|
کدخبر: 285471

تاکید رئیس‌جمهوری در دفاع از کلیات بودجه ۱۴۰۲:

به رشد اقتصادی ۴ درصدی رسیده‌ایم

کلیات این لایحه با ۱۶۹ رای موافق، ۵۴ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس پس از اعلام نتایج رای‌گیری از نمایندگان و کمیسیون‌ها خواست تا بررسی جزئیات این لایحه را در دستور کار خود قرار دهند.

اقتصاد به رشد اقتصادی ۴ درصدی رسیده‌ایم

 بر اساس ماده واحده لایحه بودجه سال آینده کل منابع و مصارف بودجه کشور به بیش از ۵ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۶۹۶ میلیارد تومان می‌رسد. همچنین منابع بودجه عمومی دولت از نظر درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای به بیش از ۲ میلیون و ۱۶۴ هزار میلیارد تومان و منابع عمومی بودجه به بیش از یک میلیون و ۹۸۴ هزار میلیارد تومان و بودجه شرکت‌های دولتی به بیش از ۳ میلیون و ۹۷ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

رئیس‌جمهور پرهیز از استقراض از بانک مرکزی و تنخواه و تحقق درآمدها در سال ۱۴۰۲ را دو ویژگی لایحه بودجه سال آینده عنوان و اظهارکرد: تحقق رشد اقتصادی 4 درصدی از موفقیت‌های امسال دولت بود که این سیاست در سال آینده نیز تداوم می‌یابد. سید ابراهیم رئیسی در جلسه بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور در مجلس شورای اسلامی با تشریح شرایط کشور اظهارکرد: هم اکنون شاهد رشد تجهیزات و ابزار تولید به میزان ۵۵ درصد هستیم.

رئیسی به تصویب اعطای کالابرگ الکترونیک به خانوارها در قانون بودجه امسال اشاره کرد و افزود: زیرساخت‌ها برای انجام این کار در استان‌ها آماده شده است و گزارش آن به زودی به مجلس و مردم ارائه خواهد شد.

رئیس‌جمهور تلاش برای تحقق درآمدها در حوزه نفت و مالیات به‌ویژه فرار مالیاتی را از دیگر رویکردهای دولت برشمرد و گفت: تلاش شده تا درآمدهای مالیاتی دولت به طور کامل محقق شود.

آیت‌الله رئیسی به موفقیت‌های در حوزه صنعت هم گریزی زد و گفت: ارزش افزوده بخش صنعت در ۶ ماه اول سال معادل ۵ درصد بوده که از سال ۹۶ تاکنون بی‌سابقه است؛ رشد بخش صنعت معادل ۴.۹ درصد است.

وی با یادآوری اینکه ارزش افزوده بخش معدن در ۶ فصل متوالی منفی ۷ دهم درصد بوده بود، تاکید کرد: اکنون این شاخص معدنی مثبت شده است. وی شاخص تولید شرکت‌های صنعتی و معدنی و بورسی در پاییز امسال را با رشد ۶ تا ۷ درصد اعلام کرد و افزود: این در حالی است که این شاخص در گذشته صفر بوده است.

رئیس‌جمهور به افزایش تولیدات صنعتی مانند خودرو اشاره کرد و این آمار را ارائه کرد که در تولید انواع سواری رشد ۱۳ درصدی، وانت ۵۴ دردصدی، اتوبوس و مینی بوس و ون ۱۵۷ درصد به ثبت رسیده است.

آیت‌الله رئیسی این را هم اضافه کرد که تولیدات پتروشیمی ۸ درصد و تولیدات لوازم خانگی ۳۷ درصد رشد داشته است. همچنین احراز رتبه هفتم تولید فولاد در جهان در آبان امسال از نشانه‌های رشد تولید در این بخش است.

وی در ادامه به افزایش ۱۷ درصد ارزش تجارت کشور در ۱۰ ماهه و افزایش ۱۹ درصدی ارزش صادرات غیر نفتی اشاره کرد و این موارد را نشان دهنده رشد و پیشرفت دانست.

رئیس‌جمهور درباره اشتغال گفت: آنچه که دولت برای اشتغال یک میلیون وعده داده بود، اکنون با توجه به مستندات حدود یک میلیون محقق شده است. وی افزایش ۶۰ درصدی خرید تصمینی گندم و افزایش ۷۱ درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی را متذکر شد و گفت: در حوزه تولید و دانش‌بنیان در بخش کشاورزی بیش از ۷۰ درصد رشد شرکت‌های دانش‌بنیان را داشتیم.

4 مسئله اساسی مردم و برنامه دولت

رئیس‌جمهور مسکن، معیشت، خودور و سلامت را 4 مسئله اساسی مردم دانست و گفت که دولت علاوه بر بودجه ۱۴۰۲ و برنامه هفتم توسعه، برای آنها برنامه کوتاه‌مدت دارد و تاکید کرد «وضعیت در آینده نزدیک حتما متفاوت خواهد شد».

وی ادامه داد: نسبت به بودجه ۱۴۰۲ که در کمیسیون تلفیق بررسی شد و اکنون در صحن مجلس مطرح است، تلاش شده سیاست‌های کلی برنامه هفتم مورد توجه قرار گیرد؛ سند ملی آمایش سرزمینی در جهت توزیع امکانات، سند ملی دولت مردمی هم در این لایحه مورد تاکید و توجه قرار گرفته و از درج احکام غیرمرتبط با بودجه اجتناب شده است. احکام دائمی در بودجه نیامده و احکام سنواتی به‌صورت جداگانه ارائه شده است.

