|
کدخبر: 279642 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

ماجرای عجیب رفت و برگشت عشقی از بورس / فعالان بازار سرمایه چه گفتند؟

سردرگمی رسانه‌ها درباره تایید و تکذیب خبر رفتن عشقی از بورس یک قسمت ماجرا اما ماجرای دیگر این است که فرد جدید معرفی شده برای جایگاه ریاست از این سازمان مهم، بر چه اساسی اعلام شد. در این گزارش به بررسی ابعاد دیگر حاشیه بورسی دیروز می پردازیم.

اقتصاد ماجرای عجیب رفت و برگشت عشقی از بورس / فعالان بازار سرمایه چه گفتند؟

آخرین روز آبان ماه برای بورس روز پر حاشیه‌ای بود. مهم‌ترین جایگاه در سازمان بورس اوراق و بهادار یعنی جایگاه ریاست آن، دچار رفت و برگشت عجیبی شد. صبح دوشنبه با استعفای کتبی مجید عشقی از منصب خود شروع شد و حتی گزینه جایگزین یعنی محمد رضوانی‌فر مدیرعامل فعلی ویتانا معرفی شد اما در ادامه نتیجه کار چیز دیگری از آب درآمد!

رسانه‌ها حتی خبر پذیرفتن استعفای عشقی از طرف وزیر اقتصاد را هم اطلاع‌رسانی کردند اما بعد از گذشت چند ساعت، یعنی حوالی ساعت ۱۲ خبری رسید با این مضمون که اعضای شورای‌عالی بورس با استعفای مجید عشقی موافقت نکرده‌اند و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در سِمَت خود باقی مانده است.

سردرگمی رسانه‌ها درباره تایید و تکذیب خبر رفتن عشقی از بورس یک قسمت ماجرا است اما ماجرای دیگر این است که فرد جدید معرفی شده برای جایگاه ریاست از این سازمان مهم، بر چه اساسی اعلام می‌شود و حتی به چه دلایلی استعفای فرد قبلی مورد موافقت قرار نمی‌گیرد؟ ابهام‌های زیادی درباره جلسه شواری عالی بورس دیروز برقرار است، در این گزارش به واکنش‌های فعالان بازار سرمایه و رسانه‌های اقتصادی درباره حاشیه رفت و برگشت مجید عشقی می‌پردازیم.

واکنش‌های توییتری به تغییرات مدیریتی در بورس

کاربری در توییتر نوشت: از زمان ریزش ‎بورس یعنی سال ۹۹ تاحالا ۴ تا رییس عوض شد. کاش می‌فهمیدن مشکل از ‎اقتصاد دستوری و دخالت ‎دولت است نه رییس سازمان.

کاربری دیگر به انتشار و حذف توییت‌های بورسی در روز گذشته اشاره کرد و گفت: همین شکلی که توئیت می‌نویسند و پاک می‌کنند، شاخص ‎بورس رو هم بالا و پایین می‌برند.

در توییت دیگری به نغز عنوان شد: اگر قرار بود با عوض کردن رئیس ‎بورس، وضعیت بورس خوب شود، همان دفعه‌های قبل خوب می‌شد. همون که قبلی گفتم: ما را به خیر شما امیدی نیست شر مرسانید.

عدم حضور رضوانی فر در جلسه شورای عالی بورس

احسان دشتیانه عضو شورای عالی بورس درباره استعفای عشقی از بورس گفت: با شروع جلسه شورای عالی بورس، اعضای شورا با قاطعیت رای به ابقای آقای عشقی در ریاست سازمان بورس دادند و وزیر اقتصاد نیز اعلام کردند که به این نظر شورای عالی بورس احترام می‌گذارند و اگر خود آقای عشقی قبول کنند که استعفای خود را پس بگیرند و همچنان ریاست سازمان بورس را بر عهده داشته باشند، او نیز موافق ابقای آقای عشقی خواهد بود.

دشتیانه درباره حضور یاعدم حضور محمد رضوانی فر در جلسه شورای عالی بورس نیز گفت: آقای رضوانی فر در جلسه امروز شورای عالی بورس حضور نداشتند.

ریسک دست‌درازی دولت به جیب شرکت‌های بورسی

محمد نوبخش، کارشناس بازار سرمایه درباره استعفای عشقی از بورس گفت: اعضای شورای بورس روز گذشته علاوه بر تلاش برای ابقای عشقی در بورس، به پیگیری مطالبات سهامداران بازارسرمایه وعده دادند. این طور به نظر می‌آید که سازمان بورس در وضعیت بنیادی نمادها، تاثیرگذار نیست. با توجه به شرایط کسری بودجه در دولت و همچنین‌عدم استفاده از چاپ پول، شرکت‌های بورسی در خطر ضرر دهی قرار می‌گیرند.

وی به اقدامات مفید بورس در جهت واقعی کردن قیمت کالاها اشاره کرد و افزود: ورود کالاها به بورس کالا باید ادامه دار باشد. سازمان می‌بایست در جهت حمایت از مالکیت خصوصی در بازار سرمایه تصمیم گیری کند و همچنین از حقوق سهامداران خرد دفاع لازم را انجام دهد.

شرکت‌های بورسی در محدودیت شدید

احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر شرایط اقتصادی و سیاسی کشور کار را برای برای شرکت‌های بورسی سخت‌تر از قبل کرده است. فعالان بازار سرمایه از سازمان بورس انتظار دارند با ایجاد روشی‌هایی برای جذابیت بازار و جذب منابع مالی به بورس، در جهت حفظ منافع سهامداران فعالیت شود. همچنین وعده‌هایی که سیاست گذاران در حوزه اقتصادی داده‌اند و هنوز به مرحله عملی شدن نرسیده است، می‌بایست از طرف سازمان پیگیری شود.

سازمان بورس به تنهایی توانایی مقابله با دولت را ندارد

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه درباره اتفاقات دیروز در شورای عالی بورس گفت: اصلی‌ترین وظیفه سازمان بورس صیانت از منافع سهامداران است ولی این امر به تنهایی در مقابله با دولت به سرانجام نمی‌رسد. سازمان بورس اوراق و بهادار می‌بایست درجهت تقویت بخش خصوصی برای کاهش اثرگذاری دولت بر بازار سرمایه اقدام نماید. نهاد و تشکل‌های خود التزام توانایی همکاری با سازمان بورس را دارند تا در ادامه شاهد دخالت کمتر دولت در بازار سرمایه باشیم.

واکنش رسانه ها به استعفا و ابقای عشقی در بورس

مهر نوشت: مجید عشقی متن استعفای خود را تهیه کرده و به وزیر اقتصاد تقدیم کرده بود، فضای مجازی این خبر را پوشش داد ولی هیچ خبری در رسانه‌های رسمی سازمان بورس اعم از سنا و سایت سازمان بورس نبود، این نوع پوشش خبر نشان از وجود غیرحرفه‌ای‌ترین افراد در سمت روابط عمومی سازمان بورس دارد.

دنیای‌ اقتصاد نوشت: رفت و برگشت استعفای مجید عشقی به شورای عالی بورس در روز گذشته توجهات زیادی برانگیخت. با این حال شنیده‌ها حاکی از آن است که دلیل این استعفا که پیش‌تر به صورت شفاهی نیز مطرح شده بود، لزوم در نظر گرفتن منافع بازار سهام در بودجه سال آتی است. با این حال بررسی کارنامه او حکایت از این واقعیت دارد که مجید عشقی اگرچه سعی کرده است تا جایگاه بورس را در تصمیمات کلان اقتصادی ارتقا دهد، با این حال عملکرد او ضعف‌هایی نیز داشته است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها