|
کدخبر: 273553

طرح صیانت با اقتصاد چه می کند؟

این روزها بسیاری از کسب‌وکارها از فضای سنتی فاصله گرفته‌اند و در عوض استفاده از اینترنت و فضای وب بستری مناسب برای کسب درآمد شده ...

این روزها بسیاری از کسب‌وکارها از فضای سنتی فاصله گرفته‌اند و در عوض استفاده از اینترنت و فضای وب بستری مناسب برای کسب درآمد شده است. بنابراین به گفته بسیاری از کارشناسان هرگونه اختلال و یا تغییر روش در اینترنت و فضای مجازی می‌تواند تبعاتی را برای مشاغل اینترنتی به همراه داشته باشد.

از ابتکار، در سال‌های اخیر ویروس کرونا کسب و کارهای سنتی را به شدت با مشکل مواجه کرد و در این میان مشاغل آنلاین بیشتر از همیشه محبوب شدند. به همین دلیل اکثر مشاغل سنتی به سمت فضای مجازی حرکت کردند. آنطور که گفته می‌شود اکنون حدود ۲.۴ میلیون شغل در بستر اینستاگرام ایجاد شده است. بر اساس گزارشی از خبرآنلاین، عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی در این‌باره گفته است: «آمار نشان می‌دهد بیش از دو میلیون و چهارصد هزار کسب و کار در این بستر ایجاد شده است.»

این رقم نشان می‌دهد که مشاغل اینترنتی در جذب مشتری موفق عمل کرده‌اند. اما همانطور که اشاره شد فعالان در این زمینه معتقدند برخی تصمیمات و همچنین مشکل دیرینه قطعی و کندی اینترنت می‌تواند ضربات جبران‌ناپذیری را به کسب‌وکارهای آنلاین بزند.

اما و اگرهای طرح صیانت

طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی از همان ابتدا که بر سر زبان‌ها افتاد به یک بحث داغ تبدیل شد و واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت. حال اخیرا بار دیگر این موضوع به میان آمده و آنطور که گفته می‌شود بخش مهمی از طرح صیانت در شورای عالی فضای مجازی تصویب شده است.

محمد کشوری، کارشناس فناوری اطلاعات در صفحه توییتر خود از تصویب بخشی از طرح صیانت در شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهور خبر داد.

بر اساس گزارش رسانه‌ها وی در صفحه‌ی شخصی خود اینگونه نوشته است: «در بخشی از طرح موسوم به طرح صیانت (بر اساس نسخه ۹ بهمن به نام نظام تنظیمگری) که شامل اعضا و اختیارات کمیسیون عالی تنظیم مقررات بوده و برای تصویب به شورای عالی فضای مجازی ارجاع شده بود، توسط این شورا به تصویب رسید و برای اجرا ابلاغ شد. به این ترتیب کمیسیون عالی تنظیم مقررات با ترکیب اعضا و وظایف کاملا متفاوت نسبت به گذشته در جایگاه «تنظیم گر تنظیمگران» فضای مجازی ایفای نقش می‌کند.

البته حامد بیدی، مدیر پلتفرم کارزار هم از تصویب طرح صیانت ابراز بی اطلاعی کرده است و هنوز مقامات رسمی نسبت به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند. اما حالا که بحث از طرح صیانت بار دیگر داغ شده است بد نیست به بررسی آثار آن بر کسب‌وکارهای آنلاین و به طور کلی بر اقتصاد بپردازیم.

تاثیر تصویب طرح صیانت بر اقتصاد

در ابتد وقتی می‌پرسیم تصویب طرح صیانت چه تاثیری بر اقتصاد می‌گذارد با یک پاسخ مواجه می‌شویم و آن این است که باعث افزایش بیکاری خواهد شد. فعلان حوزه کسب و کار معتقدند در صورت تصویب نهایی این طرح بسیاری از افراد، مشاغل اینترنتی خود را از دست می‌دهند بنابراین بیکاری یکی از مهم‌ترین تبعات اقتصادی اجرای طرح صیانت خواهد بود.

رضا الفت‌نسب، دبیر اتحادیه کسب و کارهای مجازی معتقد است که طرح صیانت می‌تواند مشاغل اینترنتی و اقتصاد را تحت تاثیر قرار دهد. وی در این باره به «ابتکار» گفت: آقای وزیر در جلسه‌ای که هفته گذشته داشتیم تصویب طرح صیانت را رد کردند و گفتند اکنون این بحث مطرح نیست. اما هر اتفاقی که در این حوزه رخ دهد و هرگونه اختلالی که ایجاد شود می‌تواند کسب‌وکارهایی که خرد هستند و بعد از کرونا به سمت شبکه‌های اجتماعی حرکت کرده‌اند را دچار مشکل کند.

وی ادامه داد: با توجه به بازخوردها در این مدت نسبت به طرح صیانت من معتقدم دولت نباید خیلی نسبت به این طرح روی خوش نشان دهد و بهتر است که حتی اجازه ندهد این روش را آزمایش کنند.

الفت‌نسب همچنین افزود: وقتی یک شبکه اجتماعی همانند اینستا‌گرام در کشور بزرگ شده است و افراد بسیاری کسب‌وکار خودشان را در این حوزه راه‌اندازی‌ کرده‌اند هر تصمیمی که می‌خواهد گرفته شود باید به این موارد و تعداد میلیونی کسب‌وکارها توجه داشته باشند و کاری نکنند که این مشاغل آسیب ببینند.

وی اظهار کرد: صحبت‌های من به معنای این نیست که بگویم ما پیام‌رسان داخلی نداشته باشیم، اما می‌گویم فضایی باید فراهم شود که فضای اجتماعی داخلی توسط بخش خصوصی واقعی ایجاد شود و در کنار شبکه اجتماعی همانند اینستاگرام بتواند فعالیت مناسبی داشته باشد و حتی مشوقی برای پلتفرم‌ها داخلی در نظر بگیرند تا این بستر هم رشد خوبی را تجربه کند. مردم باید بتوانند میان شبکه‌های اجتماعی انتخاب کنند، به هرحال کاربران به دنبال سرویس خوب و اعتماد هستند.

الفت‌نسب در پایان گفت: من گمان می‌کنم هرچقدر که دولت‌ها بخواهند در این زمینه دخالت داشته باشند نتیجه عکس خواهد داد. ما برای حمایت از کسب‌وکارها باید فضا را باز بگذاریم، اگر تمام پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی در کنار یکدیگر فعالیت داشته باشند قطعا بازخورد خوبی از کاربران خواهیم گرفت.

 

 

منبع: ایران جیب

ارسال نظر