|
کدخبر: 284144

خودرویی ها بورس را بالا کشیدند!

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نقش دولت در روند بازار سرمایه نباید موجب نگرانی مردم شود، گفت: طبعا خروج خودروسازها از زیان به واسطه فروش محصولات در بورس کالا باعث می‌شود این گروه در موارد متعددی تقویت‌کننده روند صعودی بازار باشد.

اقتصاد خودرویی ها بورس را بالا کشیدند!

«مصطفی نصر اصفهانی» به وضعیت آتی بورس اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از پارامترهای تعیین‌کننده در روند بازار سرمایه، ذهنیت مردم نسبت به این بازار است. تا چند ماه قبل، ذهنیت مردم همچنان نسبت به این بازار منفی بود؛ اما از حدود ۳ ماه قبل تاکنون، ذهنیت مردم، اعم از حرفه‌ای یا آماتور، نسبت به بازار سرمایه تغییر کرده است.

وی خاطرنشان کرد: همان‌طور که در روندهای نزولی، بازار به دنبال بهانه‌ای برای کاهش است؛ در روندهای صعودی هم به دنبال بهانه برای رشد بوده و معتقدم روند صعودی بازار سرمایه شکل گرفته و غول خفته بورس بیدار شده که در این راستا دنبال بهانه‌ای برای رشد است.

نصر اصفهانی تاکید کرد: طبعاً خروج خودروسازها از زیان به واسطه فروش محصولات در بورس کالا باعث می‌شود این گروه در موارد متعددی تقویت‌کننده روند صعودی بازار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: بازار سرمایه از ۲ سال تورم حدود ۶۰ درصدی جا مانده؛ نرخ ارز هم از زمان ریزش بورس تاکنون، رشد ۱۰۰ درصدی داشته و این موارد انگیزه‌ای برای رشد این بازار خواهد بود. البته شروع یک روند صعودی به معنای مثبت‌های هر روزه بورس نیست و طبیعی است که در لابه‌لای مثبت‌های بازار، روزهای منفی هم داشته باشیم.

وی ضمن تاکید بر ارزندگی بازار سرمایه اظهار کرد: در مجموع معتقدم حتی با فرض تثبیت نرخ ارز در سامانه نیما و نیز نرخ بهره بالا، مناسب‌ترین زمان برای ورود مردم به بازار سرمایه، همین زمان است. چرا که بازار شیب صعودی به خود گرفته و ریسک چندانی هم متوجه این بازار نیست.

نصر اصفهانی اظهار داشت: ضمن اینکه بازار سرمایه، پتانسیل‌هایی برای جهش سودآوری شرکت‌ها دارد و در صورت افزایش نرخ ارز نیمایی یا احیای برجام و توافقی بلندمدت و با ثبات، حتماً بازار سرمایه صعود چشمگیری خواهد کرد و از همه بازارهای موازی، اعم از رمزارز و طلا و سکه و ارز و مسکن بازدهی بالاتری خواهد داد.

این کارشناس بازار سرمایه در توصیه به سرمایه‌گذارانی که دانش مالی کمتری دارند، گفت: اگرچه معتقدم زمان بسیار مناسبی برای ورود مردم به بازار سرمایه است، اما امیدوارم این بار مردم با مطالعه و بررسی بیشتر اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کنند و ضمن مشورت با متخصصان این بازار، با تشکیل پرتفوی متنوعی از سهم‌های بنیادی، ریسک سرمایه‌گذاری‌های خود را به حداقل برسانند.

وی ادامه داد: سهم‌هایی که نسبت P به E پایین داشته و چشم‌انداز سودآوری مثبتی دارند، گزینه‌های مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری آماتورها هستند. ضمن اینکه تجربه نشان داده در بلندمدت، سهم‌های کوچک بازدهی بیشتری نسبت به سهم‌های بزرگ داشته‌اند و بهتر است در پرتفوی سهامداران، سهم‌های کوچک هم در کنار سهم‌های بزرگ وجود داشته باشد.

نصر اصفهانی در پایان تصریح کرد: اظهارنظرهای مثبت سیاست‌مداران در مورد بازار سرمایه، نباید موجب نگرانی سرمایه‌گذاران شود. به هر حال هر بازاری، بازیگران خاص خود را دارد، دولت بازیگر بازار ارز نیز بوده و هست، اما فعالان آن بازار واکنش متفاوتی دارند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نقش دولت در روند بازار سرمایه نباید موجب نگرانی مردم شود، افزود: مشکل اینجاست که مردم معمولاً زمانی وارد بازاری می‌شوند که آن بازار رشد کرده و به همین دلیل هم متحمل ضرر و زیان می‌شوند. ورود و خروج به هر بازاری باید در زمان مناسب صورت بگیرد و شرایط فعلی، زمان مناسبی برای ورود به بازار سرمایه است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها