|
کدخبر: 288028

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲

نمایندگان مردم در خانه ملت سقف منابع درآمدی نفت و گاز در سال آینده را مشخص و به دولت اجازه دادند تا برای جبران کسری صادرات نفتی از محل منابع حساب ذخیره ارزی اقدام کنند.

اقتصاد بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲

با اشاره به آغاز برگزاری نشست غیرعلنی مجلس، گفت: این جلسه به منظور بررسی وضعیت بازار ارز با حضور آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور، آقای خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و آقای فرزین رئیس کل بانک مرکزی در حال برگزاری است.

محمدتقی نقدعلی نماینده خمینى شهر درباره نتیجه جلسه غیرعلنى بررسى وضعیت بازار ارز گفت:مطابق با مباحث مطرح شده در این جلسه باید گفت که فضای روانی شدیدی بر بازار ما حاکم شده و بر پارامترهای واقعی اقتصاد غلبه کرده است. یعنی به جای مباحث حقیقی و اقتصادی بیشتر بعد روانی کارها را جلو می‌برد.

وی افزود: دولت تدابیری چون تشکیل بازار مبادله ارزی را انجام داده است و تصمیماتی هم برای بازگرداندن دلارهای ناشی از صادرات فولاد و پتروشیمی اتخاذ شده است که این کارها برای کنترل بازار ارز است.همچنین مقرر شد کمیته مشترکی بین مجلس و دولت تشکیل شود و تدابیر لازم برای کنترل بازار ارز به صورت هماهنگ بین مجلس و دولت در نظر گرفته شود.مطابق با مباحث مطرح شده در این جلسه باید گفت که فضای روانی شدیدی بر بازار ما حاکم شده و بر پارامترهای واقعی اقتصاد غلبه کرده است. یعنی به جای مباحث حقیقی و اقتصادی بیشتر بعد روانی کارها را جلو می‌برد.

نماینده مجلس خاطرنشان کرد: دولت تدابیری چون تشکیل بازار مبادله ارزی را انجام داده است و تصمیماتی هم برای بازگرداندن دلارهای ناشی از صادرات فولاد و پتروشیمی اتخاذ شده است که این کارها برای کنترل بازار ارز است.همچنین مقرر شد کمیته مشترکی بین مجلس و دولت تشکیل شود و تدابیر لازم برای کنترل بازار ارز به صورت هماهنگ بین مجلس و دولت در نظر گرفته شود.

انتقاد نمایندگان از عدم اشراف بانک مرکزی بر بازار ارز

سید نظام الدین موسوی در حاشیه نشست علنی امروز (شنبه ۶ اسفندماه) درخصوص نشست غیرعلنی امروز مجلس در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به تحولات و تلاطم هایی که در روزها و هفته های اخیر در بازار ارز شاهد بودیم و همچنین بروز برخی مسائل که در این حوزه در حال وقوع است و بر این اساس قیمت ارزهای مختلف به ویژه دلار بالا رفته ، طبیعتاً در افکار عمومی سوالات و ابهامات متعددی ایجاد شده، لذا نمایندگان امروز از مسئولان ارشد اقتصادی دولت اعم از معاون اول رئیس جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی دعوت کردند تا در جلسه غیرعلنی موضوعات یاد شده مورد بحث و بررسی قرا گیرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم اظهار کرد: بر این اساس حدود ۱۰ نفر از نمایندگان اعم از روسای کمیسیون های اقتصادی مجلس و برخی از نمایندگان به قید قرعه، نکات، دیدگاه ها و انتقادات خود در این زمینه را مطرح کردند و اعضای دولت نیز نکات مدنظر خود را مطرح کردند.

وی در این راستا افزود: آنچه در این جلسه مشخص بود، می توان اذعان کرد حساسیت لازم در مورد بازار ارز از سوی دولت و قوه مقننه وجود دارد؛ نمایندگان مجلس به واسطه تعامل مستقیم با مردم طبیعتاً در معرض اعلام ابهامات، فشارها و مشکلاتی که از این ناحیه به معیشت مردم وارد می شود، هستند، لذا امروز مسئولان دولت نیز اذعان کردند تلاطمات حوزه ارز می تواند به معیشت مردم و اقتصاد کشور آسیب وارد کند.

آغاز نشست علنی مجلس

نشست علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (شنبه ۶ اسفند ماه) به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، راس ساعت ۱۰  و با حضور ۲۳۴ نفر از نمایندگان آغاز شد.

رییس مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک به مناسبت ولادت حضرت ابوالفضل(ع) در تشریح دلیل برگزاری بخشی از این نشست به صورت غیرعلنی گفت: با توجه به اهمیت مسائل ارزی امروز در کشور که لازمه یک هماهنگی جدی و قوی بین دولت و مجلس برای سروسامان دادن به این بحث است، از راس ساعت  ۸ صبح تا این لحظه جلسه صحن با حضور معاون اول رییس جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس بانک مرکزی ادامه داشت و به جمع‌بندی‌هایی رسید که انشالله با اقدامات و حرکت‌هایی که دولت انجام خواهد داد امیدواریم به این مشکل فائق آییم.

حسینعلی حاجی دلیگانی دستور کار نشست امروز را به شرح ذیل قرائت کرد:

-بررسی گزارش شور دوم کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور.

تعیین سقف منابع درآمدی حاصل از صادرات نفت و گاز

 نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (شنبه، ۶ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، با بندهای (ب) و (ج) تبصره یک ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس بخش درآمدی بند (ب) مصوب؛ سقف منابع حاصل از ارزش صادرات نفت خام و میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی و خوراک تحویلی به پتروشیمی‌ها شش میلیون و سی و هشت هزار و هفتاد و پنج میلیارد (۶,۰۳۸,۰۷۵,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال، که سقف منابع حاصل از ارزش صادرات نفت خام مندرج در ردیف شماره ۲۱۰۱۰۱، میعانات گازی مندرج در ردیف ۲۱۰۱۰۵، خالص صادرات گاز طبیعی مندرج در ردیف ۲۱۰۱۰۲ ، منابع مربوط به سه‌‌درصد (۳%) سهم مناطق نفت‌خیز، گازخیز و توسعه‌نیافته مندرج در ردیف ۲۱۰۱۰۹ و خوراک تحویلی به پتروشیمی‌ها مندرج در ردیف ۲۱۰۱۰۶ جدول شماره (۵) این قانون تعیین می‌شود. صادرات ‌فراورده‌های نفتی مشمول این حکم است.‌

پایان جلسه علنی

 دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس زنگ پایان نشست علنی نوبت صبح امروز (شنبه ۶ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت ۱۲:۱۲ به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی عصر امروز (شنبه، ۶ اسفندماه) رأس ساعت۱۴:۰۰ با ادامه  بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ برگزار می شود.

ارسال نظر