مختصات بودجه ۱۴۰۲

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در این لایحه شفافیت و درج تمام منابع و مصارف در سقف بودجه کل کشور مورد تأکید قرار گرفته است. بهبود معیشت مردم، عدالت در پرداخت‌ها، کاهش تورم، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، حمایت از بازار سرمایه، افزایش سهم درآمدهای مالیاتی از طریق مؤدیان جدید، مسائل مربوط به حوزه بهداشت و درمان و مهم‌تر از همه رشد اقتصادی و موضوع مهم اشتغال مورد توجه قرار گرفته است. نکته دیگر، فعال شدن صندوق‌های عدالت و پیشرفت در تمام استان‌ها برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام و استفاده از درآمدهای استانی است.

آیت‌الله رئیسی اظهارکرد: نکته دیگر تامین یارانه نقدی یا کالابرگ‌های الکترونیک است که معادل ۳۶۰ همت در نظر گرفته شده است. تامین یارانه نان، رشد متوسط ۲۰ درصدی حقوق شاغلان و بازنشستگان و پیش‌بینی حداقل حقوق به میزان ۷ میلیون تومان، معافیت‌های مالیاتی درآمدهای ماهانه تا ۷ میلیون تومان، کاهش تعرفه‌های گمرکی نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی از 4 درصد به یک درصد و پیش‌بینی برای واردات خودرو از دیگر موضوعات مورد توجه در لایحه بودجه ۱۴۰۲ است.

رئیس‌جمهور با اشاره به تخصیص ۳۱ هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال در استان‌ها از طریق صندوق عدالت و پیشرفت، اظهارکرد: برای هر استان هزار میلیارد تومان تنخواه در نظر گرفته شده و مازاد درآمدهای حقوق دولتی استان مثل معادن و دیگر درآمدهای دولت برای کمک به اشتغال و پایان یافتن تمام پروژه‌های نیمه‌تمام اختصاص پیدا کرده است. افزایش اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای به میزان ۲۶ درصد، پیش‌بینی تأمین سرمایه از محل تهاتر دارایی‌ها و تهاتر نفت برای تولید و پیش‌بینی ۵۴۰ همت سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های دولتی نکته مهمی است.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: کاهش ۷ درصدی مالیات واحدهای تولیدی، اختصاص ۱۵ همت سهام دولت به صندوق تثبیت سرمایه که کمک بزرگی به بازار سرمایه می‌کند، رشد ۴۳ درصدی اعتبارات بخش سلامت، اختصاص ۱۰ درصدی از منافع هدفمندی بابت یارانه‌ها دارو از نکات دیگر مورد توجه در بودجه است.

وی اضافه کرد: رشد ۴۳ درصدی اعتبارات بخش سلامت، اختصاص ۱۰ درصد از منابع هدفمندی بابت یارانه دارو، در حوزه مسکن و حمل‌ونقل تامین منابع مالی برای حمایت از ساخت مسکن، تامین زمین مورد نیاز برای پروژه‌های احداث مسکن و تخفیف مالیاتی برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن پیش‌بینی شده است.

آیت‌الله رئیسی عنوان کرد: همه تمام تلاش ما هم امسال و هم برای سال ۱۴۰۲ تلاش ما بر این بوده است که مغایرتی میان درآمدها و هزینه‌ها نباشد زیرا کسری بودجه امر پسندیده‌ای نیست و مجلس و دولت آن را نمی‌پسندند و آثار تورمی هم دارد.

رئیس‌جمهوری افزود: ریسک در منابع به حداقل برسد درآمد به نحوی تعریف شده است که ریسک آن حداقلی باشد. البته ممکن است اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای بیفتد اما تلاش شده ریسک حداقل باشد. سعی کرده‌ایم تکالیف بانک‌ها را در بودجه امسال به حداقل ممکن برسانیم. مدیریت بر بودجه، مدیریت بانک‌ها، مدیریت بازار سرمایه از نکات مورد تاکید در این بودجه است.

آمار بیانگر رشد همهجانبه است

رئیس‌جمهوری عنوان کرد: اینکه سوال می‌کنند بودجه نسبت به درآمدها چگونه افزایش پیدا کرده است به این شکل است که مالیات مربوط به مودیان جدید و کسانی است که فرار مالیاتی می‌کنند.

آیت‌الله رئیسی درباره اینکه چرا هزینه‌ها افزایش دارد هم موضوع قابل توجهی است و برخی‌ها سوال می‌کنند، گفت: هزینه‌ها یک بخشی مربوط به حقوق و دستمزد است که در امسال حقوق و دستمزد افزایش پیدا کرد و بخشی هم مربوط به ۱۵۰ همتی است که از هدفمندی آمده و در این قرار گرفته است وگرنه اگر بخواهیم اصل آن را حساب کنیم هزینه بیشتر از ۲۱، ۲۲ درصد نخواهد شد اما وقتی آنها را هم کنار آن قرار می‌دهیم عدد افزایش پیدا می‌کند.

آیت‌الله رئیسی افزود: همه آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار، بانک مرکزی و مرکز پژوهش‌های مجلس نشان‌دهنده رشد در کشور است؛ آنچه ما می‌بینیم در رشد اقتصادی، رشد سرمایه‌گذاری، رشد تولید و رشد اشتغال همه شاخص رشد را نشان می‌دهد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها