|
کدخبر: 278808 رویا رئیسی

اختصاصی گسترش نیوز

شورای رقابت مچ مخابرات را گرفت/ جریمه برای مردم نان و آب می شود؟

موضوع افزایش تعرفه‌های تلفن ثابت توسط شرکت مخابرات ایران در هفته‌های گذشته، چالش‌هایی میان شورای رقابت و این شرکت ایجاد کرد و درنهایت شورای رقابت مخابرات را محکوم کرد. البته با وجود محکومیت و احتمالاً جریمه ۲ میلیاردی شرکت مخابرات بر تصمیم خود پافشاری می‌کند.

اقتصاد شورای رقابت مچ مخابرات را گرفت/ جریمه برای مردم نان و آب می شود؟

ماجرای تخلف مخابرات و قبض‌های بحث برانگیزش چند ماهی است که سوژه داغ رسانه‌ها شده است. گسترش نیوز در ۲۰ مهرماه این موضوع را پیگیری کرد و داود زارعیان، معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات مدعی شد که بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، هر مشترک در تهران ماهانه ۲۰ هزار تومان، در مراکز استان‌ها ۱۵ هزار تومان و در سایر شهرها نیز ۱۰ هزار تومان بابت هزینه مکالمات صوتی به مخابرات پرداخت می‌کند. رسانه‌های مختلف این دغدغه مردم را پیگیری کردند اما پاسخ قانع‌کننده‌ای دریافت نکردند. در نتیجه بدون هیچ توضیحی در جدیدترین قبوضِ صادره برای خطوط تلفن ثابتِ مشترکان مبلغ ۲۰ هزار تومان به هزینه‌های قبوض مشترکان حتی برای خطوطِ بدونِ مکالمه، اضافه کرده است. سرانجام شورای رقابت، شرکت مخابرات ایران را به دلیل ارتکاب رویه ضد رقابتی در افزایش آبونمان تلفن ثابت، محکوم کرد. البته هنوز ماجرا تمام نشده است و باید منتظر صدور رأی قضایی برای این اقدام مخابرات باشیم. حاشیه‌های شرکت مخابرات در این چند ماه ادامه‌دار شد و سهامداران این شرکت نیز نگران وضعیت آینده هستند. در ادامه نگاهی به ماجرای شرکت مخابرات در روزهای اخیر خواهیم داشت.

واکنش مخابرات به اعتراض رسانه‌ها

محمدرضا بید خام، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات گفت: اصلاً چیزی به‌عنوان آبونمان در صورت‌حساب تلفن وجود ندارد که حالا از این میزان ماهانه ۷۰۰ میلیارد تومان به مخابرات برسد. از سوی دیگر تعداد خطوط فعال تلفن ثابت در کل کشور ۲۹ میلیون خط است و این میزان در شهر تهران به هفت میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک می‌رسد. در حال‌ حاضر مخابرات برای هر خط تلفن ثابت، چه مشترک با آن مکالمه داشته باشد و چه نداشته باشد به‌صورت میانگین ۳۰ هزار تومان هزینه می‌کند.

درآمد عجیب مخابرات

اگر شرکت مخابرات ایران از ابتدای شهریورماه سال جاری از هفت میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک تهرانی خود ۲۰ هزار تومان هزینه نگهداری خط دریافت کرده باشد، درآمد این شرکت از این محل به حدود ۱۴۴ میلیارد تومان رسیده است.

جریمه روزانه ۲ میلیارد تومانی برای مخابرات

۱۵ آبان ماه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با ارسال نامه‌ای به مدیرعامل مخابرات ایران نتیجه جلسه کمیته رسیدگی به تخلفات مورخ ۱۵ آبان با موضوع اخذ هزینه ماهانه تلفن ثابت و وجوه اضافی اخذ شده را اعلام کرده است. سازمان تنظیم مقررات می‌گوید عطف به تصمیم پانصد و نهمین جلسه شورای رقابت در تاریخ ۱۰ مهرماه رأی کمیته رسیدگی به تخلفات مخابرات را ابلاغ کرده است.

در این نامه دفاعیات مخابرات کافی تشخیص داده نشده است و بابت اخذ هزینه از مشترکین (از تاریخ یکم شهریور ۱۴۰۱) از روز ۲۰ آبان ماه به بعد روزانه این شرکت را مبلغ ۲۰ میلیارد ریال معادل دو میلیارد تومان جریمه کرده است که این مبلغ باید در حق دولت پرداخت گردد.

چنانچه شرکت مخابرات ایران تا تاریخ ۳۰ آبان ماه نسبت به رفع تخلف مذکور اقدام نکند موضوع مجدداً در کمیته مطرح و در خصوص میزان جریمه برابر مصوبه هیئت‌وزیران اتخاذ تصمیم خواهد شد.

البته نباید فراموش کرد که این جریمه سودی برای مردم ندارد و هزینه اضافه که در این چند ماه پرداخت شده است، به مردم برگردانده نمی‌شود.

انتقاد مردم به تصمیم مخابرات

مردم در فضای مجازی واکنش‌های متفاوتی به تصمیم مخابرات داشتند و شاهد انتقاد آحاد مردم و پاسخ کارشناسان شرکت مخابرات هستیم. در ادامه نگاهی به نظر مردم داریم.

دزدی در روز روشن

خجالت نمیکشن دست توی جیب ملت میکنن؟ کم و کسریشونو. از ملت فقیر میگیرن؟

واقعا در مورد اضافه کردن قیمت ها چه مرغ، تخم مرغ، روغن، حالاهم که تلفن هیچکس پاسخگو نیست فقط اگرحقوق بازنشستگان کشوری و لشکری بخواهد اضافه شود، تورم ایجاد میشود ولی مثل مخابرات که درهرخط بدون هیچ دلیلی اضافه میشود و میلیاردها پول به جیب می زند تورم ایجاد نمیگردد.

دزدی کجا بود. دارن حق الفیلترینگشون رو میگیرن. بالاخره باید یه پولی بگیرن که همه چیز رو برامون فیلتر کنن یا نه

متاسفانه فقط زورشون به جیب مردم می رسم هزینه نگهداری باید از مکالمه، آبونمان وغیره پرداخت شود نه از جیب مردم

سلام به همه عزیزان الان کسی مغازه خوارو بار فروشی بزنه بابت استهلاک لوازمش یا اگه نتونه کرایشو بده باید از مشتریش پول اضافه بگیره بگه استهلاک یخچال هام زیاد شده با این دلیلی که بعضی از دوستان میگن

در این میان عده ای هم موافق تصمیم مدیران مخابرات هستند و در فضای مجازی به انتقاد مردم پاسخ داده اند.

این مبلغ بابت نگهداری از خطوطی است که به قول شما دوست عزیز که از تلفن ثابت فقط در جهت اینترنت استفاده می کنید صرف می شود که هزینه نگهداری از آن بیشتر از این مبلغ است کمی منصف باشید.

شرکت مخابرات ایران بابت استهلاک تجهیزات مخابراتی و نگهداری هر خط تلفن حتی بیشتر از اون مبلغ را متقبل است. لطفا منصفانه بنگریم.

هزینه نگهداری ازهر خط مخابرات بین ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان است. درحال حاضر مبلغ ۲۰ هزارتومان مختص شهر تهران_۱۵ هزار تومان کلان شهرها-و ۱۰ هزارتومان بابت شهرهای کوچک دوستانی که فرمودند بابت چی این مبلغ گرفته شده شما می توانید از تلفن ثابت خود تا مبلع فوق صحبت کنید در ضمن از سال ۱۳۸۶ تاکنون نرخ مکالمات افزایش پیدا نکرده است با این تفاسیر هزینه نگهداری شبکه-هزینه حقوق- گسترش فیبر نوری و…… به نظر شما هزینه‌اش از کجا تامین می‌شود؟

مشترکان، عدم استفاده از خط تلفن خود را اعلام کنند

آخرین اظهار نظر از سوی مخابرات در روزهای گذشته از سوی مجید سلطانی‌، مدیر عامل شرکت مخابرات ایران بود که در گفتگو با رسانه‌ها گفت: شرکت مخابرات در دوازده سال گذشته افزایش قیمت نداشته است؛ شرکت مخابرات برای نگه‌داری و توسعه به درآمد نیاز دارد و باید این درآمد را از طریق مشترکین و مردم دریافت کنیم. به همین علت با مراجع زیر ربط گفتگو‌هایی داشتیم و مدلی استاندارد را تصویب کردیم که یک عدد ثابت به عنوان حداقل هزینه نگه‌داری تلفن ثابت مصوب شده است. مشترکانی که از خط‌های تلفن ثابت خود استفاده نمی‌کنند به مخابرات اعلام کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها