|
کدخبر: 276931

ببینید/ لذتی بالاتر از رانندگی با این خودرو داریم؟

این که برای پوشاندن رینگ‌های عظیم ۲۲ اینچی لامبورگینی اوروس پرفورمانته لاستیک‌های پیرلی تروفئو R قابل سفارش است نشان می‌دهد که این خودرو چقدر روی پیست تمرکز دارد.

اقتصاد

سوپر شاسی‌بلند لامبورگینی حدود پنج سال بدون ارائه هیچ نسخه جدیدی روی خط تولید باقی ماند و بنابراین منطقی است که اولین نسخه جدید آن تغییرات قابل‌توجهی را تجربه کرده باشد؛ اما این لاستیک‌های بسیار چسبنده که معمولاً برای سوپراسپرت‌های پیست محور ارائه می‌شوند تنها بخشی از داستان پرفورمانته هستند.

پرفورمانته برخلاف اوروس قدیمی و نسخه فیس‌لیفت آن یعنی اوروس S که از فنرهای بادی استفاده می‌کنند، روی فنرهای فولادی سفت‌تر قرار گرفته و ارتفاع آن ۲۰ میلی‌متر کاهش پیدا کرده است. علاوه بر این، فاصله عرضی چرخ‌ها ۱۶ میلی‌متر بیشتر شده و دیفرانسیل مرکزی تورسن جدید هم نه‌تنها گشتاور را بین محورهای جلو و عقب سریع‌تر جابجا می‌کند بلکه حالا گشتاور بیشتری را به عقب می‌فرستد. پیشرانه ۴ لیتری V8 توئین توربوی پرفورمانته هم ۶۶۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که ۱۶ اسب بخار بیشتر از اوروس قدیمی است ولی با اوروس S جدید برابر است.

بااین‌حال، به لطف عوامل مختلفی مثل کاهش وزن ۴۷ کیلوگرمی و کالیبراسیون مجدد سیستم لانچ کنترل، شتاب صفرتاصد ۳.۳ ثانیه‌ای پرفورمانته ۰.۳ ثانیه از اوروس S سریع‌تر است. حداکثر سرعت این نسخه ۳۰۶ کیلومتر بر ساعت است و گیربکس هشت سرعته اتوماتیک آن که مجدداً تنظیم شده دنده‌ها را تهاجمی‌تر از قبل تعویض می‌کند. با نگاه به اوروس پرفورمانته، کاهش ارتفاع آن مشهود است و حالتی تهاجمی به خودرو بخشیده است. علاوه بر این، درحالی‌که اوروس استاندارد به‌خودی‌خود ظاهر بسیار جذابی داشت، حالا چیزهای بیشتری برای جلب‌توجه دارد.

کاپوت فیبر کربنی با دریچه هوا، بال عقب فیبر کربنی و سپرهای جدید با الهام از اونتادور SVJ ازجمله این ویژگی‌ها هستند. همچنین قطعات آئرودینامیکی جدید خودرو نیز داون‌فورس روی محور عقب را تا ۳۸ درصد افزایش می‌دهند. با وجود تمرکز پرفورمانته روی پیست، انتظار می‌رود سواری آن روی جاده سفت و خشک باشد ولی متأسفانه هنوز نمی‌توانیم در این رابطه اظهارنظر کنیم زیرا اولین رانندگی ما با این خودرو محدود به پیستی در نزدیکی رم به‌علاوه یک مسیر خاکی برای آزمایش حالت رانندگی جدید رالی آن می‌شد. در این مسیر خاکی اوروس نرمی شگفت‌انگیزی داشت که امیدواریم نشانه خوبی باشد.

روی پیست اما پرفورمانته یک سلاح قدرتمند است. این ماشین در اینجا توانایی‌های شگفت‌انگیز و کشش خیره‌کننده‌ای دارد و بیرون کشیدن توانایی‌های آن آسان خواهد بود. همچنین برای خودرویی از این نوع، هم شاسی و هم فرمان بازخورد قابل‌قبولی دارند و بنابراین به‌راحتی می‌توان به این شاسی‌بلند دو تنی اعتماد کرد. پیچ‌های سریع جایی است که پرفورمانته چشمگیرترین احساس را دارد. سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب به حس پایداری خودرو می‌افزاید و دماغه خودرو هماهنگی کاملی با فرمان نسبتاً سریع آن دارد. این میزان از چابکی و فقدان بادی‌رول باعث می‌شود فراموش کنیم اوروس پرفورمانته خودرویی بلندقامت است که حتی پس از رژیم کاهش وزن هنوز هم بیش از دو تن وزن دارد. بااین‌حال، پیچ‌های تند می‌توانند این موضوع را به راننده یادآوری کنند زیرا هرچند کاری که تکنولوژی‌های مدرن شاسی می‌توانند برای خودرویی مثل اوروس انجام دهند باورنکردنی است اما قوانین فیزیک هنوز هم وجود دارند و در مواقعی کم‌فرمانی کاملاً خود را نشان می‌دهد.

در پرفورمانته حالت رانندگی جدید رالی که از کانسپت اوراکان استراتو گرفته شده در کنار حالت‌های قبلی یعنی استرادا و کورسا قرار گرفته است که با فراهم کردن بیش‌فرمانی، نوع جدیدی از سرگرمی و هیجان را به راننده هدیه می‌کند. در این حالت، کمک‌فنرهای تطبیقی نرم‌تر می‌شوند و امکان هرزگردی بیشتری به چرخ‌ها داده می‌شود تا راننده احساس یک قهرمان رالی را پیدا کند. البته هرچند این حالت سرگرم‌کننده است اما انتظار نمی‌رود تعداد زیادی از خریداران پرفورمانته از آن استفاده کنند.

پیشرانه نیز مثل همیشه چشمگیر است. هرچند این موتور اشتیاق خیلی زیادی به افزایش دور ندارد اما حداکثر گشتاور ۸۵۰ نیوتن متری خود را در دورهای میانی یعنی از ۲,۲۵۰ تا ۴,۵۰۰ rpm ارائه می‌کند و بنابراین واقعاً مشکلی نخواهد داشت. این موتور همچنین صدایی عالی هم دارد زیرا لامبورگینی با استفاده از سیستم اگزوز جدید موجب بهبود غرش این V8 قدرتمند شده است. اوروس پرفورمانته با تمام تمرکزی که روی پیست دارد، با کابین جادار و صندوق بار بزرگ ۶۶۰ لیتری، خودرویی بسیار کاربردی است. البته کابین خودرو نسبت به اوروس معمولی تغییر چندانی نداشته اما حالا با آلکانترای زیادی پوشیده شده است. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی نمایشگر لمسی ۱۰.۱ اینچی خودرو هم پاسخگویی خوبی دارد و حالا به لطف گرافیک خاص پرفورمانته که در صفحه آمپر دیجیتالی ۸.۶ اینچی هم اعمال شده کمی جذاب‌تر به نظر می‌رسد.

به‌طورکلی، هرچند ترکیب کارایی و پرفورمنس در اوروس پرفورمانته قابل‌توجه است اما در بازار با رقبای زیادی مواجه خواهد بود. صرفاً بر اساس یک تجربه رانندگی کوتاه در پیست نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم که آیا این خودرو از شاسی‌بلندهایی مثل آستون‌مارتین DBX707 و پورشه کاین توربو GT بهتر است یا نه ولی بااین‌حال، خریداران زیادی برای پرفورمانته در صف هستند و اگر هم‌اکنون یک دستگاه از آن را سفارش دهید، برای تحویل باید تا سال ۲۰۲۴ صبر کنید.

جمع‌بندی

اولین رانندگی ما با اوروس پرفورمانته فقط در پیست بود و بنابراین به سؤالات در مورد راحتی آن فقط در جاده می‌توان پاسخ داد اما در حال حاضر حداقل می‌توانیم مطمئن باشیم که سطح توانایی‌های این ماشین فوق‌العاده است. پرفورمانته نه‌تنها سریع است بلکه برای چنین شاسی‌بلند بزرگی رانندگی هیجان‌انگیز و جذابی دارد اما در مواقعی هم خودرو وزن و ارتفاع خود را به راننده یادآوری می‌کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها