|
کدخبر: 279777 نعیمه صفری تبار

اختصاصی گسترش نیوز؛

حراج‌هایی غیر واقعی به نام جمعه سیاه / کلاه‌برداری گسترده در این روز

جمعه سیاه ( بلک فرایدی ) فرهنگی آمریکایی است که در سال‌های اخیر راه خود را به بیشتر کشور‌ها باز کرده است اکثر فروشگاه‌ها برای این روزها تخفیف‌های شگفت انگیزی روی اجناس خود قرار می‌دهند.

اقتصاد حراج‌هایی غیر واقعی به نام جمعه سیاه / کلاه‌برداری گسترده در این روز

آخرین جمعه ماه نوامبر و روز بعد از عید شکرگزاری را جمعه سیاه یا بلک فرایدی می‌نامند. اولین روز پس از جشن شکرگزاری، در فرهنگ آمریکایی به عنوان روز شروع فصل جدید کریسمس شناخته می‌شود. گسترش نیوز به بررسی این روز در آمریکا و ورود آن به کشور ایران پرداخته است. با ما همراه باشید.

بازی ۲سر سود جمعه سیاه

نخستین بار واژه جمعه سیاه برای توصیف بحران مالی وحشتناک در سال ۱۸۹۶ به‌ کاربرده شد. بحرانی که باعث سقوط شدید طلا در بازار شد. بحث‌های زیادی برای به وجود آمدن این روز وجود دارد اما مهم‌ترین نکته این موضوع است که مردم آمریکا برای فرارسیدن این روز مهم را انتظار می‌کشند تا در آن روز خریدهای خود را با تخفیف های ویژه انجام دهند. خرده فروشی‌های بزرگ و کوچک در این روز درهای فروشگاه‌های خود را از ۵ صبح به روی مشتریان باز می‌کنند و افراد زیادی منتظر این روز در سال هستند تا خریدهای خود را انجام دهند. بلک فرایدی بازی دو سر سودی است که هم به نفع مشتری است و هم باعث انبارگردانی فروشگاه‌ها می‌شود.

آمار فروش در این روز نشان می‌دهد از چند سال گذشته خرید افراد به اوج خود رسیده است و به‌عنوان پرفروش‌ترین روز برای خرده فروشان آفلاین و آنلاین آمریکایی شناخته می‌شود. این روز متعلق به فرهنگ آمریکا است اما تخفیف‌های عجیب غریب فروشگاه‌ها باعث شده است سرتاسر جهان منتظر جمعه سیاه باشند. حتی بدون همزادپنداری با فرهنگ تعطیلات شکرگزاری و کریسمس، تنها به‌دنبال تخفیف بیشتر برای خریدهای خود هستند.

جمعه-سیاه

نارضایتی کارگران و جیبی پر پول برای فروشگاه‌ها

یکی از نکات جالب درباره‌ی جمعه سیاه که از استقبال بی‌نظیر مردم نشات می‌گیرد، نارضایتی کارمندان در خرده‌فروشی‌ها است. فروشگاه‌های کوچک‌و‌بزرگ به‌منظور آماده‌ شدن برای فروش عظیم جمعه سیاه نیاز دارند کارمندانشان یک روز قبل یعنی در روز شکرگزاری در محل فروشگاه حضور داشته باشند. آمریکایی‌ها روز شکرگزاری را روزی بسیار مهم در فرهنگ خود می‌دانند و هیچ‌کس از کارکردن در روز شکرگزاری رضایت ندارد. به‌هرحال، الزام کارگران و کارمندان برای کارکردن در آن روز باعث شد در رخدادهای گوناگون، آن‌ها اعتراض‌های گسترده‌ای را ازطریق اتحادیه‌های کارگری مطرح کنند.

بلک فرایدی حراج غیر واقعی برای ایرانیان

متأسفانه از آنجایی‌ که در کشور ما برخی افراد بدون توجه به فلسفه و ریشه بعضی مراسم غیر ایرانی تنها از سوگیری این کار را انجام می‌دهند، جمعه سیاه نیز چند سالی است در ایران برگزار می‌شود و فروشگاه‌های زیادی به تبلیغ برای فروش در این روز می‌پردازند. حراج هایی که در کشور ما شکل می گیرد چندان حراج واقعی نیست. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد حراج‌ها ساختگی، جعلی بودن تخفیف و عرضه اجناس به‌اصطلاح بی کیفیتی که روی دست فروشندگان مانده است. اگر واقعی هم باشد اجناس مانده در انبار و فرسوده با قیمت های رایگان به مردم فروخته می شود، در حالی که کشورهای دیگر این‌گونه نیست و بسیاری از اجناس با قیمت مناسب و کیفیت خوب حتی با ۹۰ درصد تخفیف به مردم و حتی افراد تهی دست و نیازمند فروخته می شود.

بهتر است ما ایرانیان این رسم را در روزهای پایانی اسفند برگزار کنیم نه جشن کریسمس که ارتباطی با سنت ها آداب و فرهنگ ما ندارد!

مراقب کلاه بردان در این روز باشید

از طرفی سال‌ها گذشته دیده شده در این روز افراد سودجو و فرصت‌طلب در سایت‌ها اقدام به تبلیغات گسترده با تخفیف‌های باورنکردنی و اغفال گسترده می‌کنند و افراد هم با تصور اینکه تخفیف واقعی است وارد لینک خرید می‌شوند و مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند. افراد کلاه‌بردار پس از جذب کاربران به چند طریق می‌توانند از آنان کلاه‌برداری کنند. نخست فروش اقلام تقلبی معیوب به جای کالای سفارش داده شده است. روش بعدی دریافت پول و عدم ارائه محصول و کالا است و سومی هم خالی کردن حساب کاربران از طریق ایجاد صفحات فیشینگ است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها