|
کدخبر: 291328

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس صنعت قطعه سازی؛

زیان ۱۵ درصدی قطعی برق به تولیدکنندگان / امسال منتظر خاموشی باشیم؟

یونس اکبرپور پایدار؛ قطعه ساز خودرو گفت: تحقق شعار سال، رشد اشتغال، کاهش معضل بیکاری و توسعه کشور فقط با توجه به بخش تولید امکان پذیر خواهد بود از همین رو لازم است دغدغه تولیدکنندگان و صنعتگران را شنیده شود و دولتمردان در راستای حل این مشکلات که سالها است صنعتگران را رنج می دهد، قدم بردارند.

اقتصاد زیان ۱۵ درصدی قطعی برق به تولیدکنندگان / امسال منتظر خاموشی باشیم؟

انتخاب شعارهای سال با محوریت تولید و تکیه بر توان داخلی در سال‌های اخیر  به خوبی گواه نقش تقویت تولید در خودکفایی و رسیدن به ثبات اقتصادی است اما تولیدکنندگان همواره از حمایت نکردن دولت ها برای محقق شدن شعارها گلایه دارند و می‌گویند در صورت که دولت شرایط را فراهم کند می‌توانند منجر به رشد تولید، رشد اشتغال و پویایی اقتصاد و ارتقا سطح معیشت و رفاه مردم به دولت کمک کنند. گسترش نیوز در گفتگو با یونس اکبرپور پایدار قطعه ساز و کارشناس حوزه صنعت درباره موانع رشد تولید گفتگو کرده که در ادامه می خوانید. 

لزوم نوسازی ماشین آلات فرسوده

یونس اکبرپور پایدار؛ با بیان اینکه  فرسودگی ماشین آلات از جمله مسائلی است که تولیدکنندگان با آن مواجه هستند گفت: عمر متوسط ماشین آلات بیش از ۴۰ سال است، کنار یک دستگاه باید دونفر هم بنشینند که اگر دستگاه خراب شد آن را درست کنند تا خط تولید از کار نیفتد، درصورتی که الان عصر حضور تکنولوژی در کنار صنعت است و تولید بدون تکنولوژی معنی ندارد.

یونس-اکبرپور-پایدار-

وی ادامه می‌دهد: متاسفانه دولت، حمایتی در این زمینه ندارد درصورتی که باید تسهیلات ویژه برای نوسازی دستگاه ها بدهد، کاری که دولت ترکیه برای تولیدکنندگان انجام داد و باعث شد محصولات این کشور در تمام بازارهای جهانی حضور داشته باشد، تولیدکنندگان این کشور با تسهیلات بهترین تجهیزات را از آلمان و دیگر کشورهای اروپایی وارد کرده و با صادرات محصولاتشان بدهی دولت را پرداخت کردند اما این مساله در کشور ما جدی گرفته نمی‌شود.

اکبرپور در پاسخ به اینکه چرا صنعتگران خود اقدام به واردات ماشین آلات جدید و به روز نمی کنند گفت: به دلیل اینکه بسیاری از تولیدکنندگان و صنایع کوچک و حتی بزرگ توانایی مالی و نقدینگی این کار را ندارند به همین دلیل لازم است دولت حمایت کند. از طرفی تحریم در سال‌های گذشته خسارت جبران ناپذیری را به صنعت کشور وارد کرد درگذشته بسیاری از تجهیزات وارد می شد که اکنون از آن هم محروم هستیم.

زیان ۱۵ درصدی قطعی برق به تولیدکنندگان

وی در رابطه با مشکلی قطعی برق برای صنایع و قول دولت مبنی بر اینکه امسال قطعی برق نخواهیم داشت خاطرنشان کرد: دولت با چه مستنداتی این قول‌ها را می‌دهد؟ آیا در یک سال گذشته نیروگاه اضافه شده و یا از تعداد مصرف کنندگان کم شده است؟ اگر برق صنایع قطع نشود دولت مجبور است برق خانگی را قطع کند که آن هم امکان پذیر نیست از طرفی باید میزان برداشت از پست های برق را هم افزایش دهند.

این کارشناس بخش صنعت با بیان اینکه قطعی برق باعث می‌شود هزینه‌های تولید بیش از ۱۵ درصد افزایش پیدا کند تاکید کرد: دولت باید از سال‌ها قبل برای تاسیس نیروگاه اقدام می‌کرد تا اکنون با مشکل مواجه نشویم، ایجاد نیروگاها زمان بر است همانطور که گفتم استفاده از تکنولوژی های جدید در اینجا هم موثر است و می تواند مصرف انرژی را پایین بیاورد.

کمبود نیروی کار در واحدهای تولیدی

اکبرپور با بیان اینکه نیروی کار از جمله عواملی است که در رشد تولید موثر است اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که امروز تولیدکننده با آن مواجه شده بحث کمبود نیروی کار  است، با حقوق پایه‌ای که وزارت کار تعیین کرده  یک کارگر چه‌طور می‌تواند از پس هزینه‌های زندگی و اجاره بربیاید. بنابراین مشاغلی مانند  اسنپ و پیک موتوری  که درآمد بیشتری دارد را ترجیح می‌دهد.

وی افزود: یکی از دلایلی که باعث تورم در جامعه شده یارانه نقدی است به نظرم دولت باید یارانه را به واحدهای تولیدی بدهد تا واحدها با تجهیزو افزایش تولید بتوانند اشتغالزایی کرده و دستمزد بیشتری به نیروی کار دهند تا کارگر هم انگیزه برای کار در واحدهای تولیدی داشته باشد.

اکبرپور پایدار در پایان با تاکید بر همکاری شرکت های خودروسازی با قطعه سازان گفت: اکثر واحدهای ما با مشکل نقدینگی مواجه  هستند و هم راه مسئله مطالبات قطعه سازان از شرکت‌ها وجود داشته به طور قطع قطعه سازانی که در کوران شرایط سخت سال های گذشته هر روز ضعیف تر شده‌اند دیگر توان انتظارهای طولانی برای دریافت مطالبات خود را ندارند.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها