|
کدخبر: 290148

مسیر ناهموار تورم در ۲ سال گذشته

تورم ماهانه در سالی که گذشت مسیری نوسانی را طی کرد. نکته قابل توجه این است که در یازده ماهه سال ۱۴۰۱ متوسط تورم ماهانه ۱۴۰۱، به صورت قابل توجهی از سال ۱۴۰۰ بالاتر بوده است.

آمارهای رسمی نشان میدهد که در یازده ماهه سال ۱۴۰۱، بیشترین تورم ماهانه در خردادماه و کمترین مقدار در آذر به ثبت رسیده است.

تورم ماهانه در سال گذشته مسیری نوسانی را پیموده است به طوری که بازه تورمی ، بین ۱.۹۲ تا ۱۲.۲۲ به ثبت رسیده است. این در حالیست که در یازده ماهه ۱۴۰۰، تورم ماهانه بین ۰.۸ تا ۳.۹ در نوسان بود. پس از اینکه دولت سیزدهم سیاست جراحی اقتصادی و حذف ارز ترجیحی را اجرا کرد قیمت اقلام اساسی مانند خوراکی در کشور جهش چشمگیری پیدا کرد و تورم ماهانه از۳ درصد اعلام شده درماه های ابتدایی، در خرداد ماه به ۱۲.۲۲ درصد رسید که در صدر این شاخص در یازده ماهه ۱۴۰۱ قرار گرفته است. این نرخ اما درماه های بعدی کاهش یافت به طوری که از مرداد تا آبان، نرخ تورم ماهانه از سال ۱۴۰۰ کمتر شد. این کاهش تا جایی ادامه یافت که نرخ رشد ماهانه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در آذرماه به ۱.۹ درصد یعنی کمترین میزان از ابتدای سال ۱۴۰۱ رسید.

در حالی که بسیاری تصور می کردند اثرات شوک حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تخلیه شده و این روند در ماه های بعدی نیز ادامه دار خواهد بود، تورم ماهانه از دی ماه جهش چشمگیری پیدا کرد و به رکورد بی سابقه ۴.۳۳ درصد رسید. این شاخص در دی ماه ۱۴۰۰، ۲.۳۷ درصد برآورد شده بود. در نهایت در بهمن ماه این شاخص با افت کمی به ۳.۵۱ رسید که این نرخ نیز از تورم ۲.۱۱ درصدی ثبت شده در بهمن ۱۴۰۰ بالاتر بود. به طور کلی متوسط تورم ماهانه در یازده ماهه سال ۱۴۰۱، از سال ۱۴۰۰ بالاتر بوده و این نرخ در هفت ماه در سطح ۳ درصد و بالاتر ثبت شده است.

 

منبع: اکوایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها