندان ایرانی/ بازی ایران در زمین سوخته ترکیه؟

« میر کارت» از جمله عباراتی است که همزمان با تنگ‌تر شدن دامنه تحریم‌ها و در نتیجه اعمال محدودیت‌های بیشتر در تعامل اقتصادی، بر سر زبان‌ها افتاده است. واقعیت امر حاکی از آن است که روسیه در تقابل با سلطه دلار بر معاملات جهانی، میر کارت را بر پایه روبل راه‌اندازی کرد که از این طریق در روابط اقتصادی با مشکلات ارز و تبدیل ارز مواجه نشود و از طرفی پول ملی مسکو را به عنوان رقیب جدی دلار در عرصه جهانی مطرح کند.

استفاده از میر کارت در ایران از سال گذشته مطرح شد و تاکنون اجرایی نشده، بر همین اساس نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در گفتگو با گسترش‌نیوز به چرایی راه‌اندازی میر کارت در ایران پرداخت.

کامبیز میرکریمی، نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز ضمن ارزیابی استفاده از کارت میر در روابط اقتصادی ایران و روسیه گفت: میر کارت و با همان کارت میر مخصوص افراد حقیقی است اما هنوز در ایران راه نیفتاده و قابل استفاده نیست چرا که هنوز نرخ تبدیل و اینکه قرار به چه ارزی تبدیل شود، اعلام نشده است. در ایران بحث محدودیت‌ها مطرح است و از طرفی باید متقاضیان ارز مشخص شوند. در صورت مشخص شدن این موارد، استفاده شهروندان ایرانی از کارت میر به راحتی امکان‌پذیر است و می‌توانند مانند کارت‌های عضو شتاب از آن کارت هم استفاده کنند.

شکست ترکیه در میر کارت

او افزود: البته پیش از این ترکیه و روسیه در روابط اقتصادی خود از کارت میر استفاده کردند و شهروندان ترکیه به راحتی از کارت‌های شبکه میر روسیه استفاده می‌کردند اما در نهایت به دلیل افزایش تحریم‌ها میر کارت از روابط دو کشور حذف شد. میر کارت براساس روبل است و اگر در ایران راه‌اندازی شود نیازی نیست شهروندان ایرانی با خود ارز ببرند و بیاورند بلکه می‌توانند از آن کارت هم در ایران و هم روسیه استفاده کند و یا یک توریست روس بدون مشکل انتقال ارز و یا تبدیل ارز می‌تواند به ایران رفت و آمد کند و از همان کارت استفاده کند، لذا بحث میر کارت برای اشخاص حقیقی از جمله توریست و بازرگانان بسیار اهمیت دارد و مفید است.نکته مهم در مورد میر کارت این است که نرخ تبدیل باید مشخص شود چرا که در حال حاضر در ایران حدود ۲ الی ۳ نرخ داریم، که باید تکلیف مشخص شود.

کامبیز-میرکریمی

میرکریمی با اشاره به اقدام دولت برای راه‌اندازی میر کارت در ایران تصریح کرد: در شرایط فعلی روبل به سمت تک نرخی شدن حرکت کرده به عنوان مثال ارزی که بیزینس بانک، بانک ایرانی در روسیه، از صادرکنندگان غیرنفتی می‌خرد، ارزی نزدیک به قیمت‌های بازار است و مورد استقبال صادرکنندگان قرار می‌گیرد اما تکلیف ارزهای اشخاص حقیقی که استفاده حقیقی از میر کارت دارند، باید مشخص شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در پاسخ به اینکه میر کارت چه زمانی در ایران راه‌اندازی می‌شود؟ تصریح کرد: بانکی‌ها بهتر می‌توانند بگویند که چه زمانی میر کارت در ایران راه‌اندازی می‌شود و دقیقاً معلوم نیست. از طرفی بحث میر کارت مربوط به سال گذشته است اما در این یک سال هیچ اتفاقی نیفتاده اما به نظر می‌رسد گامی برداشته شده است، به این ترتیب که وقتی دو هفته پیش اعلام کردند ارز صادرات غیرنفتی را ارز با همان نرخ در اینجا نیز قابل استفاده خواهد بود.

بین بانک‌های ایران و روسیه پیام‌رسان‌های خاص وجود دارد

میرکریمی در واکنش به اینکه پیش از این به حذف میر کارت از روابط روسیه و ترکیه اشاره کردید، ممکن است این اتفاق در مورد ایران هم صورت بگیرد؟ اظهار کرد: حذف میر کارت ارتباطی به تنگ شدن دامنه تحریم‌ها در ترکیه ندارد، در حقیقت خود آنکارا نخواست این روند میان دو کشور ادامه پیدا کند. در حال حاضر بین بانک‌های ایران و روسیه پیام‌رسان‌های خاص وجود دارد و تنها مشکل چند نرخی بودن ارز در است و مشکلی غیر از این وجود ندارد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در پایان یادآور شد: در شرایط فعلی کشورهای دشمن با یکدیگر تجارت می‌کنند به‌عنوان مثال کالاهای چینی در تایوان به فروش می‌رسد. میر کارت فرصتی برای کاهش تورم و افزایش تولید است چراکه زمینه صادرات را فراهم می‌کند. لذا باید از طریق پول ملی با کشورهای دیگر مبادله صورت بگیرد. در حقیقت بانک‌ها موظف هستند که روش پرداخت‌ها را متنوع کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها