|
کدخبر: 279098 سارا سمیع شمس

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با کارشناس بازار سرمایه؛

فرار از تورم برای خرید مسکن / این صندوق شما را خانه دار می کند!

اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به شرایط تورمی کشور سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه‌گذاری زمین و مسکن، بهترین روش برای حفظ سرمایه و ایجاد قدرت خرید برای متقاضیان خرید مسکن خواهد بود.

اقتصاد فرار از تورم برای خرید مسکن / این صندوق شما را خانه دار می کند!

با نگاهی به اوضاع بازار مسکن و میزان قدرت خرید مردم، متاسفانه نیم قرن زمان لازم است تا با این درآمدها و پس اندازهای موجود، فردی قادر به خرید خانه باشد. دورنمایی که بیشتر شبیه آرزو دوری است که هرساله با توجه به شرایط تورمی کشور، محال‌تر به نظر می‌رسد. با این شرایط چطور می‌تواند در کلانشهری چون تهران و دیگر کلانشهرها صاحب خانه شد؟ تسهیلات بانکی، وام‌های مسکن و طرح‌های نیمه کاره‌ی دولت در جهت خانه دار شدن افراد چقدر کارایی دارد و آیا راه مطمئن‌تری برای خریدن مسکن وجود دارد؟ در ادامه احمد اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه درباره خرید متری مسکن در بورس با گسترش نیوز به گفتگو نشسته است که در ادامه می‌خوانیم.

احمد-اشتیاقی

ساز و کار صندوق‌های زمین و ساختمان

احمد اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در اساسنامه صندوق املاک و مستغلات با نماد ارزش، مبادرت به خرید زمین و ساخت نمی‌شود. در اساسنامه این طرح باید واحدهای آماده را بخرد اما در صندوق‌های زمین و ساختمان طوری طراحی شده است که مبادرت به خرید زمین می‌شود و ساخت و ساز را با وجوه جمع آوری شده، به عهده می‌گیرد.

وی افزود: براساس یونیت‌های ۱۰ واحدی، به فرض اگر قیمت ۱۰ ریال محاسبه شود، افراد با سرمایه ۱۰۰ هزار تومانی می‌توانند در پروژه ساخت و ساز مشارکت کنند. بنابراین مقدمات این طرح با صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و مسکن فراهم شده است. با توجه به معضلی که وجود دارد، متقاضیان خرید مسکن قادر به خرید با پس‌انداز خود نیستند، این طرح به افراد کمک می‌کند تا با سرمایه‌ها و پس اندازهای اندک به حوزه خرید مسکن ورود کنند و این امکان با خرید متری مسکن و حتی کمتر از یک متر هم، با توجه به سرمایه افراد، امکان‌پذیر است.

امکان سرمایه‌گذاری در خرید مسکن با سرمایه خرد

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: نکته مثبت این طرح در اینجا است که متقاضیان خرید مسکن می‌توانند تورم موجود در کشور را دور بزنند. به عنوان مثال در تهران خرید متوسط هر یک متر، متری ۳۵ میلیون تومان تخمین زده می‌شود، پس اندازی هم که در یک سال در حال شکل گیری برای متقاضیان خرید مسکن ممکن است. شاید حدودا برای خرید یک متر کافی باشد. بنابراین پس‌انداز افراد برای خرید خانه کافی نیست. بنابراین این افراد اگر بخواند سرمایه اندک خود را به وجهی برسانند که قادر به خرید خانه باشند، دوباره مسکن با رشد تورمی مواجه خواهد شد و شانس خرید را از دست خواهند داد. با این حساب به کمک این صندوق‌ها، خرید متری مسکن به اندازه سرمایه موجود بدون اینکه با تورم قدرت خرید افراد از بین برود، امکان‌پذیر است.

ورود و خروج آسان به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مسکن

اشتیاقی در ادامه تاکید کرد: در صورتی که این صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسعه پیدا کنند، پروژه‌های خوبی را به عهده بگیرند و یا زمینی را از طرف سازمان ملی زمین و مسکن در اختیار بگیرند و به صورت عموم مشارکت مردم در این صندوق‌ها ممکن باشد، امکان منتفع شدن افراد در این طرح بالا می‌رود. افراد می‌توانند در صورت پشیمانی در هر زمانی، یونیت‌های خریداری شده را به قیمت جدید که هر ۶ ماه یکبار حساب می‌شود، به فروش برسانند. بنابراین به دلیل تسهیل ورود و خروج در این صندوق‌های سرمایه گذاری، نگاه مثبتی می‌توان به این روش داشت اما شرط به موفقیت رسیدن این طرح روی کاغذ، پروژه‌هایی است که این صندوق‌ها به عهده می‌گیرند و در زمان مناسب این پروژه‌ها را با قیمت مناسب به ثمر برسانند، تا در نهایت افراد مشارکت کرده در این صندوق سود ببرند.

امکان سرمایه‌گذاری‌های خرد در صندوق‌ها

وی یادآور شد: این صندوق‌ها باید مدیر فنی داشته باشند، با توجه به نظارتی که بر مخارج‌شان توسط متولی و ارکان دیده شده در این صندوق‌ها لحاظ می‌شود، به نظر می‌رسد برای سرمایه‌گذاری‌های کوچک مفید واقع خواهد شد. با توجه به اینکه این اولین صندوق سرمایه‌گذاری زمین و مسکن است و همچنین حضور متولیان مربوطه یعنی وزیر مسکن، وزیر اقتصاد در بازگشایی نماد، می‌توان امیدوار بود که این صندوق‌های سرمایه‌گذاری از پشتیبانی خوب مقامات دولتی نیز بهره‌مند هستند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: لازم به ذکر است که هنوز صندوقی با این موضوع که مردم به قصد خرید متری سرمایه‌گذاری انجام دهند، ایجاد نشده است. با این صندوق که ایجاد شد، مقدمات آن فراهم شده است و ما امیدواریم این صندوق‌ها با موضوع ساخت و ساز، خرید زمین و با مشارکت در طرح جهش ملی مسکن، وجوه اندک را جمع آوری کند، هم باعث اشتغال شود و هم توسعه ساخت مسکن را منجر شود. همچنین اجرایی شدن این طرح برای افرادی در زمینه سرمایه‌گذاری‌های خرد نیز کارایی خواهد داشت.

هدف‌گذاری قابل اجرا برای خرید مسکن

اشتیاقی خاطرنشان کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و مسکن، هم نگاه‌های سرمایه‌گذاری را پوشش می‌دهد و هم اگر تبلیغات مناسبی انجام شود، مردم با پس اندازهای کوچک امکان سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها را خواهند داشت. به عنوان مثال فردی که تازه مشغول به کار شده است و هدف‌گذاری می‌کند، ظرف مدت ۱۰ سال آینده یک واحد ۷۰ متری بخرد. با این صندوق‌ منجر می‌شود که پس‌انداز خود را طوری تعریف کند که هرساله قادر باشد ۶ متر خانه بخرد. این فرد زمانیکه ۶ متر را امسال خریده باشد دیگر در سال بعد مشمول تورم نخواهد شد. مردم خریدهای مسکن را با پس اندازهای کوچک در قالب این صندوق‌ها برنامه ریزی خواهند کرد. در این حالت می‌تواند گفت هدف خرید مسکن ارجحیت پیدا می‌کند. به این معنی که افرادای که واقعا متقاضی خرید مسکن هستند، ورود می‌کنند.

خرید متری مسکن جایگزین وام‌های بانکی می‌شوند

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: از قدیم، طرح مسکن ملی جوانان که توسط بانک مسکن اجرایی می‌شد. خانواده‌ها هرساله پس اندازی را در این سپرده مسکن انجام می‌دادند، بعد از مثلا ۱۵ سال با سرمایه اندک امکان اخذ وام داشتند، تا با این وام قادر باشند خرید مسکن انجام دهند. با توجه به اینکه شرایط تورمی در کشور حاکم است، شاید آن وام کارکرد قبلی خود را از دست داده باشد. بنابراین در این شرایط خرید متری مسکن بر ایجاد سپرده پس‌انداز مسکن اولویت خواهد داشت.

اشتیاقی در پایان تصریح کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و مسکن، کمک به جمع آوری وجوه می‌کنند و این جمع آوری وجوه مبتنی بر اساسنامه‌ای است که برایشان تعریف شود. این وجوه به امور تولیدی مسکن تخصیص پیدا می کند. با این حساب جمع‌آوری وجوه و اشتغال را در پیش خواهیم داشت و تولید و مصرف کننده نهایی از آن سود می‌برند. البته هنوز به شرایط ایده آل برای اجرایی شدن کامل این طرح هنوز نرسیدیم. صندوق‌های سرمایه‌گذاری، پیش زمینه‌ای برای جمع آوری وجوه راکد به قصد سرمایه‌گذاری و به قصد خرید مسکن است. این صندوق‌ها به گردش صحیح وجوه در اقتصاد ایران کمک خواهد کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها