|
کدخبر: 280642

هدف از ارز دیجیتال اتریوم ETH چیست؟

اقتصاد هدف از ارز دیجیتال اتریوم ETH چیست؟

اتریوم بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان از نظر ارزش بازار است، البته بعد از بیت کوین. بیت کوین فقط به این دلیل بالاتر از اتریوم است که پرچم صنعت ارزهای دیجیتال را به دوش می‌کشد. اما اگر نگوییم این پرچم را اتریوم بالا نگه داشته‌ است، بی‌انصافی کرده‌ایم. چندین اتفاق مهمی که مردم را اگر به سمت صرافی‌ها سوق نداده باشد، حداقل باعث کنجکاوی مردم شدند و آنها را وادار به جستجو عبارت‌هایی مانند خرید اتریوم (ETH) و قیمت اتریوم کردند، در ارزهای دیجیتالی اتفاق افتادند که اگر بلاک‌چین اتریوم نبود، آنها نیز نبودند. اتریوم نه تنها یک ارز دیجیتال است، بلکه بلاک‌چین خود را تبدیل به بستری کرده‌ است که باعث شکوفایی استعدادها، اجرای ایده‌ها و آسان‌شدن زندگی شده‌است. امروزه نه تنها کاربران با خرید اتریوم کسب سود می‌کنند و خرید ETH یک سرمایه‌گذاری سودآور محسوب می‌شود، بلکه آنقدر مهم شده‌ است که قیمت اتریوم باعث می‌شود بازار تکان بخورد و قیمت ETH روی قیمت سایر توکن‌ها تاثیر بگذارد.

حال با منطق جور در می‌آید که بگوییم پرچم صنعت کریپتو را اتریوم بالا نگه‌ داشته است. بیت کوین بزرگترین ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار است، اما فقط به خاطر اینکه قیمت هر واحد از آن بسیار بیشتر از قیمت اتریوم است. معمولاً قیمت ETH تقریباً در طیفی بین یک هشتم تا یک چهارم قیمت BTC قرار می‌گیرد. اما اگر روند رشد دو سکه را مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که مهم نیست اگر قیمت اتریوم کمتر از قیمت بیت کوین است و قیمت ETH کمتر از قیمت BTC. اتریوم حداقل در برخی از بازه‌های زمانی عملکرد بهتری نسبت به بیت کوین نشان داده است و قیمت اتریوم (قیمت ETH) درصد رشد بسیار بالایی نسبت به قیمت بیت کوین ثبت کرده است. خرید اتریوم عبارتی رایج‌تر از خرید بیت کوین و صفحه خرید ETH گاهی شلوغ‌از صفحه خرید BTC شده‌است. از مقایسه که بگذریم، اجازه دهید ببینیم هدف اتریوم چیست.

هدف اتریوم

این ارز می‌خواهد یک کامپیوتر جهانی بشود تا بتواند مدل «مشتری-سرور» فعلی را غیر متمرکز و مردمی‌تر کند. با وجود این ارز، سرورها و کلودها توسط هزاران کاربر به اصطلاح گره‌هایی (node) که از داوطلبان از سراسر جهان تشکیل شده است، جابجا می‌شوند. این همان معنای یک کامپیوتر جهانی است. چشم انداز این است که بتواند چنین عملکردی را برای هر مردمی در هر جای جهان فراهم کند.

آنچه اتریوم در تاریخ ثبت کرده‌ است

ویتالیک بوترین، یکی از بنیانگذاران اتریوم می‌گوید: «من فکر می‌کردم [کسانی که در جامعه بیت‌کوین هستند] به روش درستی با مشکل برخورد نمی‌کنند. من فکر می‌کردم آنها به دنبال درخواست‌های فردی هستند. آنها سعی می‌کردند به صراحت از هر [مورد استفاده] در یک نوع پروتکل آچار فرانسه حمایت کنند."

او روش دیگری را متصور بود. بوترین زمانی که در سال ۲۰۱۱ به عنوان یک برنامه نویس ۱۷ ساله با بیت کوین وارد دست‌ و‌ پنچه نرم‌ کردن شد و مجله بیت کوین را تأسیس کرد، به دنیا معرفی و شیفته فناوری بلاک چین شد. او شروع به تصور پلتفرمی کرد که فراتر از موارد استفاده مالی امکان‌پذیر توسط بیت کوین بود و در سال ۲۰۱۳، برگه سفیدی را منتشر کرد که در آن توضیح می‌داد چگونه در نهایت با استفاده از یک زبان برنامه نویسی عمومی، اتریوم به وجود خواهد آمد.

وجه تمایز اصلی اتریوم از بیت کوین، توانایی این پلتفرم برای بازی در زمینی بزرگتر از معامله ارزهای دیجیتال بود. بوترین نه تنها می‌خواست خرید اتریوم و خرید ETH را رواج دهد، بلکه می‌خواست محصول خود را در لیگ‌هایی بزرگ‌تر و با غول‌های صدر جدول سرشاخ کند. به همین دلیل قیمت اتریوم یا همان قیمت ETH در بسیاری از موارد بهتر از بیت کوین عمل کرده‌ است.

ارز-دیجیتال-اتریوم-2

در سال ۲۰۱۴، بوترین و سایر بنیانگذاران اتریوم یک کمپین جمع‌سپاری راه‌ انداختند که در آن، شرکت‌کنندگان اترهای (توکن‌ اتریوم) خود را فروختند، بیخیال چشم‌اندازی شدند که از سرمایه گذاری خود داشتند و بیش از ۱۸ میلیون دلار جمع‌آوری کردند. اولین نسخه زنده اتریوم که با نام خط شکن (Frontier) شناخته می‌شود در سال ۲۰۱۵ راه اندازی شد. از آن زمان، این پلتفرم به سرعت رشد کرده است و امروزه صدها توسعه دهنده درگیر این بلاک‌چین هستند. در نهایت، بوترین امیدوار است که اتریوم راه حلی برای تمام موارد استفاده از بلاک‌چین باشد. راه‌حلی که مردم و کاربران هیچ نیازی سیستم‌های تخصصی برای مراجعه به آن ندارند.

البته اتریوم دردسرهای فزاینده‌ای را تجربه می‌کند و از همان مشکلاتی رنج می‌برد که بیت‌کوین عمدتاً در مقیاس‌پذیری خود با آنها روبرو است. در سال ۲۰۱۶، ۵۰ میلیون دلار اتر توسط یک هکر ناشناس به سرقت رفت که منجر به سوالاتی در مورد امنیت این پلتفرم شد. رخ‌ دادن این اتفاق باعث ایجاد شکافی در جامعه اتریوم شد که در نهایت به هارد فورک مهمی منجر شد که پلتفرم را به دو زنجیره تقسیم کرد: اتریوم (ETH) و اتریوم کلاسیک (ETC).

نوسانات چشمگیری در قیمت اتریوم وجود داشته است؛ اما قیمت ETH در سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۳۰۰۰ درصد رشد کرد. این رشد فوق العاده برای بسیاری از سرمایه گذاران جذاب است، اما نوسانات باعث می‌شود سایر سرمایه‌گذاران محتاط باشند. اتریوم هنوز یک پلتفرم بسیار جوان است؛ اما پتانسیل و برنامه‌های کاربردی آن می‌توانند نامحدود باشند. زیرساخت‌های اتریوم در چند سال گذشته، زمانی که با مسائل امنیتی به چالش کشیده شدند، تقویت شده و از آنجایی که در مقایسه با بیت کوین انحصار کمتری دارد، راه برای اقدامات اصلاحی که ممکن است در نهایت اتریوم را به یک راه‌حل برتر از بیت‌کوین تبدیل کند، هموارتر است.

مزایای اتریوم

طرفداران اتریوم بر این باورند که مزیت اصلی آن نسبت به بیت کوین این است که به افراد و شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که کارهایی خیلی بیشتر از انتقال پول انجام دهند و بلومبرگ را وادار می‌کند که در مورد آن بنویسد: «داغ‌ترین پلتفرم در دنیای ارزهای دیجیتال و بلاک چین است» و شرکت هایی مانند جی پی مورگان (JP Morgan Chase)، اینتل (Intel) و مایکروسافت (Microsoft) را وادار می‌کند که روی آن سرمایه گذاری کنند.

Wallex : Ethereum

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها