|
کدخبر: 287131

هزینه میلیاردی برای توسعه شهرک های صنعتی

رییس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم گفت: از ابتدای سال‌جاری تا کنون ۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌ شهرک‌های صنعتی استان در بخش‌های مختلف هزینه شده‌است و برآورد می‌شود این رقم تا پایان سال از ۷۰۰ میلیارد تومان عبور کند.

اقتصاد هزینه میلیاردی برای توسعه شهرک های صنعتی

اکبر ابدالی بیان داشت: شهرک‌های صنعتی قم به دلایل مختلف همچون داشتن امکانات مناسب برای ایجاد واحد تولیدی،‌ نزدیکی به پایتخت و بازارهای بزرگ ایران و نیز دسترسی به شاهراه‌های ارتباطی کشور همواره مورد توجه سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی برای فعالیت‌های اقتصادی است و به همین دلیل توسعه زیرساخت‌ها در این شهرک‌ها از اهمیت فراوانی برخوردار است.

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر این که سیاست ما در توسعه صنعت استان مبتنی بر الگوی عمق بخشی به فعالیت‌های تولیدی است،‌ افزود: بر این اساس به دنبال استقرار واحدهای صنعتی دانش‌بنیان،‌ فناور،‌ پاک، کم‌آب‌بر و دارای سازگاری بیشتر با محیط زیست در استان قم هستیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای تقویت شبکه آبرسانی و برق شهرک‌های صنعتی نیز گفت: در موضوع انتقال پساب به شهرک‌های صنعتی استان نیز اقدام‌های خوبی در دست اجراست و با رساندن پساب شهر قم به شهرک‌صنعتی شکوهیه و محمود آباد بخش قابل توجهی از نیاز صنایع مستقر در این شهرک‌ها به آب از طریق پساب تصفیه شده برطرف می‌شود.

وی افزود: در زمینه انتقال برق نیز اقدام‌های لازم با دستگاه‌های متولی در حال انجام است تا علاوه بر پاسخ به نیاز برقی شرکت‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی استان به خصوص شهرک صنعتی شکوهیه،‌ برق مورد نیاز برای سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند واحد خود را در آینده ایجاد کنند هم از قبل آماده باشد.

وی ادامه داد: همچنین در زمینه توسعه زمین شهرک‌های صنعتی استان نیز پیگیری‌های لازم برای الحاق ۲۹۰ هکتار جدید به شهرک صنعتی شکوهیه و ۵۰۰ هکتار به شهرک صنعتی محمود آباد به عنوان ۲ شهرک صنعتی بزرگ قم نیز در حال انجام است.

امتیازهای ویژه‌ای برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرک‌های صنعتی قم داده می‌شود

ابدالی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، خدمات ویژه‌ای به شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در شهرک‌های صنعتی قم ارائه خواهد شد، گفت: با وجود محدودیت زمین در شهرک‌های صنعتی قم و استقبال بالای سرمایه‌گذاران برای فعالیت در این شهرک‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان در اولویت تخصیص زمین قرار می‌گیرند که این موضوع امتیاز ویژه‌ای به حساب می‌آید.

وی افزود: همچنین در پرداخت اولیه‌ای که باید متقاضیان زمین به شرکت شهرک‌های صنعتی به عنوان حق انتفاع پرداخت کنند هم شرکت‌های دانش‌بنیان حداقل ممکن که ۱۰ درصد را می‌پردازند در حالی که این رقم برای سایر شرکت‌ها ۲۰ درصد است، ۶ ماه تنفس پرداخت نیز به شرکت‌های دانش‌بنیان داده می‌شود که شرکت‌های دیگر این امتیاز را ندارند، همچنین دوره بازپرداخت اقساط دریافت زمین از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز برای شرکت‌های دانش طولانی‌تر در نظر گرفته می‌شود.

در بخش صنعت، قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، درودگران، فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هر کدام از آنها موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال دارد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها