|
کدخبر: 289042 کیمیا ملکی

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

کمبود و گرانی خرما در راه است

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران: مشکل بعدی صادرات بی‌رویه خرما است. خرما به دلیل ارزآوری خوبی که دارد در حال صادرات بی‌رویه است. در نتیجه در ۲۰ روز آینده با کمبود خرما و نوسانات قیمتی بسیار بالا مواجه خواهیم شد.

اقتصاد کمبود و گرانی خرما در راه است

با نزدیک شدن به ماه رمضان بحث نحوه توزیع و قیمت خرما به شدت داغ می‌شود. در این میان سوالاتی مطرح می‌شود که آیا قیمت خرما در آستانه ماه رمضان تغییر می‌کند؟ احتمال کمبود در بازار وجود خواهد داشت؟ وضعیت صادرات خرما از ایران به چه صورت است؟

برای بررسی بیشتر این موضوعات و دریافت پاسخ گفت‌و‌گویی با رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران انجام دادیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران درباره وضعیت بازار برای ماه مبارک رمضان به گسترش‌نیوز گفت: خوشبختانه کمبود در عرضه کالاها برای ماه رمضان نداریم. اما با افازیش نرخ برخی از کالاها روبه‌رو هستیم. متاسفانه نوسانات ارزی اخیر موجب افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت‌ها در بازار شده اما بازار همچنان در رکود است و استقبال چندانی از خرید و فروش نمی‌شود.

کنگری۱

وی با اشاره کمبود شکر در آینده اظهارکرد: به دلیل نوسانات ارزی و عدم تخصیص ارز توزیع شکر به مشکل خورده است و شاهد افزایش نرخ این محصول در بازار هستیم. نرخ شکر در اوایل بهمن ۱۸ هزار و ۱۰۰ تومان درب کارخانه و در بازار ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسید. اکنون ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان درب کارخانه و در بازار به ۲۴ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران پیگیری‌های لازم را انجام داده است و وزارت کشاورزی را در جریان گذاشته‌ایم.

خرما گران می‌شود

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران با اعلام گرانی خرما در چند روز آینده افزود: مشکل بعدی صادرات بی‌رویه خرما است. خرما به دلیل ارزآوری خوبی که دارد در حال صادرات بی‌رویه است. در نتیجه در ۲۰ روز آینده با کمبود خرما و نوسانات قیمتی بسیار بالا مواجه خواهیم شد. این در حالی است که از اواخر آذر شاهد افزایش نرخ ۱۰۰ درصدی خرما بودیم. اکنون خرما مضافتی ۸۵ هزار تومان و خرما زاهدی ۷۵ هزار تومان به فروش می‌رسد. اگر مدیریتی روی صادرات نشود با افزایش نرخ و کمبود کالا مواجه خواهیم شد. این در حالی است که روزانه حداقل ۵ کانتینر خرما از کشور خارج می‌شود.

این موضوع در حالی بیان می‌شود که چندی پیش محمدمهدی برومندی، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی درباره مصرف خرمای ماه مبارک رمضان که از نیازهای ضروری کشور در این ماه است، گفت: طی توافقات انجام شده بین وزارت جهاد کشاورزی، انجمن ملی خرما، اتحادیه باغداران، سازمان میادین میوه و تره‌بار و شهرداری تهران، عرضه خرما در ماه رمضان با قیمت‌های مناسب انجام می‌شود. خرمای مورد نیاز ماه مبارک رمضان تامین شده است و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم.

افزایش نرخ حبوبات

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران با اشاره به افزایش نرخ کالاها در پی نوسانات بازار اظهار کرد: در همین مدت شاهد افزایش نرخ شدید حبوبات بوده‌ایم. نرخ نخود که ۲ ماه پیش ۳۹ هزار تومان بود، درحال‌حاضر به ۵۵ تا ۶۳ هزار تومان رسیده است. همچنین لوبیا قرمز که نرخ آن کیلویی ۳۷ هزار تومان بود با نرخ ۵۵ هزار تومان به فروش می‌رسد. نرخ لوبیا چیتی نیز کیلویی ۶۸ هزار تومان شده است. البته این قیمت‌ها، قیمت‌های بنکداری است که به‌صورت عمده و ماشینی جابه‌جا می‌شود و قیمت‌های مصرف‌کننده ۵ تا ۶ هزار تومان بالاتر از این قیمت‌ها خواهد بود.

  • ناشناس ارسالی در

    دزدهای‌ بی‌شرف‌ اول‌ تو گوگل‌ و تو خبرات ون‌ بیان‌میکنید. بعد‌ همان‌ رو اجرایی‌ م یکنید کسی‌که‌ این‌خبرها رو پخش‌ میکنه‌ خ ودش‌ دزده‌ ****صبر مردم‌ یه‌ روزی‌ تموم‌ میشه‌

  • فرشید ارسالی در

    خدایا چه خبره یک روز پیاز یک روز خرما یکروز مرغ ووووووما ملت با احتکار و کمبود به هم ظلم مضاعف میکنم. وقتی به یکدیگر رحم نمی‌کنیم ممکنه عذاب الهی بد تر بیاد مثل زلزله و خوب و بد رو با هم از بین ببره

  • ناشناس ارسالی در

    درخت ا خرما باید بکارند.. ولشون نمی کنم.... جانان..

  • ناشناس ارسالی در

    ارسال خرمای درجه یک به سراسر کشور داریم با مناسب ترین قیمت
    ۰۹۱۷۸۲۳****

  • ناشناس ارسالی در

    بی خیال همه چیز شدیم دیگه چه می خواهید

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها