|
کدخبر: 276733 محمد انوشه‌ئی

تعقیب و گریز مسکن و تورم

باوجود آنکه پروژه نهضت ملی مسکن آهسته جلو می‌رود، سنگینی طرح بر دوش شرکت‌های دولتی قرار گرفته است. جز بنیاد مسکن، شرکت‌های زیرمجموعه بانک مسکن و معدودی سازنده بخش خصوصی هنوز به‌شکل واقعی برای ورود به این پروژه آستین بالا نزده‌اند.

اقتصاد تعقیب و گریز مسکن و تورم

از جمله مشکلاتی که گاه پیمانکاران با آن مواجه می‌شوند، طولانی شدن روند صدور پروانه‌های ساختمانی است، همچنین تامین اراضی مناسب برای اجرای این طرح به یک معضل جدی تبدیل شده، به‌شکلی که حتی در شهرهای کوچک نیز مشکل زمین وجود دارد.

تورم مصالح ساختمانی به ۵۵ درصد و تورم عمومی به ۵۲ درصد رسیده است. براساس اعلام مرکز آمار، شاخص نرخ نهاده‌های ساختمانی شهر تهران در ۴ فصل منتهی به زمستان ۱۴۰۰ به رقم ۵۵.۳ درصد و تغییر نرخ نهاده‌ها نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۳۵.۵ درصد بوده است.

نزدیکی ۲ شاخص تورم مصالح ساختمانی با رشد نرخ دیگر کالاها پیرو نسبی نرخ نهاده‌های ساختمانی از تورم عمومی را نشان می‌دهد. در واقع، ادامه روند افزایش تورم می‌تواند عاملی بازدارنده در تولید و عرضه مسکن در هر ۲ بخش خصوصی و دولتی باشد. صمت در این گزارش چالش‌های دولت برای ساخت مسکن در کشور را موردبررسی قرار داده است.

سعید آسویار، عضو انجمن انبوه‌سازان استان تهران در رابطه با این موضوع به صمت گفت: ماهیت موضوع ساخت‌وساز در قالب نهصت ملی مسکن با اما و اگرهای زیادی روبه‌رو است و به‌نظر نمی‌رسد این وعده سنگین دولت سیزدهم به‌سرانجام برسد. از همین رو باتوجه به بستر اقتصادی نامناسب و منابع و زیرساخت‌های محدود، اجرایی شدن این طرح در حد شعار باقی می‌ماند. این طرح به‌دلیل هماهنگ نبودن با شرایط و توان کشور در زمینه ساخت‌وساز، تاثیر معکوسی بر بازار مسکن گذاشته و باعث شده تا مدیران ذی‌ربط در این حوزه هرازگاهی صحبت‌های ضد و نقیضی درباره این پروژه بیان کنند.

کمبودی از بابت تولید فولاد نداریم

این کارشناس ظرفیت تولید فولاد کشور برای تکمیل پروژه‌های ساخت‌وساز را مناسب دانست و خاطرنشان کرد: تامین مصالح ساختمانی برای اجرایی کردن طرح‌های مسکنی از اهمیت ویژه برخوردار است. در یک‌سال اخیر به‌دلیل کاهش نرخ جهانی فولاد و قطعی مکرر برق در تابستان سال گذشته، نه‌تنها با کسری فولاد مواجه نیستیم، بلکه با مازاد ظرفیت در این بخش روبه‌رو هستیم. در نتیجه هیچ نگرانی از بابت تامین آهن‌آلات برای ساخت وجود ندارد و بیشتر از هر زمانی این صنعت با ثبات روبه‌رو است. در بخش‌های دیگر به‌ویژه موضوع تامین سیمان شاید با افزایش قیمت‌های پی در پی روبه‌رو باشیم،اما تا مرحله پایانی و نهایی اتمام طرح نهضت ملی مسکن، هیچ کمبودی حس نمی‌شود.

طرح اولیه نهضت ملی مسکن کارآمد است

آسویار کلیت طرح نهضت ملی مسکن را برخلاف نحوه اجرای آن سودمند دانست و به صمت گفت: وعده پرسروصدای دولت برای ساخت ۴ میلیون مسکن شاید در مرحله اجرا قابل‌دفاع نباشد، اما طرح اولیه این پروژه برپایه اصول کارشناسی بنا شده است.

باید نهادهای ذی‌ربط برای ساخت‌وساز در کشور توجه کنند که اگر طرحی را از کشورهای دیگر الگوبرداری می‌کنند،لازم است باتوجه به زیرساخت‌ها و شرایط داخلی تغییر کند و در مرحله بعد اجرایی شود، چرا که ممکن است طرحی که در کشورهای دیگر موفق بوده، در کشور ما به موضوعی چالش‌برانگیز تبدیل شود و بحران‌های غیرقابل‌جبرانی ایجاد کند.

وی افزود: باید در اجرای چنین طرح‌هایی، مکان‌یابی زمین‌ها به‌طور صحیح انتخاب شود و تعامل مناسبی با بخش نوسازی شهرها انجام بگیرد، همچنین این املاک باید با نرخ‌گذاری‌های واقعی به مردم عرضه شود تا دست سوداگران مسکن از این بخش کوتاه بماند. در غیر این صورت، سرمایه ملی از بین می‌رود و امید خانه شدن اقشار کم‌درآمد روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود.

به مکان‌یابی‌های مناسب توجه شود

آسویار خاطرنشان کرد: تجربه دولت‌های گذشته برای ساماندهی و ساخت مسکن مشکلات زیادی از بابت خدمات رفاهی، آموزشی، درمانی، تفریحی و... وجود آورد؛ زیرا مکان‌یابی درستی برای ساخت‌وساز در این شهرها انجام نگرفته و نارضایتی‌های متعددی را به‌وجود آورده است. برای مثال اگر مسکن مهر پردیس در غرب یا جنوب تهران ساخته می‌شد، بیشتر مشکلات این بخش وجود نداشت،اما اگر بخواهیم نیمه پر لیوان را ببینیم، همین خانه‌هایی که در قالب مسکن مهر به مردم عرضه شد، بسیاری از اقشار کم‌درآمد را خانه‌دار  و سهم قابل‌توجهی در ساماندهی بازار مسکن ایفا کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها