|
کدخبر: 282360

سرپوش موقتی مشکلات با درآمدهای نفتی / نقدینگی نصیب نصیب چه کسی می‌شود؟

مشکلات را با منابع نفتی پوشانده‌ایم؛ معاون سیاستگذاری اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی رویکرد تحولی را تنها گزینه پیش‌رو برای تحول در نظام اقتصادی کشور و حل مشکلات دانست.

اقتصاد سرپوش موقتی مشکلات با درآمدهای نفتی / نقدینگی نصیب نصیب چه کسی می‌شود؟

سیدمحمدهادی سبحانیان با بیان این مطلب اظهار داشت: در حوزه حکمرانی چه در صنعت بانک، چه صنعت بیمه و نظام‌های ارزی و مالی کشور نیازمند تحول هستیم. اما تاکنون به‌دلیل تعلل‌هایی که صورت گرفته نتوانستیم مشکلات را حل کنیم چون درآمدهای نفتی بوده و تاکنون همه مشکلات را با منابع نفتی پوشانده‌ایم و نگذاشتیم عیان شود.

سبحانیان با اشاره به ضرورت تحول در کسب‌وکارهای خرد، ارائه خدمات و حکمرانی، افزود: راهی جز پذیرش تحولات و آمادگی رویارویی با آنها را نداریم تا بتوانیم رفاه اجتماعی و دسترسی به آنها را برای همه مردم ایجاد کنیم.

وی صرفه‌جویی در زمان و هزینه، تسریع تبادلات، افزایش بهره‌وری و افزایش رشد اقتصادی را از نتایج اجرای رویکرد تحولی برشمرد و اضافه کرد: کشور با موضوع کاهش سرمایه‌گذاری حتی کمتر از میزان استهلاک که در اثر تحریم‌ها و مشکلات داخلی به وجود آمده روبه‌روست و این موضوع باعث ضعیف شدن بنیه اقتصادی کشور و تحمیل تورم‌های سنگین شده است.

معاون وزیر اقتصاد که در پنل «تبیین راهکارهای چابک‌سازی نظام بانک و بیمه در مواجهه با تحول دیجیتال» در سالن همایش‌های کتابخانه ملی صحبت می‌کرد، استفاده از ظرفیت‌های تحول دیجیتال ازجمله بانکداری پلتفرمی را سریعترین راهکار برای افزایش رشد اقتصادی برشمرد و گفت: در حوزه بانکی با مسائلی روبه‌رو هستیم که ناگزیریم تا مدل کسب‌وکارها و فرآیندها را تغییر دهیم برای اینکه نظام بانکی چابک شود. در این مسیر می‌توان هزینه‌های گزاف بانکداری را کاهش داد؛ هزینه‌هایی که درنتیجه تعداد بانک‌ها و تعدد شعب بانکی بر نطام بانکی تحمیل شده است.

سبحانیان با بیان اینکه بانک‌ها به لحاظ ترازنامه‌ای در شرایط خوبی نیستند، هوشمند شدن را راه گریز بانک‌ها از بانکداری شعبه‌محور دانست و ادامه داد: در اینجا یک پرسش اساسی مطرح است و آن اینکه این همه نقدینگی که منجر به تورم می‌شود به کجا می‌رود و نصیب چه کسی می‌شود؟ در حالیکه با استفاده از فناوری‌های نوین و توسعه ابزارهای هوشمند می‌توان زمینه استفاده همگان از دارایی‌ها را به وجود آورد.

او بر این باور است که در راستای تحول دیجیتال و کاهش هزینه‌های بانکی باید نیاز واقعی مردم، نیازسنجی شود و براساس نیاز واقعی مشتریان به آنها خدمات ارائه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه حکمرانی چه در بانک، بیمه، سیاست‌های پولی، ارزی و مالی کشور نیازمند تحول هستیم اما به‌دلیل تعلل‌هایی که شده نتوانستیم مشکلات را حل کنیم و با درآمدهای نفتی روی مشکلات را پوشاندیم و نگذاشتیم عیان شود.

سبحانیان با اشاره به تحول در حوزه آرد و نان اظهار داشت: درباره یارانه آرد و نان راهکارهای مختلفی ارائه شد ازجمله اینکه یارانه را حذف و نان ۳ هزار تومانی را ۱۳ هزار تومان بفروشیم اما با بهره‌گیری از رویکرد تحولی و فناوری و اختصاصی آرد به نانوا متناسب با عملکرد او در بازه یکصد روزه، توانستیم هم جلوی افزایش قیت نان را بگیریم و هم میزان دورریز نان را کاهش دهیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها