|
کدخبر: 293740

خبر مهم درباره قانونی شدن معاملات رمزارزی

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی شرایط نظارتی دادن مجوز، دریافت اینماد و نظارت بر کسب و کارهای رمزارزی را اعلام کرد. بر این اساس فرآیند تعریف شرایط اولیه و صدور معرفی‌نامه برای دریافت اینماد به تشکل‌های صنفی این حوزه و تصمیم‌گیری در مورد آن به بانک مرکزی سپرده شده است.

اقتصاد خبر مهم درباره قانونی شدن معاملات رمزارزی

روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرد که در جلسه کارگروه مشورتی راهبری تجارت الکترونیکی در تاریخ ۱۳ اردیبهشت‌ با حضور رییس مرکز تتا، نمایندگان بانک مرکزی و تشکل‌های صنفی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، انجمن فین‌تک و انجمن بلاک‌چین برگزار شد، درباره سازوکار رفع مشکلات کسب‌وکارهای رمزارزی تصمیم‌گیری شده است.

به موجب توافق بانک مرکزی و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، تعیین شرایط معرفی اولیه و اعطای معرفی‌نامه و همچنین نظارت بر عملکرد کسب‌وکارهای رمزارزی به تشکل‌های صنفی سازمان نصر، انجمن فین‌تک و انجمن بلاکچین سپرده شد. بر این اساس، به هر تشکل، اختیار کامل برای تعیین شرایط معرفی اولیه، تمهیدات لازم به منظور ارزیابی دوره‌ای و توسعه و تجهیز زیرساخت‌های نظارت هوشمند بر اعضای خود داده شده است. کسب‌وکارهای مجازی حوزه رمزارز می‌توانند با دریافت معرفی‌نامه از یکی از این ۳ نهاد، آن را در سامانه اینماد بارگذاری نمایند.

تایید درخواست‌ها در سامانه اینماد به بانک مرکزی و هماهنگی بین دستگاهی به‌ عنوان مرجع پاسخگویی استعلام‌های کسب‌وکار به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی سپرده شده است. تایید درخواست از سمت بانک مرکزی منوط به بررسی اسناد و مدارک و انجام‌های استعلام‌های لازم شده است.

کسب‌وکارهایی که درخواست‌شان از سوی بانک مرکزی تایید شده امکان دریافت درگاه پرداخت با کد صنف در شبکه پرداخت خواهند داشت و این کسب‌وکارها هنگام استعلام شاپرک از سامانه اینماد، پاسخ مثبت با رشته فعالیت «سایر حوزه‌های مالی» دریافت خواهند کرد.

مرکز تتا به عنوان مرجع پاسخگویی به استعلام‌های کسب‌وکارهای اینترنتی، با همکاری دیگر دستگاه‌ها نسبت به ایجاد وحدت رویه در مورد کسب‌وکارهای تاییدشده، هماهنگی‌های بین‌دستگاهی را انجام خواهد داد. از سویی مرکز تتا دسترسی به پنل یکپارچه نظارت سامانه اینماد را برای حفظ سوابق نظارت و امکان درج اخطار نظارتی برای کسب‌وکارهای متخلف در اختیار هر تشکل قرار داده است.

اخطار نظارتی و رفع نکردن تخلف در مهلت مشخص از سوی کسب‌وکار به تعلیق کسب‌وکار و مسدودی درگاه پرداخت آن کسب‌وکار به واسطه شاپرک منجر خواهد شد.

عملکرد تشکل‌های تخصصی بابت صحت عملکرد و نظارت بر اعضای خود طی بازه‌های زمانی مشخص مورد ارزیابی قرار گرفته و در مورد ادامه فعالیت آنها یا جایگزینی با تشکل‌های دیگر تصمیم‌گیری خواهد شد.

پیش از این عباس آشتیانی، مدیرعامل انجمن فناوران زنجیره بلوک (انجمن بلاکچین)، اعلام کرده بود که به صرافی‌های ایرانی رمزارز «اینماد» داده می‌شود.

 

منبع: فردای اقتصاد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها