|
کدخبر: 294813

قیمت مسکن به حرف رئیسی گوش کرد؟

دولت اصرار دارد با اعمال فشار به مالکان و فعالان بازار در بخش‌هایی مثل مالیات یا اجاره، تصویر مدافع حقوق مردم را از خود به نمایش بگذارد که همچنان دغدغه‌هایی از این جانب احساس می‌کند، اما هروقت پای پرداخت تسهیلات و کمک‌های دولتی وسط بیاید، حاضر نیست سود و اقساط تسهیلات را متناسب با توان واقعی متقاضیان تعیین کند.

اقتصاد قیمت مسکن به حرف رئیسی گوش کرد؟

دولت اصرار دارد با اعمال فشار به مالکان و فعالان بازار در بخش‌هایی مثل مالیات یا اجاره، تصویر مدافع حقوق مردم را از خود به نمایش بگذارد که همچنان دغدغه‌هایی از این جانب احساس می‌کند، اما هروقت پای پرداخت تسهیلات و کمک‌های دولتی وسط بیاید، حاضر نیست سود و اقساط تسهیلات را متناسب با توان واقعی متقاضیان تعیین کند. تورم از یک طرف و انتظارات و توقعات بخش عرضه نیز از طرف دیگر بازار مسکن را به دندان گرفته‌اند و هر کدام به‌سمتی می‌کشند. این وسط خریداران مصرفی مسکن و مستاجران هستند که تنها مانده‌اند و فشار سنگینی را تحمل می‌کنند.

تصویر اول؛ محاسبه هزینه ساخت مسکن

قیمت تمام شده ساخت یک واحد ۱۰۰ متری در پایتخت ممکن است به سه میلیارد تومان برسد. این هزینه جدای قیمت زمین و مخارجی مثل نصب شیرآلات، کف‌پوش، کابینت‌ها و سایر موارد موردنیاز برای تکمیل واحد درنظر گرفته شده است. خشایار باقرپور، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران، فروردین امسال در گفتگو با خبرگزاری ایسنا متوسط قیمت ساخت هرمترمربع واحد مسکونی را ۳۰ میلیون تومان عنوان کرده، اما تاکید دارد: هزینه ساخت یک متر بنای مفید را باید فارغ از مسایلی نظیر شیرآلات لاکچری و مشاعاتی از جمله استخر و سالن سینما محاسبه کرد.

در حال حاضر حداقل زمان اجرای یک پروژه مسکونی بین ۱.۵ تا دو سال است و اگر فرآیند صدور پروانه را با طول یک تا دو سال به آن اضافه کنیم، کل پروسه ساخت حدود چهار سال زمان می‌برد؛ بنابراین اگر همین امروز ساخت مسکن را [در قالب پروژه‌های بزرگ]شروع کنیم، دست‌کم سه تا چهار سال آینده آماده می‌شود.

تصویر دوم؛ گم‌شدن آمار‌های رسمی مسکن

انتشار گزارش رسمی بازار مسکن که قبلا به‌طور مستمر و منظم توسط بانک مرکزی در اختیار عموم قرار می‌گرفت، از آذرماه ۱۴۰۱ متوقف شده است، اما قیمت مسکن همچنان برمدار افزایش حرکت می‌کند. متوسط قیمت مسکن تهران، آذر سال پیش متری ۴۸ میلیون تومان بود، ولی علی فرنام، کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس اواخر فروردین در گفتگو با خبرگزاری تسنیم گفته: متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران از ۶۰ میلیون تومان عبور کرده است در حالی که ابتدای سال ۹۷ متوسط قیمت مسکن شش میلیون تومان بود. یعنی قیمت مسکت طی پنج سال ۱۰ برابر افزایش داشته است. با وجود افزایش قیمت، از سال ۹۷ تا ۱۴۰۲ تولید مسکن افزایش پیدا نکرده.

به‌نظر می‌رسد بازار مسکن با شکست مواجه شده و تولیدکنندگان از فروش واحد‌های خود ناامید هستند، چون خریداران استطاعت مالی ندارند؛ بنابراین در زمان حاضر تقاضای مصرفی تقریبا از بازار خارج شده است. تقاضای موجود با نیت سرمایه‌گذاری و سوداگری وارد بازار شده است و هدفشان این است که شش ماه تا یک سال واحد مسکونی را داشته باشند و دوباره آن را عرضه کنند.

تصویر سوم؛ اجاره‌بها، مستاجران و وام ودیعه مسکن

مداخله دولت در بازار اجاره مسکن، در سال‌های گذشته اغلب بی‌نتیجه باقی ماند با این حال امسال هم شاهد ابلاغ همان مصوبات هستیم. مصوبه تعیین سقف افزایش اجاره‌بها در تهران و سایر شهرها، دقیقا مانند گذشته است و حتی عدد‌های آن را دست نزده‌اند. تجربه نشان داده به دلیل نبود ضمانت اجرایی معمولا این سیاست به نتیجه نمی‌رسد. به‌همین دلیل دولت تلاش کرده یک‌سری راهکار جدید به‌کار بگیرد.

تسهیل مراحل دریافت و صدور رایگان کد رهگیری یکی از مهمترین اقدامات است. قرار شده سامانه کد رهگیری از زیرمجموعه وزارت صنعت به وزارت راه‌و‌شهرسازی منتقل شوند تا دیگر مشاوران املاک بهانه‌ای برای خودداری از صدور کدرهگیری نداشته باشند.

مشاوران املاک امسال همچنین برای اولین بار ممکن است با سامانه‌ای روبرو شوند که آن‌ها را ملزم به ثبت قرارداد‌های فروش و اجاره در سامانه معاملات املاک و مستغلات می‌کند و همزمان به‌صورت سیستمی حق کمیسیون املاک را در هر قرارداد برای خریدار، فروشنده و مشاور نمایش می‌دهد. دریافت رقم‌های بالاتر در قالب کمیسیون مشاوران املاک ممنوع خواهد شد.

تغییر قوانین پرداخت وام ودیعه مسکن به نفع مستاجران یک احتمال دیگر است. در حال حاضر وام مانند سایر تسهیلات بانکی با سود ۲۳ درصد قابل پرداخت است که بازپرداخت اقساط آن چندان با توانایی اجاره‌نشین‌ها همخوانی ندارد؛ بنابراین دولت در کنار پیش‌بینی سازوکار‌های اجرایی جدید جهت سهمیه‌بندی و پرداخت سریع‌تر وام ودیعه مسکن، باید در مورد کاهش مبلغ و نرخ سود وام اجاره‌نشین‌ها نیز تجدیدنظر کند.

تصویر چهارم؛ نهضت ملی مسکن

ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن به آورده ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانی نیاز دارد. این آورده باید به‌صورت چند قسط و ظرف دو تا سه سال به حساب دولت ریخته شود. در حال حاضر متقاضیان مکلف به پرداخت حدود ۸۰ میلیون تومان هستند. پس از تحویل خانه که البته زمان دقیقش مشخص نیست، تازه تسهیلات نهضت ملی مسکن به متقاضیان تعلق می‌گیرد که رقم آن براساس آخرین تصمیمات اعلام شده، ۵۵۰ میلیون تومان برای کل کشور خواهد بود. با فرض اینکه قرار است سود تسهیلات با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار یعنی ۲۳ درصد به‌منظور بازپرداخت وام مدنظر قرار بگیرد، مبلغ اقساط وام نهضت ملی مسکن شاید برای متقاضیان به بالای ۱۰ میلیون تومان برسد.

اقساط ماهانه وام نهضت ملی مسکن در دوره بازپرداخت ۲۰ ساله، مبلغی معادل ۱۰ میلیون و ۶۵۳ هزار تومان خواهد بود. کل بازپرداخت این وام پس از پایان دوره قرارداد، به دو میلیارد و ۵۵۶ میلیون و ۸۴۴ هزار تومان می‌رسد. این یعنی شخصی که تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن دریافت کرده، نهایتا پس از ۲۰ سال باید دو میلیارد و ۶۸ میلیون و ۴۴۳ هزار تومان به بانک برگرداند.

وقتی تسهیلات نهضت ملی مسکن ۴۵۰ میلیون تومان بود، مبلغ اقساط ماهانه به هشت میلیون و ۷۱۶ هزار تومان می‌رسید و کل بازپرداخت این وام در دوازدهمین ماه از سال بیستم تا دو میلیارد و ۹۲ میلیون تومان پیش می‌رفت. کل مبلغی که متقاضی در پایان مدت قرارداد علاوه بر اصل پول به بانک برمی‌گرداند نیز یک میلیارد و ۶۴۲ میلیون تومان محاسبه شده بود.

تصویر پنجم؛ افزایش فشار مالیات مسکن

مالیات مسکن در قالب‌های مختلف امسال جدی‌تر از قبل توسط دولت و مجلس دنبال می‌شود. اجرای مالیات خانه‌های خالی به شهریور ۱۴۰۲ موکول شده است. واحد‌های خالی مسکونی در شهر‌های بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت به این شرط که در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد، اصطلاحا خانه خالی در نظر گرفته خواهند شد و صاحبان آن‌ها باید مالیات بپردازند. دولت برنامه‌ریزی کرده تا پایان سال از خانه‌های مسکونی خالی رقم دو هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند.

مالیات بر معاملات مکرر مسکن یکی از راهکار‌های دولت است تا کسانی که به خریدوفروش واحد‌های مسکونی با هدف کسب مشغول هستند را بترساند. مالیات معاملات مکرر مسکن به افراد حقیقی یا حقوقی که یک ملک را خریداری و زیر یک سال بفروشند تعلق نمی‌گیرد، اما اگر فرد برای ملک دوم همین رویه را در پیش بگیرد، مشمول مالیات بر معاملات مکرر مسکن خواهد شد.

شیوه محاسبه مالیات بر معاملات مکرر مسکن می‌گوید اگر شخصی واحد مسکونی به قیمت ۱۰ میلیارد تومان خریداری کند و آن را ظرف مدت کمتر از یک سال به قیمت ۲۰ میلیارد تومان بفروشد، مشمول نرخ ۶۰ درصد در سال اول خواهد شد و باید شش میلیارد تومان از مابه‌التفاوت قیمت خرید و فروش ملک را به‌عنوان مالیات پرداخت کند. اگر این شخص همان ملک را سه سال بعد به همان قیمت ۲۰ میلیارد تومان بفروشد، مالیات با نرخ ۲۰ درصد محاسبه می‌شود و به عدد دو میلیارد تومان می‌رسد. تولیدکنندگان مسکن مشمول قانون مالیات بر معاملات مکرر مسکن نمی‌شوند.

تصویر ششم؛ وام خرید مسکن

نسبت تسهیلات حوزه مسکن به کل تسهیلات شبکه بانکی در سال‌های اخیر به چهار درصد نمی‌رسد. این عدد در سوئیس حدود ۵۰ درصد و در هلند ۱۹ درصد است. فاصله‌ای که نشان می‌دهد چرا و به‌چه دلیل خریداران مسکن در ایران نمی‌توانند روی تسهیلات بانکی حساب باز کنند.

میزان تسهیلات پرداختی به خریداران، با حذف بانک مسکن که بانک تخصصی به‌حساب می‌آید و تسهیلات تکلیفی پرداخت می‌کند، حتی به عدد چهار دهم درصد کاهش پیدا می‌کند. از طرف دیگر تسهیلات خرید مسکن در حال حاضر برای زوج‌های ساکن تهران به ۴۸۰ میلیون می‌رسد که شامل دو وام ۲۰۰ میلیونی فردی و یک وام جعاله ۸۰ میلیون تومانی است. دریافت وام مسکن از طریق بورس، همان ابتدای کار به حدود ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

زمان بازپرداخت وام مسکن برای متاهل‌ها و مجرد‌ها می‌تواند به‌درخواست متقاضی ۱۰ یا ۱۲ سال تعیین شود. یک فرد مجرد باید ماهانه شش میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و یک زوج هر ماه حدود ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اقساط پرداخت خواهد کرد.

منبع: اقتصاد 24
  • فرزاد ارسالی در

    والا این مالیات و این چیزا که میرد تو جیب دولت برا مستاجر کاری نکردی برا جیب خودت داری کار میکنی اونموقع خدا وکیلی تو سید محرومان هستی یه خونه از چهار میلیون خونه هنوز تحویل کسی ندادی دوره ۴ سال هم دوسالش تمام شد یه ‌‌کار مثبت بکن مردم دلخوش بشند دیگه اجاره نمیتونیم بدیم به چه زبونی باید بگیم آقای رئیسی

  • ناشناس ارسالی در

    کلا دولتهایی که تاحلا سر کار امدند نه ادبیات سیاسی داخلی ونه خارجی بلد نیستند اصلا از اقتصاد هیچی بلد نیستند فقط حرف مفت وپوچ وبی اساس دارند چشم دولت چهارتا مسکن وخوراک وشغل وبیمه ومدرسه برای عموم مردم جزئ وظیفه اصلی دولت است ومردم باید مطالبه گر باشند وام مسکن قسطش شود ماهی 500 هزارتومان تا یک میلیون تومان مگر دولت چقدر دارد یارانه می دهد که از مردم توقع دارد ماهی 16میلیون قسط پرداخت کنند باید مردم هرچه سریعتر مطالبه گری کنند

  • نادر ارسالی در

    مالک گفته ۲۰۰ م بزار و پول پیش ... میگم من درسال ۲۰۰ م حقوق ندارم ... در ضمن مالک تو خودت ۲۰۰ م تونستی پس انداز کنی

  • سلیمان ارسالی در

    سلام خداقوت
    لطفاً یکبار برای همیشه واضح بیان فرمایید آورده مردمی برای مسکن ملی چقدر باید باشد رییس جمهورفعلی محبت کردند اعلام فرمودند مسکن ملی حمایت مستجران وبی مسکننان وقشر ضعیف
    پس واضح بیان فرمایید این مسکن با مسکنهای خصوصی چه فرقی دارد اونهایی که مسکن ندارد ومسکن ملی توانستند ثبت کنند یعنی از وام ساخت مسکن یا خرید مسکن استفاده نکرده اند یعنی حقشان باید محفوظ باشد که از تسهیلات 4درصدمسکن استفاده کنند و آورده مردمی هم باید از مسکنهای خصوصی فرق داشته باشد وهمچنین مشخص شود چقدر دولت از این طرح حمایت میکند یعنی دولت از حمایت مشارکتی بخش خصوصی تا کم کردن مخارج امتیازات و انشعابات ونظارتها وسایر مخارج مرتبط به ساخت تا بهره بردای ....الان سازنده های مسکن ملی از ثبتنام کننده های مسکن ملی آورده های نقدی کلان میخواهند وهیچ قانون وثبات نظری وجود ندارد وبرای همین ثبتنام کننده ها نامید و...
    لطفاً یک گزارش تکمیلی از این طرح بارییس جمهور یا وزارت مربوطه تهیه کنید والله مردم بلاتکلیف مانده است
    باتشکر

  • علی علی بیگی ارسالی در

    خجالت بکشید اخه سال ۹۸ متری ۲۳ بود الان شد متری ۵۰ میلیون چرا دولت رسد نمی کنه جلوی این سوداگری و دلال بازی بگیرید همین بنگاهای بی وجدان پدر ملت رودراوردن خواهشن از مجلس ودولت میخوام فکری کنید برای هر منطقه کارشناسی بزارید طبق پخش نامه تو هر بنگاه بزنید که نخواد برای خودش قیمت گذاری کنه

  • غلامحسین ارسالی در

    باسلام تاوقتی که درکشور تقاضا کمتراز عرض ه باشد همین مشکل وجود دارد وخیلی ها مسکن را درحال حاضر کالا به حساب می‌آورند ودز سال شاید صدها معامله خریدوفروش انجام وبع لت ضعف سیستم اطلاعاتی مسکن درهیج کجا ثبت نخواهد شد لذا باید ضمن الگوبرداری از ک شورهای موفق درزمینه مسکن یک سیستم اطلاع اتی پیروز درخصوص املاک و مسکن وخریدوفروش ورهن واجاره راه اندازی گردد تا هم مسکن کنترل شود وهم دارایی به حقش برسه وهم ازم یزان وتعداد ساخت و سازهای خانه و خانه ها ی خالی بدست آید وتحولی درمشاورین املاک ص ورت گیرد قولنامه ها درچهاربرگه باشه ویک برگ به دارایی تحویل بشه بهترین روش دولت قبل بعلت اینکه قدمی برنداشت دچار این وضع یت شده ایم دولت باید ازخودش مسکن داشته ب اشه تا بتواند کنترل کند در موقع بحران

    • امین ارسالی در

      آقای غلامحسین، شما که اینقدر اصرار داری اداره دارایی و مالیات به حقش برسد و قولن امه ها در چهار برگ باشد، هر چه مالک هزین ه بیشتری داشته باشد و مالیات بیشتری پردا خت کند ، هزینه آن را بر روی قیمت اجاره ی ا فروش خواهد کشید و نهایتا مستاجر یا خری دار این مبلغ را پرداخت خواهد کرد.بعد باز ناله میکنید که چرا گران است و چرا چنان است، شما طرف دولتی یا طرف مستاجران بیچار ه؟ ظاهرا فقط نگران درآمد اداره مالیات هس تی شما!!

  • ناشناس ارسالی در

    یه عده ادم بیسواد نادان چه جوری فکر مکن ن

  • ناشناس ارسالی در

    اقتصاد به لجن کشیده ایران درست بشه همه چیز درست میشه متاسفانه وقتی حمال مسئول میشه مهندس و دکتر میشن کارگر همین میشه بلد نیستید بسپارید به کار بلد مملکت رو نابود کردید

  • ناشناس ارسالی در

    بابا چرا هنوز ساده لوحانی وجود دارن ک فک ر میکنن این دولت هدف کمک ب مردمه.اینا هد فی جز نابودی ایران وایرانی ندارن

  • بازنشسته ارسالی در

    خجالت بکشین اقتصاد به لجن کشیدین مستاجرا ن دیگر توان گرایه و رهن ندارن مافیا مسکن خودتان هستین اجناس از عید تا الان چنیدی ن برابر شده کمر نصف مردم زیر فشار اقتصاد خم شده اقای به اصتلاح مسول کجا هستین شر فتان بکار بگیرید یا خودتان با یک ماشین م یفروشین توی مجلس چکار میکنید مگر از این جنس مردم نیستین

  • ناشناس ارسالی در

    هر دولتی که سر کار میاد کاسه کوزه ها را سر دولت قبلی میشکنه در حالیکه همگی عامل بیچارگی مردم بوده اند و بجز فقر و افسردگ ی دستاوردی برای مردم نداشتند. قبل از انت خاب شدن وعده سرخرمن میدهند بعد از انتخاب شدن تقصیر به گردن دولت قبلی می اندازند و این سریال همچنان ادامه دارد ؟!

  • ناشناس ارسالی در

    آره بابا زبان آقای رئیسی مثل عصای حضرت م وسی معجزه میکنه

  • ناشناس ارسالی در

    این همه افتابه لکن مسولین دولت مجلس در م ورد اجاره مسکن در تهران فقط بلد بودن بکو یند 25 درصد اجاره بیشتر نباشد چقدر کارشن اسی کردند چه زحمتی کشیدن سرنشت مردم ببین دست کیا افتاده

  • کارگر ارسالی در

    لعنت به دولت های دروغ گو واقعا چقدر پرو ۴میلیون مسکن ملی چطور شد سرنوشت پولهایی که ما بابدبحتی به مسکن ملی چی شد حتا به خاک برداری نرسیده دولتی که دستش توجیبه م ردم مستقر کارگر

  • ش پوراحمدی ارسالی در

    چیزی که تاکنون وخصوصا در دوره سیزدهم مشاهده میشوداینست که هیچکس درکشوربحرف هیچکس توجهی نمیکند و بهترین دلیل این حرف همین نامگذاری سال توسط رهبری است که مثلا باید انتظاریک حداقل کاهش تورم یانه اصلا ثبات قیمتهارادربازار داشته باشیم امادر عمل مشاهده می‌شود که دقیقا بر عکس نام سال از فردای نامگذاری سیر سعودی قیمتها شدت گرفته و طوری بازاربی ثبات می‌شود که انگار نام سال به سال بی‌ثباتی قیمتها و تورم کمرشکن تغییریافته .

  • شهلا ارسالی در

    کدوم وام دوسال پیش ثبت نام کردیم دوزار ندادن اگر هم بدن باسود بیست وسه در صد از کجا بیاریم قسط وامو بدیم یا اجاره خونه رو تا چشم به هم می‌زنیم سر سال میشه

  • مهدی ارسالی در

    دولت ماشین تولید میکنه انبار میکنه گرونتر ب مردم بفروشه حلاله تجارته تدبیره
    مردم سرمای گذاری کنن میشه اخلال در کوفت و زهرمار
    خاک بر سر مردم

  • محسن ارسالی در

    آیا مسول یا مسلمانی هست کمک کنه من کارگر سرگزر هفت روزه کار گیرم نیامده دو تا بچ ه کوچیک دارم و مستجر هستم دو ماهه اجاره ندادم و مغازه هم دیگه بهم نسیه نمیده،به فاطمه زهرا ع یکی از کلیه هام رو فروختم خ رج بیماری زنم کردم و الان قرنیه یک چشمم رو گذاشتم برای فروش اما کسی زنگ نمیزنه،< br /> به جون بچه هام ۵هزار تومن توی کارت م هست
    زنم دوباره بیماریش برگشته ا ما نمیتوانم دکتر ببرم، به امام رضا ع بچه ها دیشب چیزی نخوردن و الان با چه رویی خ ونه برم، فقط مقداری که بتونم برای بچه ها نون خالی بخرم

  • علی ارسالی در

    وام مسکن وام خانه دار شدن نیست وام خانه خراب کن هست

  • ناشناس ارسالی در

    تا زمانی که دولت ها در واقع نظام پول و درآمد کشور رو در راههای دیگر خرج میکند و به تلافی این نوع مخارج ابر قدرت غرب وسوداگران شرق این کشور لای منگنه سیاسی و می‌گذارند. وسرقی ها فرصت طلبی میکنند وضعیت اقتصادی درست نخواهد شد!

  • مستاجر ارسالی در

    پیگیری کنید مالکی که چند خونه داره و یک مستاجر نون شب نداره مالیات ببندید به خونه ها تا ول بشن

  • ناشناس ارسالی در

    یکی یه متر ملک نداره یکی هزار هزار ملک

  • مستاجر ارسالی در

    مالیات مالیات مالیات

  • مستاجر ارسالی در

    مالیات تا هی خونه ملک نکن عصاب همه ریخته

  • ناشناس ارسالی در

    خدا کمک کن

  • ناشناس ارسالی در

    میره

  • آشنا ارسالی در

    اگر این دولت که باوعده های بسیار به مردم آمد و توان عملی کردن انها رو نداشت بخوا هد که مردم پشت سرش دعا کنن فقط و فقط قیم ت سرسام آور زمین تو سطح کشور رو بشکند هی چکاری دیگر نکند نه میخواهیم قیمت مرغو گو شت و ماشین و دلار و غیره راپایین بیاورد فقط باشکستن قیمت زمین تو کشور که کاملا د ر توانش هست و نمخواهد ویا نمیگذارند بشکن د تمام مشکلات تورمی و غیره خود بخود حل خ واهد شد این آن معجزه ای است که کشور رو ن جات خواهد داد ومردم دعاگویتان خواهندشد

  • ناسناس ارسالی در

    دولت .نمیتونه برای ملک های شخصی .دستوری عمل کنه ..چه تسهیلاتی به مالکین دادین..و ام دادین .تورم امد پایین ..

  • ناشناس ارسالی در

    رییسی فقط میتونم بگم با این‌جراحی پدر همه رو دراوردی
    تو این‌۴۴ سال بلایی که تو سر ما اوردی هیچ کس نیاورد
    بدبخت کردی ملت رو
    تو رو خدا برو فقط خودت برو
    روز به روز گرونی و گرایه ها سرسام‌اور برو

  • غلامعباس رامین ارسالی در

    مستی قدرت ومقام چنانست که هرکسی راکه اگر مردخدابوده ویاشیخ صنعان زمانه باشد ازخود بیخودمیکندبعلت همین مستی است که مقامات ح کومت گوش شنوا وچشم بینای خودراازدست داده وهیچ گونه صدای فقرونداری مردم بیچاره را نه دیده ونه میشنوند

  • جلال ارسالی در

    با سلام والا اگه دولت نتونه جلو گرونی اج اره منازل رو بگیره بطور حتم یکی دو سال آ ینده باید منتظر حلب آبادهای اطراف شهر و روستا باشد ینی مثل کبک سرشون کردن زیر بر ف .
    سالی یک میلیون خونه میخان تحوی ل مردم یدن پس کو؟؟؟؟
    مسکن ملی اول واسه شهرهای بزرگه . بعد اگه بودجه باشه شهرهای کوچک.
    من الان حدود چندماهه ۴۰ میلیون واسه مسکن ملی پرداخت کردم روز به روزم قیمت مصالح و... داره گرونتر میشه مگه زمین دادن چکار داری که انگار میخان شاخ غول بشکونن

  • ناشناس ارسالی در

    طبق ماده 10 و 190 توافق شد که مستاجر تحت هر شرایط جبری و قهری فرمایشی مسولین کشور در پایان قرار داد مورد اجاره را تخلیه کند و به مالک تحویل دهید.
    این را حتما باید تو تمام قرار دادها نوشت

  • ناشناس ارسالی در

    مالکان رو حساب نقاشی که 15 میلیون میشه کابینتی که متری 5 میلیون 3 سال پیش بوده. شهداری که عوارض ساخت را بالابرده که باعث گرونی خونه میشه موتور کولری که 3 میلیون شده مالیات خونه خالی که 50 درصد کرایه خونه را تو یک هفته بالابرد 3 ساله که گفتن 25 درصد تندید خود کار و........برای همین باید کرایه خونه به نسبت قیمت رهن خونه کا از یک سوم در تهران تا یک دهم باشه کرایه خونه محاسبه میشه

  • ناشناس ارسالی در

    دولت هر موقع توانست جنسهای خوراکی وپوشاک ومصالح ساختمانی را کنترل کند آن موقع حر ف از گرانی مسکن بگو ید وگرنه دولتها عادت به حرف مفت زدن دارن

  • امیرحسین ارسالی در

    سلام خواهشا یه مسعول مردزاده جواب بده این وام مسکن ملی با چه فورمولی نجومی محاسبه شده که حدود سه میلیارد تموم میشه - چرا به قشر بی خانمان دارین ظلم میکنید چرا قسط وام را با ماهی ۹میلیون شروع میشه ؟چرا . ظلم به شکل نوین

  • ناشناس ارسالی در

    دولت محترم ازکل مشاوران املاک نسبت به کن ترل قیمت .نظر خواهی کند .
    من خودم مشاوراملاک دارم .
    اگردولت ازبنده ر اه کار بخواهد بنده حاضرم به دولت محترم د راین رابطه کمک کنم

  • ناشناس ارسالی در

    جناب دولت محترم آن شخص که تازه ازدواج کر ده خانه ندارد .چطور بیاید ماهانه ده ۱۰می لیون اقساط به بانک پرداخت کند.شماهم مثل دولت احمدی نژاد درصد وام مسکن را پایین ب یاورید ..و کنترل کنید که خدای نکرده سودا ها ازاین قانون سو استفاده نکنند

  • ناشناس ارسالی در

    این اقای کارشناس مسکن که این همه تحلیل و تفسیر برای ساخت وفروش مسکن عدله اوردند چ قدر تو احتکار ودلالی مسکن بااین تورم فعل ی خودش ودوستانش سود بردند مالیات برمعامل ات مکرر مسکن وخودرو وطلا وارز مثل اینکه خیلی برای این اقایان سوز داشت دولت اگر ا ین طرح رو اززمان ارزانی مسکن شروع می کرد خیلی راحت می توانست جلوی تورم رابگیرد و این اقایان ثروت دوست وطماع الان نمی توان ستند درشت زبانی ومانع تراشی کند

  • ریحانه شیرخدایی ارسالی در

    دولت میتوانه انقدر فاش ندیدن مسکن خوب می شه چتونه🥺

  • ناشناس ارسالی در

    ۱۰۰ مترزمین بعد۶۰سال درکشورخودم ندارم چه تعصبی براین دولت وکشور داشته باشم .من ب اافغانی چه فرقی بردولت دارم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها