|
کدخبر: 276541

اختصاصی گسترش نیوز؛

سپهر صادرات با سرمایه مردم چه کرد؟ / کارنامه عجیب یک مدیر بی‌ربط

سوال جدی که باید از رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی پرسید این است که چرا مدیرانی را در بانک ها منصوب می کنید که تجربه کافی ندارند؟

اقتصاد سپهر صادرات با سرمایه مردم چه کرد؟ / کارنامه عجیب یک مدیر بی‌ربط

در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ حجت الله صیدی؛ مدیرعامل بانک صادرات شد و در این مدت زیر مجموعه های این بانک که از همه مهم تر گروه مالی سپهر صادرات است ضمن پذیرش در بورس ‌با مدیران باسواد و با دانش کافی مدیریت می شد، ‌اما به صورت ناگهانی در فروردین ماه سال ۱۴۰۱ این مدیر خوشنام برکنار شد و به جای وی سید ضیاء ایمانی به عنوان مدیرعامل این بانک معرفی و منصوب شد؛ اما سوال اینجاست آیا فردی که قبلا بانک سینا را اداره می کرد، می توانست بانک صادرات را مدیریت کند؟ ‌همچنین گردش نقدینگی و تعداد شعب این دو بانک قابل مقایسه هستند؟

سوال جدی که باید از رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی پرسید این است که چرا مدیرانی را در بانک ها منصوب می کنید که تجربه کافی ندارند و از همه مهم تر این که همان مدیران، افراد دیگری را به مدیریت می رسانند که فقط در تیم قبلی خود بوده اند؛ از طرفی هم تجربه کاری و رشته های تحصیلی غیر مرتبط دارند و با دوره های غیر رسمی و غیر معتبر خود را راضی می کنند که می توانند بانک ها را مدیریت کنند؛ آیا در دولت انقلابی و ضد فساد ، انتصابات مدیریتی فقط با داشتن مدرک تحصیلی از یک دانشگاه خاص رانت نیست؟

البته بد نیست که این موضوع از جانب مسئولان شفاف سازی شود و پاسخ دهند که مثلاً سازمان بورس چطور مدیرانی نظیر گروه مالی سپهر صادرات با مدارکی همچون معماری را تایید صلاحیت می کند؟ و آیا مدرک بورسی صادره از دانشگاه خاص ملاک پست گرفتن افراد است؟

اکنون پس از گذشت شش ماه از انتصابات جدید در بانک صادرات، سهامداران خرد می توانند عملکرد بانک صادرات و گروه مالی سپهر صادرات را در این دوره ارزیابی کنند و به راحتی با توجه به پرتفوی کنونی وسپهر متوجه بی تجربگی مدیران شوند.

به علاوه اخبار منتشره در روز های اخیر از عملکرد منفی شش ماهه گروه مالی سپهر صادرات موید این موضوع است که کسی که اولین تجربه مدیر عاملی با مدرک معماری از دانشگاه خاص را دارد چگونه می تواند حقوق و پول سهامداران عمده را به اسم دولت انقلابی زیر سوال ببرد.

در حال حاضر موضوع تحقیق و تفحص از بانک ها در مجلس آغاز شده است. به کمیسیون اقتصادی مجلس توصیه می شود که به تخلفات این بانک و زیر مجموعه های آن فارغ از ارتباطات نسبی یا سببی رسیدگی کنند؛ همچنین از دولت سیزدهم و نمایندگان مجلس خواستاریم که مدیران باتجربه و باسواد را جایگزین مدیران صف و ستاد بانک صادرات و زیر مجموعه های آن کنند تا شرایط پرتفوی این بانک و شرکت های زیر مجموعه آن وخیم تر نشده است.

در حدیثی (نقل به مضمون) آمده است که از ابوعبدالله، امام جعفر صادق پرسیدند، دلیل سقوط بنی امیه (با آن همه گستردگی قلمرو) چه بود و ایشان فرمودند افراد در جایگاهی بودند که متعلق به آن سمت نبودند و تخصصی هم نداشتند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها