|
کدخبر: 293116

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس دهم در گفتگو با گسترش‌نیوز؛

مافیای خودرو در آینده می‌تواند دولت عوض کند

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس دهم گفت: وقتی به صنعت خودروسازی ورود می‌کنیم مشاهده می‌شود که هر نماینده‌ای در دوره‌های مختلف، حدود ۱۰، ۲۰ نفر را در صنعت خودروسازی گذاشته شده و همه مدیران در سطح‌های میانه و پایین‌تر این صنعت هر کدام وابسته به وزیری یا نماینده مجلسی است.

اقتصاد مافیای خودرو در آینده می‌تواند دولت عوض کند

«مافیا قابل تحمل نیست.» عبارتی پر تکرار در دفاعیه اخیر رئیسی از فاطمی امین که در نهایت هم موثر نیفتاد و دومین وزارتخانه دولت سیزدهم بی‌وزیر شد. ادعای قاضی‌القضات سابق درباره برخورد با مافیا در شرایطی مطرح می‌شود که وزیر سابق صمت معتقد بود مشکل مافیا یک شبه حل نمی‌شود کما اینکه او مدعی شد مافیا به اندازه‌ای قدرت دارد که معاونش را مورد ضرب و شتم قرار دادند. هر چند مبارزه با فساد از زمان انتخابات تا امروز که حدود ۲ سال از حضور او در پاستور می‌گذرد در حد شعار باقی مانده است اما در واکنش به این تناقض رفتار و عمل دولت سیزدهم و از طرفی افشاگری وزیر درباره ریشه مافیا این پرسش‌ها مطرح می‌شود که منشا اصلی فساد کجاست؟ آیا می‌توان در کوتاه مدت این معضل گریبانگیر صنعت خودرو طی بازه زمانی چند ماهه حل کرد؟ در پاسخ به این سوالات نماینده مجلس دهم به نحوه شکل‌گیری مافیا و میزان نفوذ آن پرداخت.

هدایت‌الله خادمی، نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس دهم شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز درباره منشأ مافیای خودرو در ایران گفت: دولت هر کشوری برای راه‌اندازی یک صنعت بزرگ فاصله زمانی حدود ۴ سال را در نظر می‌گیرد و اعلام می‌کند که بعد از پایان این بازه زمانی حمایت خود را برمی‌دارم. از این پس صنعت مذکور باید کالایی با کیفیت بالا تولید کند که بتواند با محصولات رقبای دیگر رقابت کند و صادرات صورت بگیرد و در نتیجه صادرات ارزآوری داشته باشد. بنابراین اگر کالایی را بدون نگاه صادراتی تولید کنیم، حتماً شکست می‌خوریم.

کره جنوبی آرزو داشت به پای صنعت خودروسازی ایران برسد/ جهانگیری گفت که کره می‌گوید خجالت می‌کشیم خیابانی به نام تهران داریم

او افزود: در حال حاضر بیش از ۴۰ سال است که از صنایع خودروسازی ایران حمایت می‌شود کما اینکه قبل از انقلاب هم حمایت می‌شد و در آن دوره به شرایطی رسیده بود که متناسب با سطح توسعه‌یافتگی کشورهای منطقه و آسیا ما خودرویی داشتیم که می‌توانستیم به کشورهای منطقه صادر کنیم. قبل از انقلاب کره جنوبی در صنعت خودرو از ما جلوتر نبود و آرزو داشت که در این صنعت به پای ایران برسد، چنان که در همین دوران نخست وزیر کره جنوبی به ایران آمد و با اظهار اینکه آرزو می‌کنیم، روزی سئول شبیه تهران شود، خیابان سئول را در تهران نام‌گذاری کرد البته در مقابل آنها هم خیابانی را در سئول به نام تهران نام‌گذاری کردند اما الان به جایی رسیدیم که جهانگیری چند سال قبل گفت که کره می‌گوید خجالت می‌کشیم خیابانی به نام تهران داریم. لذا ایران از نظر تولیدات و صنعت وضعیت مناسبی در منطقه داشت.

خادمی با اشاره به وضعیت صنعت خودروسازی ایران بعد از انقلاب تصریح کرد: بعد از انقلاب هم از صنعت خودروسازی حمایت شد و به دلیل اینکه این حمایت دائمی شد و بیش از چهار دهه طول کشید، خودروسازان متوجه شدند که انحصار بازار را در دست گرفتند لذا نیاز به ارتقای کیفیت و رقابت با خودروسازان سایر کشورها ندارند. بنابراین وقتی متوجه شدند که انحصار بازار داخل را دارند هر چه تولید کنند، خریدار دارد. در چنین شرایطی با توجه به گردش مالی بالا و اینکه رقابتی وجود ندارد، بازار انحصاری منجر به فساد و گسترش آن شد و در نهایت برای مدیریت این فساد، بازار و تولید به مافیا نیاز دارد.

مافیا برای رسیدن به اهدافش باید پول‌پاشی کند

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: بنابراین تعریف مافیا این است که گروهی به دلیل داشتن بازار انحصاری و غیررقابتی، کالای مرغوب تولید می‌کند اما برای تداوم و اینکه بتواند این شرایط را اداره کند، مجبور است، قسمتی از آن منابع مالی و پولی که از مردم می‌گیرد را تحت عنوان پول، خودروی دولتی، خودروی ارزان‌تر، خودروی قسطی و سایر موارد، میان مسئولینی تقسیم کند که در آن زمان قدرت دارند و نظرات، پیشنهادات و اهداف مافیا را تأمین کنند. بنابراین مافیا باید به صورت مستقیم و غیرمستقیم پول‌پاشی کند.

وقتی وزیر می‌گوید مافیا معاونش را زده انگار در مورد نیکاراگوئه صحبت می‌کنیم

خادمی با اشاره به اظهارات فاطمی امین در صحن مجلس اظهار کرد: مافیا موردی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت کما اینکه وزیر سابق صمت روز یکشنبه در مجلس از مافیای خودرو صحبت کرد و گفت حتی معاون وزیر را می‌زنند. وقتی این اظهارات توسط وزیر صمت گفته می‌شود به نظر می‌رسد در مورد آمریکای جنوبی سابق، نیکاراگوئه و جاهای دیگر بحث می‌شود که در آنجا باندهای مافیایی با یکدیگر برخورد می‌کنند و حتی دولت را هم تغییر می‌دهند. لذا اگر این روش و مافیا گسترش و ادامه پیدا کند، صنعت زیان‌ده و ضد منافع ملی خودروسازی در آینده می‌تواند دولت ایجاد و یا عوض کند، چراکه پول مفت بدست می‌آورند.

او ضمن انتقاد به وضعیت عرضه خودرو متذکر شد: در حالی مردم ایران پول خودرو را می‌دهند و دو الی سه سال دیگر بدون آنکه مدل مشخص باشد، دریافت می‌کنند، که در کشور همسایه علاوه بر اینکه خودروی از دم قسط می‌دهد، ۲ هزار دلار هم می‌دهد. نتیجه این فضای مافیایی در ایران، سرازیر شدن پول به جیب عده‌ای است که تبدیل به مافیای صنعت خودرو شده‌اند. صنعت مافیایی اجازه نمی‌دهد مردم در فضای رقابتی کالای مورد نظر خود را خریداری کنند، بر همین اساس نتوانستیم خودروی با کیفیت تولید کنیم.

وزیر نمی‌تواند مافیا را از بین ببرد

خادمی همچنین ابراز کرد: حدود ۳۰ سال است که می‌گوییم، خودروی ملی تولید کردیم، موتور سد ساختیم و سایر موارد که همه این ادعاها دروغ بوده است، کما اینکه در حال حاضر هم مشاهده می‌شود که اگر خودرویی در داخل ساخته می‌شود نباید تا این اندازه با نوسانات ارز قیمت‌ها تغییر کنند و حتی به دلیل اینکه ارزش ریال کاهش پیدا کرده، باید ارزان‌تر خودرو تولید کنیم که حتی صادر کنیم چراکه وقتی ارزش پول کشوری کاهش پیدا می‌کند، در صادرات فرصت جدیدی برای کشور مذکور پیش می‌آید اما در شرایط فعلی این مورد هم در ایران محقق نشده است. لذا مافیا وجود دارد اما یک وزیر نمی‌تواند این مافیا را از بین ببرد چراکه ساختاری شده و برای منحل کردن آن راه‌حل وجود دارد.

تفاوت مافیای خودرو با مافیای قاچاق این است که این مافیا تا الان آدم نکشتند

این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی در توضیح راه‌حل از بین بردن مافیا خاطرنشان کرد: ممکن است نمایندگان و دولت‌ها در انتخابات برای خرج تبلیغات از این صنایع استفاده کنند، چنانچه وقتی به صنعت خودروسازی ورود می‌کنیم مشاهده می‌شود که هر نماینده‌ای در دوره‌های مختلف، نمی‌گویم این مجلس یا سایر دوره‌ها، حدود ۱۰، ۲۰ نفر را در صنعت خودروسازی گذاشته و همه مدیران در سطح‌های میانه و پایین‌تر این صنعت هر کدام وابسته به وزیری یا نماینده مجلسی است. بنابراین مافیای به شکل اساسی تشکیل دادند که تنها تفاوت این مافیا با مافیای قاچاق این است که مافیای خودرو تا الان آدم نکشتند، شاید هم بکشند.

خادمی درباره اینکه رئیس دولت که پیش از این سابقه حضور در دستگاه قضا را داشته می‌تواند مافیا را از بین ببرد، افزود: اخیراً رئیسی توئیتی درباره مبارزه با فساد منتشر کرد که بنده هم در پاسخ به او گفتم آیا واقعی می‌گویی؟ اگر واقعی است با عدد و رقم بگویید چه اقدامی انجام شده است. البته حرف که خیلی زده شد همانطور که قرار بود ۴ میلیون مسکن ساخته شود، ۱ میلیون فرصت شغلی ایجاد شود، ریال به ارز قوی منطقه تبدیل شود، تورم کاهش پیدا کند، شفاف‌سازی صورت بگیرد، در مجموع قرار بود خیلی اقدامات صورت بگیرد، منتها هر چه گفته شد هیچ‌کدام انجام نشد.

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس دهم شورای اسلامی در پایان یادآور شد: واقعیت امر این است که طی ۳ سال گذشته از عمر مجلس یازدهم می‌گذرد و حدود ۲ سالی که دولت رئیسی روی کار است، بزرگترین ضربه به کشور، مردم و نظام جمهوری وارد شده و همه متوجه شدیم که اگر می‌خواستیم به نفع نظام کار کنیم نباید چنین مجلس و دولتی تشکیل می‌شد.

  • مهدی ارسالی در

    احسنت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها