|
کدخبر: 286630

پیش بینی وضعیت بورس در ۱۸ بهمن ماه / بازار نزولی می ماند؟

بورس امروز در ادامه مسیر نزولی خود با کاهش نماگرها همراه بود اما برخی صنایع توانستند روز خوبی را پشت سر بگذارند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز توانست بخش عمده‌ای از شوک منفی روز گذشته خود را تخلیه کند و در بسیاری از صنایع شاهد برگشت معاملات به مسیر صعودی بودیم و نماگرها نیز با اندک کاهش روزانه مواجه شدند. شاخص کل بورس طی معاملات امروز تنها با یک کاهش ۰.۱۵ درصدی مواجه شد و شاخص هم‌وزن نیز که همچنان تحت تاثیر خودرویی‌ها قرار داشت و تا نیمه معاملات بیش از یک درصد از ارتفاع خود را از دست داده بود، به یک کاهش ۰.۸۲ درصدی بسنده کرد. ارزش معاملات در بورس امروز عدد ۴۵۴۵ را به ثبت رساند و شاهد خروج پول ۵۳۲ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی بودیم.

انتشار دستورالعمل جدید شورای رقابت در میانه بازار روز گذشته باعث شد که بورس تهران بار دیگر با شرایط بسیار سختی مواجه شود و اکثر صنایع افت قیمتی را تجربه کنند که حتی بسیاری از نمادها تا صف فروش نیز عقب‌نشینی کردند. این موضوع از همان ابتدا و همچنان با واکنش‌ها و انتقادهای جدی همراه بوده و همین موضوع منجر به ایجاد خوش‌بینی برای احتمال لغو این دستورالعمل شده است. در ادامه با بررسی شرایط موجود تلاش خواهیم کرد تا به پیش بینی بورس فردا بپردازیم.

امیدها برای لغو دستورالعمل شورای رقابت

واکنش‌ و مخالفت‌های جدی با دستورالعمل جدید شورای رقابت برای خودروسازان کشور، از همان زمان انتشار به اوج خود رسید و امروز نیز ادامه داشته است. این واکنش‌ها که طی روز جاری با انتشار شفاف‌سازی گروه خودروسازی بهمن آغاز شد، با برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده ایرانخودرو ادامه یافت و صحبت‌های انجام شده در این زمینه منجر شد تا امیدها به لغو این دستورالعمل افزایش یابد.

گروه بهمن در اطلاعیه خود عنوان کرده است که این دستورالعمل نافی سایر قوانین کشور در خصوص کالاهای پذیرفته شده در بورس کالاست و این شرکت قصد پیگیری این موضوع از مجاری قانونی را دارد. این شرکت همچنین اشاره کرده است که دستور قطعی شدن این دستورالعمل، تاثیر چشمگیر آن بر سودآوری شرکت به اطلاع سهامداران خواهد رسید. در مجمع فوق‌العاده ایران خودرو که با حضور سهم قابل توجهی از سهامداران نیز برگزار شده است، این موضوع با جدیت بیشتری دنبال شد و مدیرعامل این شرکت، صحبت‌های قابل توجهی را در این زمینه ارائه داد. خطیبی، مدیرعامل شرکت ایرانخودرو، در این رابطه عنوان کرده است که قیمتگذاری دستوری تاکنون بیش از هر چیز دیگری این شرکت را آزار داده و ایرانخودرو موفق شده بود که محصولات خود را با قیمتی زیر بازار آزاد در بورس کالا به فروش برساند. او افزود مطالعات نشان می‌دهد که ۸۰ درصد خریداران خودرو در بورس کالا، برخلاف قرعه‌کشی، مصرف‌کننده واقعی بوده‌اند و دست دلالان از این بازار تا حد زیادی کوتاه شده بود.

نکته امیدوار کننده صحبت‌های خطیبی اما در بخش پیگیری حقوقی این موضوع بود. او عنوان کرد که قرار شده است اقدام جمعی و نامه‌نگاری حقوقی به همراه سایر خودروسازان با شورای رقابت صورت بگیرید و به تجدید نظر ارجاع شود و راه را تا آخر ادامه خواهند داد. او افزود که روز گذشته تماسی با عشقی، رئیس سازمان بورس، صورت گرفته و منتظر نتیجه جلسه روز آینده شورای عالی بورس هستند تا به صورت همزمان، نامه اعتراض‌آمیز مشترک برای شورای رقابت ارسال شود. به هرحال این موضوع به نوعی باعث شد تا احتمال لغو این دستورالعمل و بازگشت خودرو به بورس کالا افزایش یابد تا بورس تهران بتواند پس از گذران این روزهای سخت، نفس راحتی بکشد.

برگشت نماگرها از ریل نزولی

نگاهی به نماگرهای متعدد بازار امروز همچون شاخص کل بورس و تعداد صف‌های خرید و فروش، به خوبی نشان می‌دهد که بورس طی روز جاری توانست به بخش قابل قبولی از عرضه‌ها غلبه کند و روند نزولی متوقف شد. همانطور که در تصویر روند روزانه شاخص کل بورس نگاهی می‌اندازیم، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای توانسته است که از حوالی ساعت ۱۰ صبح، از کاهش بیشتر جلوگیری کند و به مدار صعودی بازگردد. اگرچه این شاخص نتوانستند در نهایت به محدوده سبزرنگ وارد شود اما می‌تواند نوید روز سبزی را در بورس فردا بدهد.

پیش بینی بورس فردا

به صورت کلی اگر بخواهیم به پیش بینی بورس فردا بپردازیم، می‌توان انتظار داشت که بازاری متعادل و به سمت مثبت را شاهد باشیم اما همچنان به دلیل شوک وارد شده و مشخص نبودن نتیجه نهایی چالش ایجاد شده، همچنان احتیاط در معاملات فعالان بازار بالا خواهد بود که مانع از یک صعود قدرتمند می‌شود.

منبع: فردای اقتصاد

ارسال نظر