|
کدخبر: 280517

یک پیش‌بینی جذاب از قیمت طلا در سال ۲۰۲۳

با توجه به نوسانات زیاد در بازارها و افزایش تمایلات ریسک، و در بحبوحه‌ی افت رشد جهانی، بسیاری بر این باورند که طلا در سال ۲۰۲۳ صعود خواهد کرد.

 سایت «فور ایکس لایو» در یادداشتی کوتاه با بررسی برخی عوامل و رویدادهای جاری در سال ۲۰۲۲، با تاکید بر اینکه در اواخر سال می‌تواند دیدگاه روشن‌تری را ارائه دهد، چشم‌انداز آتی برای طلا را در سال ۲۰۲۳ اینگونه پیش‌بینی کرد:

دفتر تحلیل اقتصادی ایالات متحده روز چهارشنبه گزارش داد که اقتصاد ایالات متحده در سه ماهه سوم بیش از حد انتظار رشد کرده است.

پس از آن، گزارش دوم نشان داد که تولید ناخالص داخلی سه ماهه‌ی سوم ایالات متحده در مقابل انتظارات بازارها برای افزایش ۲.۷ درصدی، ۲.۹ درصد افزایش یافت. این گزارش به دنبال دو قرائت منفی به ترتیب ۱.۶-٪ و ۰.۶-٪ در سه ماهه‌ی اول و دوم است.

گزارش دوم عمدتاً اصلاحات صعودی در هزینه‌های مصرف‌کننده و سرمایه‌گذاری ثابت غیرمسکونی را منعکس می‌کرد که تا حدی با اصلاح نزولی در سرمایه‌گذاری موجودی خصوصی جبران شد؛ این گزارش‌ها حاکی از آن است که واردات که در محاسبه‌ی تولید ناخالص داخلی کسر می‌شود، بیش از برآورد قبلی کاهش یافته است.

در چشم‌انداز محیطی که رشد جهانی به پایین‌ترین حد خود می‌رسد، نوسانات نرخ به سمت اوج می‌رود و تمایلات ریسک افزایش می‌یابد، احتمالاً دلار در سال ۲۰۲۳ تضعیف خواهد شد؛ بدیهی است که دلار ضعیف‌تر باید برای طلا مثبت باشد.

اگرچه برخی کاهش فشارهای تورمی در ایالات متحده، سرعت افزایش نرخ توسط فدرال رزرو را زیر سوال برده است، اظهارات اخیر مقامات فدرال رزرو، تشدید بیشتر را تایید می‌کنند. اکثر تحلیلگران بر این باورند که انقباضات فدرال رزرو می‌تواند در حکم یک حرکت منفی مهم حداقل در سه ماهه اول سال ۲۳، برای طلا باقی بماند.

از سوی دیگر، انتظار می‌رود که چشم‌انداز تقاضای فیزیکی اساسی برای شمش و سکه طلا، به دلیل نگرانی‌های جاری تورم و ریسک‌های ژئوپلیتیکی و بازارهای مالی، قوی باقی بماند. تقاضای جواهرات نیز باید ثابت باشد. علاوه بر آن، پس از افزایش شدید تقاضای بانک مرکزی برای طلا در سه ماهه‌ی سوم ۲۲، چشم‌انداز تقاضای بخش رسمی برای طلا نیز ممکن است در سال ۲۰۲۳ انعطاف پذیر باشد.

با در نظر گرفتن همه‌ی فاکتورها، انتظار می‌رود که طلا در اوایل سال ۲۰۲۳ در حالت دفاعی باقی بماند و سپس با سپری‌شدن بخش بیشتری از سال، احتمال صعود افزایش یابد.

 

منبع: برنا

ارسال نظر