|
کدخبر: 278288

زرشک را در این بازار بخرید

عرضه زرشک در بورس کالا علاوه بر اینکه باعث شکل‌گیری یک بازار رسمی برای این محصول می‌شود، بلکه قیمت‌ها را می‌تواند شفاف و واقعی کند.

اقتصاد زرشک را در این بازار بخرید

حمدرضا برگی، درباره عرضه زرشک در بورس کالا گفت: بر اساس تازه‌ترین آمار سالانه در کشورمان ۲۲ هزار تن زرشک تولید می‌شود. زرشک کشورمان نیز مانند زعفران از لحاظ میزان تولید در دنیا در رتبه نخست قرار دارد و به عبارتی به صورت انحصاری آن را تولید می‌کنیم. همچنین حدود ۹۰ درصد زرشک تولیدی کشور در خراسان جنوبی است.

پیش از این، جواد فلاح، مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران خبر داده بود که به زودی دو محصول زرشک و عناب نیز در بورس کالا پذیرش و عرضه می‌شود. در همین رابطه وی افزود: مشکل اصلی که در زمینه زرشک باید به آن توجه کرد، مقوله قیمت‌گذاری این محصول است و اینکه این محصول بازاری رسمی ندارد و هر چه وجود دارد به صورت سنتی و بعضاً دلالی است.

برگی تصریح کرد: متأسفانه در خصوص زرشک مابه‌التفاوت قیمت از کشاورز تا مصرف‌کننده نهایی زیاد است. شکاف قیمت اثرات مختلفی دارد؛ به طور مثال در بخش صادراتی به زیان کشور است چرا که درآمد ارزی در این زمینه حذف و اگر هم باشد برای عده‌ای خاص است.

وی افزود: در خصوص عرضه زرشک در بورس کالا باید گفت شروع این عرضه می‌تواند اتفاقی مثبتی از چند جهت تلقی شود. نخست اینکه، یک بازار رسمی برای این محصول شکل می‌گیرد، قیمت‌ها شفاف و واقعی کشف می‌شود. برای پذیرش محصول، کشاورز مجبور است استانداردها را افرایش دهد. مورد دیگر این‌که کشاورز می‌تواند محصولش را بدون واسطه عرضه کند.

این کارشناس بازارهای کالایی گفت: انبارش یک حاشیه امن را برای یک محصول ایجاد می‌کند. با عرضه زرشک در بورس کالا و نگهداری آن در انبارهای بورس کالا، علاوه بر ایجاد حاشیه امن برای این محصول، ارتقای کیفیت نیز صورت می‌گیرد و آمارهای شفاف از بازار این محصول نشر می‌یابد. البته عرضه و پذیرش انبار در بورس کالا نیازمند شرایطی است که آن الزامات باید رعایت شود.

پیش از این، جواد فلاح، مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران خبر داده بود که به زودی دو محصول زرشک و عناب نیز در بورس کالا پذیرش و عرضه می‌شود.

منبع: کلا خبر

ارسال نظر