|
کدخبر: 274622

راه اندازی گشت ارشاد برای استارت آپ های ایرانی

اعضای هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نسبت به تصویب و اجرای بی‌سروصدای طرح صیانت و همچنین راه‌اندازی گشت ارشاد در اکوسیستم استارت‌آپی ایران هشدار دادند.

در نشست خبری شهریور ماه هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران درباره موضوعاتی از جمله راه‌اندازی مرکز داوری، اقدامات سازمان در حوزه بیمه تامین اجتماعی، طرح صیانت و غیره توضیحاتی ارائه شد‌. جعفر محمدی با ابراز تاسف نسبت به موضوع مهسا امینی از حضور گشت و ارشاد در اکوسیستم‌های فناورانه خبر داد و اعلام کرد پلتفرم‌های اینترنتی که نسبت به مرگ مهسا امینی عکس‌العمل نشان داده بودند را مجبور به حذف توییت‌ها کرده‌اند.

محمدی همچنین درخواست ستاد امر به معروف مبنی بر حضور در کسب و کارها را ناقض آزادی‌های مدنی دانست و همراهی اتحادیه کسب و کارهای فضای مجازی را با چنین رفتارهایی، نادرست برشمرد. او در این باره گفت: اگر تاکسی‌های اینترنتی اجازه داشته باشند با یک دکمه و اعلام مسافر بدحجاب، مسافر را در هر نقطه پیاده کنند و از سویی دیگر امکان دفاع از حقوق کاربران در این بخش دیده نشده باشد، موضوعات بسیار خطرناکی اتفاق می‌افتد. او نظر شخصی خود را در این باره به این شکل اعلام کرد که کسب و کارها باید با عدم حضور خود در این جلسات، نظر مخالف خود را ابراز کنند ولی متاسفانه با رفتارهایی که ریاست اتحادیه در پیش گرفته، شاید کسب و کارها مجبور به همراهی شده باشند. او در هر حال این کار را غیرقابل دفاع خواند و از کسب و کارها خواست نسبت به تصمیمات غیر کارشناسی عکس‌العمل نشان دهند.

محمدی از طرح صیانت هم سخن گفت و توضیح داد: از سال ۹۷ که طرح اولیه صیانت مطرح شد تاکنون که دولت خارج از مجلس شورای اسلامی سایر تکه‌های این پازل را دنبال می‌کند، نصر همیشه نسبت به آن حساس بوده و از طریق آگاهی‌سازی بر آن بوده که مردم را در جریان این موضوعات قرار دهد.

ما تشکل سیاسی نیستیم اما در برابر مسائل بی تفاوت نخواهیم بود

حسین اسلامی، رئیس هیات مدیره‌ سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز با یادی از مهسا امینی به موضوع صیانت پرداخت و گفت: ما یک نهاد سیاسی نیستیم بلکه یک تشکل صنفی هستیم؛ اما در برابر مسائل جامعه هرگز بی‌تفاوت نبوده‌ و نیستیم. او در رابطه با طرح صیانت و اجرای غیرکارشناسی آن، توضیح داد که باید نمایندگان بخش خصوصی در این موضوع دخیل باشند و تصمیمات پشت درهای بسته به نفع هیچ‌ یک از افراد جامعه نیست.

اسلامی راجع به الکامپ نیز توضیح داد که به احتمال قوی پس از دو سال و اندی الکامپ بیست و ششم آبان ۱۴۰۱ به صورت حضوری برگزار خواهد شد و پیشاپیش از کسب و کارها و رسانه‌ها برای حضور در این رویداد دعوت کرد.

رئیس هیات مدیره‌ سازمان نصر راجع به برخورد قهری با پلتفرم‌ها نیز هشدار داد و گفت نباید با مدیران پلتفرم‌ها برخوردی قهری کرد و با مجازاتی همچون زندان روبرو شوند. او برخوردهای غیرکارشناسی و مناسب را باعث خروج افراد از ایران و انگیزه مهاجرت نخبگان عنوان کرد. او در این باره گفت: ما مخالف برخورد با پلتفرم‌هایی که خارج از چارچوب قانون فعالیت می‌کنند نیستیم اما نحوه برخورد باید متناسب با جرم و نحوه فعالیت یک کسب و کار فناورانه باشد.

اقتصاد دیجیتال با محدودیت ممکن نیست

حمید بابادینیا، عضو هیات مدیره نصر نیز با انتقاد از اجرای زیرپوستی طرح صیانت، سروسامان دادن به فضای سایبری را وظیفه نصر دانست و دخالت ارگان‌هایی که بدون شناخت از حوزه IT و ICT وارد این حوزه شده‌اند را باعث ایجاد آسیب‌هایی عمیق در سطح جامعه دانست. او در این باره توضیح داد: ما با چارچوب مشکلی نداریم ما با چارچوب‌های غیر منطقی مشکل داریم. اعتقاد ما این است که باید هر تصمیمی در این حوزه در تعامل با بخش خصوصی باشد و اگر دولت به اقتصاد دیجیتال فکر می‌کند و ادعای آن را دارد این کار با محدودیت اینترنت ممکن نیست.

مصطفی محمدی اردهالی مدیر اسبق انجمن شرکت‌های اینترنتی اجرای طرح صیانت را در کشور نگران کننده دانست و تشریح کرد در حالی که کسب و کارهای فناورانه در جهان به سمت دی رگولیشن می‌روند و فضاها را بازتر می‌کنند اما متاسفانه حاکمیت در حال تدوین محدودکننده‌ترین قوانین در شرکت‌ها و سازمان‌هاست و به فناوری اطلاعات به چشم تهدید نگاه می‌کند.

علیرضا کشاورز جمشیدیان نیز اعلام کرد کتاب سال صنف را در دست چاپ داریم و با تامین اجتماعی نیز جلساتی در زمینه نحوه بیمه کسب و کارهای حوزه تکنولوژی داشته‌ایم و امیدواریم بتوانیم در شرایطی که در انزوای سیاسی به سر می‌بریم با جهانی کردن روز فناوری اطلاعات که مصادف با زادروز خوارزمیست قدمی در جهت معرفی نام ایران به سایر کشورها داشته باشیم.

رضا قربانی نیز در بخش دیگری از نشست از کسب و کارها خواست در نصر عضو شوند. او در این باره توضیح داد: در حال حاضر  نهاد صنفی حداقل در چند حوزه سخت‌افزار،نرم‌افزار، خدمات فناوری و فناوری‌های مالی توانمند است و با کسب و کارهای کوچک و بزرگ در حال تعامل است و بیزینس‌ها می‌توانند با حمایت‌های نصر از مزایای بهتری برخوردار شوند.

قربانی در ادامه به هفت سرفصل که در هفته‌های گذشته در حوزه این سازمان رخ داده پرداخت و گفت: طرحی در بانک مرکزی در مجلس شورای اسلامی مصوب شده و در صف تصویب شورای نگهبان است که دو نقد جدی به آن وارد است اول اینکه بحث فناوری در آن دیده نشده و برای نهاد بانک مرکزی که حفظ ارزش پول باید مهم‌ترین دغدغه آن باشد، کلی وظایف غیر مرتبط دیده شده و این موضع اصلا خوب نیست. موضوع بعدی بحث حساب‌های تجاری است و خبری که کاملا غیر شفاف منتشر شده است و بانک مرکزی باید نسبت به این موضوع با تعامل و شفافیت بیشتری برخورد کند. بحث کیف پول هم مثل گذشته باز با همان محدودیت‌های سابق مواجه است و هیچ پیشرفتی در این حوزه نداشتیم.

قربانی در ادامه به رمزریال در بانک مرکزی هم پرداخت و گفت بانک مرکزی در تصمیمی درست می‌خواهد سکه و اسکناس را به شکل توکن‌های دیجیتال احیا کند اما بیان آن به شکلی درست نبوده اما ما در تعامل با بانک مرکزی متوجه شدیم که این‌گونه نیست که بانک مرکزی بخواهد به طور کل سکه و اسکناس را حذف کند. او بحث پنجم را بیمه و اینشورتک عنوان کرد که در کارگروه پیگیر دغدغه‌های کسب و کارهای این حوزه هستند.قربانی همچنین قانون جهش تولید و حمایت از دانش‌بنیان‌ها را اقدامی درست و منطقی برشمرد و در رابطه با کمیسیون‌های جدید هم توضیح داد: کمیسیون جدیدی در حوزه لندتک تامین مالی خرد فعال شده است و اگر بتوانیم مصوب هیات مدیره را بگیریم کارگروهی در زمینه بلاکچین و رمز ارز را هم فعال خواهیم کرد.

جعفر محمدی نیز در بخشی از این رویداد به موضوع مرکز داوری در سازمان نصر پرداخت و گفت: ما در اساسنامه نصر، برای اختلافات صنفی شورای انتظامی را داشتیم. اما از سال ۹۶ تصمیم ما بر این شد که برای رسیدگی تخصصی به مسائل صنفی باید کارگروهی تخصصی این کار را انجام دهند که کارش رسیدگی به موضوعات این حوزه باشد. استفاده از سازمان داوری نصر می‌تواند به این گونه باشد که دوطرف قرارداد در قرارداد خود ذکر کنند که ارجاع داوری به نصر باشد و اگر در قرارداد هم ذکر نشده باشد اگر دوطرف قرارداد در بحث اختلاف مرکز داوری نظام صنفی به عنوان داور انتخاب کنند می‌توانند از خدمات نصر در این حوزه بهره‌مند شوند. علاوه بر اینکه اعضای نصر می‌توانند از بیست و پنج درصد تخفیف نیز استفاده کنند. ضمن اینکه مرکز داوری تنها در حوزه رفع اختلاف‌ها نظر نمی‌دهد و امکاناتی مثل مشاوره را نیز در اختیار افراد قرار می‌دهد.

در پایان نشست اسلامی در پاسخ به پیوست مبنی بر موضع‌گیری نصر در برابر افزایش تعرفه تلفن ثابت نیز تشریح کرد: چه در تعرفه ثابت و چه در همراه کاملا به این موضوع اذعان داریم که باید برای ارتقای کیفیت افزایش قیمت اتفاق بیفتد، با آن چیزی که مخالفیم موضوع انحصار است، انحصار همیشه باعث افت کیفیت در خدمات و محصولات می‌شود.

 

منبع: پیوست

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها