|
کدخبر: 292295

بورس از دلار و طلا جلو می زند؟

بررسی تحولات قیمتی بازارهای موازی نشان می‌دهد بازار سهام مطابق انتظارات، یکه‌تاز بازارهای مالی و سرمایه‌ای بوده و در نخستین ماه از سال جدید، گوی سبقت را به آسانی از رقبا ربوده است؛ به نحوی که شاخص کل بورس با فاصله بسیار زیاد از دیگر بازارها، در رده نخست بیشترین رشد ماهانه قرار گرفته است.

اقتصاد بورس از دلار و طلا جلو می زند؟

 کارشناسان بازارهای مالی، سال ۱۴۰۲ را سال بورس می‌دانند. دیدگاه غالب در میان سرمایه‌گذاران، معطوف بر آن است که بازارهای طلا و سکه اشباع شده‌اند و فعلا ظرفیتی برای ورود سرمایه جدید ندارند.

در همین حال بازار دلار در نتیجه بهبود روابط بین‌المللی و سرکوب تقاضا و عرضه از سوی بانک مرکزی، فعلا فریز شده و چشم‌انداز روشنی به سرمایه‌گذاران ارائه نمی‌دهد.

به این ترتیب سرمایه‌های خرد از این دو بازار ناامید شده‌اند و پول خود را بسته به دیدگاه‌های سرمایه‌گذاری و میزان نقدینگی به سمت بازارهای دیگر برده‌اند.

شگفتی‌سازی بازار سهام

در میان بازارهای موازی، بازار سهام به دلیل نقدشوندگی بالا، پذیرش نقدینگی در مبالغ خرد و کلان، ارزندگی سهام شرکت‌ها پس از اصلاح دو ساله و دورنمای رشد شرکت‌ها، اصلی‌ترین مقصد سرمایه‌گذاران در نخستین ماه سال جاری بوده و توانسته است در فروردین ۱۴۰۲ بهترین عملکرد را ثبت کند.

بازار سهام کار خود را از پنجم فروردین‌ماه و با معاملاتی به ارزش هشت هزار و ۷۳۲ میلیارد تومان آغاز کرد. اگرچه ارزش معاملات خرد در این روز کمتر از معاملات خرد روز پایانی سال ۱۴۰۱ بود، اما اهالی بازار سرمایه امیدوارانه برای ورود به دومین روز معاملاتی سال جدید آماده می‌شدند. در نخستین روز سال جاری، بازار سهام همچنین شاهد ورود ۱۷۹ میلیارد تومان پول حقیقی بود.

امیدواری اهالی بازار به روزهای خوب، این بازار را جذاب نگاه داشت و فرصتی ایجاد کرد تا به مسیر صعودی که از سال گذشته آغاز کرده بود، ادامه دهد؛ به این ترتیب نه تنها شاخص کل بورس توانست در فروردین‌ماه از سقف تاریخی خود عبور کند و این مقاومت مهم را پس از گذشت بیش از ۲.۵ سال بشکند، بلکه بازار سهام در این ماه موفق شد تجربه روزهای رونق خود را بازیابد و شاهد معاملات خرد روزانه با ارزش بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان باشد.

بررسی تحولات بازار سهام در فروردین‌ماه نشان می‌دهد در اغلب روزهای ماه، بازار سهام شاهد معاملات خرد بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده و آخرین روز کاری نخستین ماه سال را هم با معاملاتی به ارزش ۱۶ هزار و ۶۷۷ میلیارد تومان به پایان رسانده است.

در همین حال تراز ورود و خروج پول حقیقی در این ماه عموما مثبت بوده و بازار سهام توانسته است به آشتی سرمایه‌گذاران حقیقی پس از قهر طولانی‌مدت ۲.۵ ساله، خوش‌بین باشد. ورود پول حقیقی در این ماه رکوردها را هم جابجا کرد و تنها در یک روز (۲۶ فروردین) به دو هزار و ۳۰۹ میلیارد تومان رسید! رقمی که پیشتر به آرزویی برای اهالی بازار سرمایه تبدیل شده بود!

به این ترتیب بازار سهام نخستین ماه از سال جدید را در حالی به پایان رساند که شاخص کل بورس ۱۸.۶ درصد بازدهی ثبت کرد و از یک میلیون و ۹۶۰ هزار واحد در نقطه صفر آغاز معاملات امسال، به ارتفاع دو میلیون و ۳۲۴ هزار و ۱۳۲ واحد در آخرین روز معاملاتی ماه رسید.

شاخص هم‌وزن هم سطوح جدید را تجربه کرد و با ثبت رشد ۲۸.۴ درصدی، از پله ۵۹۲ هزار و ۵۵۴ واحد در نقطه صفر معاملات سال، به ارتفاع ۷۶۰ هزار و ۷۵۴ هزار واحد در آخرین روز معاملاتی فروردین‌ماه رسید.

شاخص کل فرابورس هم در این ماه ۱۹.۷ درصد بالا رفت و توانست خود را از سطح ۲۴ هزار و ۳۹۴ واحدی به ارتفاع ۲۹ هزار و ۲۰۷ واحدی برساند.

همچنین باید اشاره داشت که در فروردین‌ماه از میان ۶۹۴ نمادی که سهام آنها مورد معامله قرار گرفته‌اند، ۶۷۴ نماد بازدهی مثبت را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند! این در حالیست که در این بین دو نماد هم بازدهی صفر درصدی داشته و فقط سهام ۱۸ نماد عقبگرد را تجربه کرده‌اند.

انجماد دلار

بازار ارز از روزهای پایانی سال گذشته در وضعیت نزولی قرار گرفته و قیمت دلار وارد کریدور ۴۰ هزار تومانی شده بود. با این حال اما معاملات غیررسمی و پشت خطی دلار در تعطیلات سال نو سبب شد قیمت دلار در پنجمین روز از فروردین‌ماه روی قیمت ۵۱ هزار تومان بازگشایی شود.

تحولات قیمتی تعطیلات، سبب شده بود برخی دلاری‌ها نسبت به روند این ارز در ادامه راه، خوش‌بین شوند؛ با این حال اما آنچه دلار تا پایان فروردین‌ماه تجربه کرد، تنها انجماد قیمت و سرگردانی بین دو کانال ۵۰ و ۵۱ هزار تومانی بود!

به این ترتیب دلار بازار آزاد در پایان فروردین‌ماه بازدهی منفی ۰.۷۱ درصدی را تجربه کرد و نتوانست در رقابت با سایر بازارها مثبت ظاهر شود.

ناتوانی طلا و سکه از ادامه مسیر صعودی

با انجماد بازار دلار، بازار طلا و سکه هم در فروردین‌ماه از رونق افتاد. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در آخرین روز این ماه روی سطح دو میلیون و ۶۰۵ هزار تومانی نشست تا بازدهی یک ماهه ۰.۴۲ درصدی را ثبت کند.

در این بازار، سکه امامی توانست کانال عوض کند؛ به نحوی که از قیمت ۳۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان (پایانی) آخرین روز سال ۱۴۰۱، به سطح ۳۱ میلیون و ۵۸۶ هزار تومانی در پایان فروردین‌ماه رسید و توانست ۲.۵ درصد صعود کند.

بازدهی دیگر انواع سکه نیز در این ماه مثبت بود و سکه‌های بهار آزادی و  نیم‌سکه به ترتیب بازدهی یک و ۱.۶ درصدی ثبت کردند. در همین حال قیمت ربع سکه و سکه گرمی هم به ترتیب ۴.۲ و ۱.۵ درصد صعود کردند. به این ترتیب بهترین عملکرد ماهانه را در بازار فلزات گران‌بها، ربع سکه ثبت کرد.

بر این اساس می‌توان گفت بازار سهام توانسته است در فروردین‌ماه سال جاری، با ثبت بالاترین بازدهی، رقبا را پشت سر بگذارد و بیشترین سود را نصیب سرمایه‌گذاران خود کند.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها