|
کدخبر: 293515

چین از پشت به ایران خنجر زد؟

نفت برنت در معاملات روز پنج‌شنبه با قیمت ۷۲/۶۲ دلار در هر بشکه معامله شد و گویا نتوانست ریزش بیش از ۹ درصدی که طی سه روز گذشته اتفاق افتاده بود را جبران کند.

اقتصاد چین از پشت به ایران خنجر زد؟

نفت برنت در معاملات روز پنج‌شنبه با قیمت ۷۲/۶۲ دلار در هر بشکه معامله شد و گویا نتوانست ریزش بیش از ۹ درصدی که طی سه روز گذشته اتفاق افتاده بود را جبران کند. هرچند روز جمعه طلای سیاه با افزایش نسبی قیمت روبه‌رو شد اما باز هم به قدری چشم‌گیر نبود که بتواند روند نزولی حاکم بر بازار نفت را جبران کند.

امروز نیز هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۲.۸ دلار یا ۳.۹ درصد افزایش به ۷۵.۳۰ دلار رسیده است. هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت نیز پس از چهار روز کاهش که آخرین بار در اواخر سال ۲۰۲۱ مشاهده شد، با ۲.۷۸ دلار یا ۴.۱ درصد افزایش با قیمت ۷۱.۳۴ دلار روانه بازار شد.

با این حساب مشخص است که روند نزولی قیمت نفت برنت به قوت خود باقی مانده است و سومین هفته متوالی کاهش قیمت خود را در ماه نوامبر طی می‌کند.

دنیس کیسلر، معاون ارشد موسسه BOK Financial گفت: نفت خام در تلاش است تا کاهش اخیر قیمت‌ها را که ناشی از افزایش نرخ‌های بهره و ترس از رکود عمدتاً در بخش بانکی است، جبران کند.

برای برخی از تحلیلگران، عوامل بنیادی در بازار فیزیکی قوی‌تر از آن چیزی است که بازار آتی نشان می‌دهد.

استفان برنوک، تحلیلگر بازار نفت PVM، گفت: «به جای عوامل بنیادی، جنون فروش در هفته گذشته ناشی از نگرانی در مورد تقاضای مرتبط با ریسک‌های رکود اقتصادی و فشار در بخش بانکی ایالات متحده بوده است.

تحلیلگران کامرز بانک نیز معتقدند نگرانی‌ها درباره تقاضای نفت بیش از حد افزایش یافته است و انتظار دارند در هفته‌های آینده قیمت‌ها اصلاح شود.

همچنین گزارش بهبود وضعیت اشتغال در آمریکا، ترس‌ از رکود اقتصادی قریب‌الوقوع را تا حدودی کاهش داده و فرضیه افزایش قیمت نفت را تقویت کرده است.

از طرفی سرمایه‌گذاران انتظار دارند که افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست ماه ژوئن متوقف شود. با این حساب بهبود روند قیمت نفت دور از انتظار نیست.

فقط یک فرضیه می‌تواند مانع از افزایش قیمت‌ نفت شود، آن هم کاهش تقاضا از سوی چین است. تا این لحظه اخبار چین از کاهش غیرمنتظره فعالیت کارخانه‌ها در ماه آوریل حکایت می‌کند. گویا سفارش‌ها کاهش و تقاضای داخلی ضعیف فشار زیادی به بخش صنعت در این کشور وارد کرده است.

البته از مولفه‌ی کاهش عرضه اوپک پلاس در حمایت از افزایش قیمت نفت نباید غافل شد. به گفته کلوین وانگ، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA در سنگاپور، انتظارات از کاهش بالقوه عرضه در نشست بعدی گروه اوپک پلاس در ماه ژوئن مقداری از قیمت‌ها حمایت کند. با این حال هنوز هم نمی‌توان نظر قطعی درباره چشم‌انداز بازار نفت داد.

به صورت کلی چشم‌انداز بازار نفت چنین تصور می‌شود که اگر افزایش نرخ بهره آمریکا متوقف شود و اوپک پلاس نسبت به کاهش عرضه اقدام کند و همزمان افزایش تقاضا از سوی چین وجود داشته باشد بازار نفت وارد فاز صعودی می‌شود. اما اگر هر یک از مولفه‌های مذکور رخ ندهد قاعدتا بازار واکنش دیگری نشان می‌دهد که شاید الان نتوان درباره آن نظر قطعی داد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها