|
کدخبر: 285522

رمزارز ملی ایران از این تاریخ عملیاتی می شود

ریال دیجیتالی بعد از اجرای آزمایشی آن در کیف پول‌های ۳ بانک‌های ملی، ملت و تجارت قرار است ۱۸ بهمن ماه با مجوز بانک مرکزی در تمام بانک‌ها وارد فاز عملیاتی شود و برای پرداخت‌های خرد به کار گرفته شود.

اقتصاد رمزارز ملی ایران از این تاریخ عملیاتی می شود

پروژه ریال دیجیتالی از سال ۹۷ تا امروز در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد و اجرای پیش آزمایشی آن در سال ۱۴۰۰ کلید خورد و در نهایت در سال ۱۴۰۱ وارد فاز آزمایشی شد.

رمزریال ملی پول دیجیتالی است که به توسط بانک مرکزی خلق و در دسترس قرار می‌گیرد این پول به شکل همتا به همتا در بستر فناوری قابل انتشار است. مسئول عرضه ریال دیجیتال به‌صورت انحصاری بانک مرکزی است و بانک‌های کشور مسئول توزیع آن به‌شمار می‌آیند.

تا کنون طبق گفته محمد رضا مانی‌یکتا مدیر اداره نظارت نظام‌های پرداخت فاز آزمایشی این طرح با ۵۰۰ کاربر در ۳ بانک کشور، ملی، ملت و تجارت اجرایی شده است. قرار است با رونمایی رسمی از این طرح در دهه فجر تمامی بانک‌های کشور اجازه توزیع ریال دیجیتال و احراز هویت کاربران برای استفاده از ریال دیجیتال در کیف‌پول‌ها را فراهم شود.

بر اساس پیش‌نویس ریال دیجیتالی، بانک مرکزی وظیفه مدیریت چرخه عمر ریال دیجیتالی و تعریف دسترسی بانک‌ها و مسدود و فعال‌سازی و تعریف و اعمال سیاست‌های کلان مدیریت زیست‌بوم ریال دیجیتالی را بر عهده دارد و متولی دفتر کل توزیع‌شده و مشارکت در تایید تراکنش‌ها و اجرای قراردادهای هوشمند است. همچنین بانک عضو متولی نیز احراز هویت کاربران و فعال‌سازی کیف ریال دیجیتالی را عهده‌دار شده‌اند.

اولین بار در مهرماه ۹۶ بود که پروژه رمزریال ملی در سیاست‌نامه فناوران مالی بانک مرکزی دیده شد و قرار بود بانک مرکزی تا نیمه سال ۹۷ چارچوب رمزارز ملی را روشن کند. در همان سال مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک وقت، سید ابوطالب نجفی، در گفت‌وگو با پیوست گفته بود بانک مرکزی سندی برای رمزارز ملی تدوین کرده که این شرکت پلتفرم آن را ساخته ‌است. همچنین در آن زمان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در گفت‌وگو با پیوست از رونمایی نسخه آزمایشی یا پروتوتایپ رمزارز ملی رونمایی خبر داده بود با این حال، این پروژه وارد فاز آزمایشی نشده بود تا اینکه در مهرماه ۱۴۰۰ علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی وقت گفته بود در صورت تصویب شورای پول و اعتبار، رمزارز ملی به صورت آزمایشی در کشور عرضه می‌شود.

 

منبع: پیوست

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها