|
کدخبر: 284372

بورس در پایان هفته چطور پیش بینی می شود؟

بازار سهام در دادوستدهای روز سه‌شنبه با چهارمین رشد متوالی همراه شد. بورس پایان هفته چگونه خواهد بود؟

اقتصاد بورس در پایان هفته چطور پیش بینی می شود؟

باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز اگرچه کار خود را با یک بازدهی مثبت به پایان رساند اما از پس از گذشت یک ساعت، قدرت عرضه‌ها با افزایش نسبتا زیادی همراه شد تا احتمال یک روند کاهشی در آخرین روز هفته را قوت ببخشد. شاخص کل بورس امروز در نهایت یک رشد ۱.۲۹ درصدی را به ثبت رساند و در محدوده ۱.۶۶۸ میلیون واحدی قرار گرفت و در سمت مقابل شاخص هم‌وزن نیز توانست با افزایش ۱.۴۶ درصدی همراه شود تا هم در گروه‌های بزرگ و هم کوچک شاهد تعادلی به سمت مثبت باشیم.

رشد بازار طی روزهای گذشته موجی از خوش‌بینی را در بورس تهران ایجاد کرد و نماگرهای اصلی تالار شیشه‌ای توانستند با مقاومت‌های مهمی مقابله کنند. با این حال اما برای دومین روز متوالی است که نشانه‌هایی از قدرت گرفت فروشندگان در معاملات سهام دیده می‌شود که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در ادامه با بررسی این دلایل به پیش‌بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

ثبات دلار و سیاست‌های ارزی

تغییر رئیس بانک مرکزی و انتخاب محمدرضا فرزین به عنوان سکاندار جدید عالی‌ترین ارگان پولی کشور، با تحولات جدید و البته ناخوشایندی برای سرمایه‌گذاران و اقتصاددانان همراه بود. فرزین در همان ابتدای شروع به کار خود، از سیاستی نام برد که خاطره ناخوشایندی را برای فعالان اقتصادی تداعی کرد. تثبیت دلار نیما در قیمت ۲۸۵۰۰ تومان آن هم در حالی که نرخ دلار بازار آزاد در کانال ۴۰هزار تومان نوسان می‌کرد، همان شرایط دلار ۴۲۰۰ تومانی البته با لباسی جدید را به نمایش می‌گذارد که تبعات بسیاری را طی چهار سال برای اقتصاد و شرکت‌های مختلف به همراه داشت.

اعلام این سیاست در همان روزهای ابتدایی، موجی از فروش را در بازارهای مختلف از جمله ارز، طلا، بورس و ... به وجود آورد که به نظر می‌رسد هدف اصلی سیاستگذار بود. با این حال اما شب گذشته احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، در گفتگویی که انجام داد، سخنانی متفاوت از صحبت‌های فرزین ارائه کرد. خاندوزی عنوان کرد که وزارت اقتصاد به دنبال تثبیت نرخ ارز در یک قیمت مشخص نیست و به سمت هدف ثبات بازار ارز حرکت می‌کند و نرخ‌ها می‌توانند نوسان کنند. فرزین نیز در آخرین صحبت‌های خود، اظهارات خاندوزی را تایید کرده است. بنابراین به نظر می‌رسد که تهدید ایجاد شده از این سمت تا حد زیادی برطرف شده باشد. از طرفی نرخ دلار بازار آزاد نیز همچنان در محدوده‌های نزدیک به ۴۱ هزار تومان نوسان می‌کند که نشان از بالا بودن انتظارات تورمی دارد.

شمارش معکوس برای عملکرد شرکت‌ها

نگاهی به روند معاملات در بورس امروز، نشان می‌دهد که برخی صنایع از تقاضای بهتری برخوردارند و برخی همچون روزهای قبل، توجهی را به خود جلب نمی‌کنند که این موضوع دوگانگی خاصی را در روند گروه‌های کوچک و بزرگ بازار ایجاد کرده است. همانطور که در بازدهی شاخص کل و هم‌وزن نیز مشاهده می‌شود، گروه‌های کوچکتر بازار از استقبال بهتری برخوردارند که این موضوع را می‌توان از چند منظر مورد بررسی قرار داد که می‌توان نتیجه آن را در صورت‌های مالی ۹ ماهه شرکت‌ها که تا انتهای دی ماه منتشر می‌شود، مشاهده کرد.

از این رو می‌توان بخش عمده‌ای از تقاضا یا عرضه‌های موجود در بازار امروز و روزهای پیش رو را در پیش‌بینی‌ها و انتظارات از عملکرد ۹ ماهه شرکت‌ها جست و جو کرد که می‌تواند شرایط متفاوتی را در روند معاملاتی سهام مختلف بازار ایجاد کند. به گفته برخی از کارشناسان، صنایع و شرکت‌های کوچک در گزارش‌های ۹ ماهه به دلایل مختلفی از جمله عدم وابستگی به نرخ دلار نیما، عدم مشکلات انرژی در فصل گرما و سرما، نبود وابستگی به شرایط نامساعد بازارهای جهانی و حتی بودجه ۱۴۰۲ و... می‌توانند وضعیت بهتری را نسبت به گروه‌های بزرگ منتشر کنند که انتظار می‌رود تقاضای بهتری را نیز در خود ببینند.

ردپای تکنیکال در افزایش عرضه‌ها

یکی از سناریوهای کاهش قدرت صعودی بورس امروز را می‌توان به شناسایی سود برخی از سرمایه‌گذاران مرتبط دانست. پس از صعودهای قدرتمندی که در روزهای گذشته تجربه کردیم، طبیعی است که برخی از فعالان بازار با توجه به سودهای مناسبی که از کلیت بازار و بسیاری از صنایع و نمادها دریافت کرده‌اند، اکنون به شناسایی سود خود بپردازند و به سمت دیگر صنایع حرکت کنند. این موضوع در حالی اتفاق می‌افتد که نگاهی به روند تکنیکالی شاخص کل بورس، از یک مقاومت داینامیک و بسیار مهم بر سر راه خبر می‌دهد. همانطور که در تصویر زیر پیداست، مقاومت از زمان ریزش بورس تهران از آبان ۹۹، سقف‌های مختلفی که به ثبت رسیده است، خطی مقاومتی و داینامیک را تشکیل داده که بورسی‌ها تاکنون نتوانسته‌اند از آن عبور کند و هرچه زمان دستیابی به آن افزایش یابد، این خط مقاومتی به دلیل روند صعودی خود، به محدوده‌های بالاتری انتقال می‌یابد. بنابراین افزایش عرضه‌ها در مرز یک مقاومت حساس همواره جزئی از یک روند صعودی است و می‌تواند به شکست بهتر آن منجر شود. با این حال اما همچنان ریسک‌های تکنیکالی وجود دارند. وضعیت کانال صعودی میان مدت بازار که با رنگ آبی مشخص شده است، نشان می‌دهد که فعلا مسیر صعودی بازار با موانعی همراه است که می‌تواند چالش‌هایی را ایجاد کند. بنابراین انتظار می‌رود که بورس فردا با برتری عرضه‌ها همراه باشد اما به دلایل ذکر شده در بالا، نمی‌توان احتمال کاهش شدید شاخص‌ها و قیمت‌ها را بالا دید و یک مسیر متعادل و منفی، منطقی‌تر از هر چیز دیگری است.

منبع: فردای اقتصاد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها