|
کدخبر: 256488 شهریار خادمی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح شد:

پیشنهاد پرداخت یارانه ۱.۵ میلیونی به مردم/ نیمی از نمایندگان طرح صیانت را نخواندند

نوباوه: طرح صیانت را متاسفانه بسیاری از مردم یا نخوانده‌اند و یا نمی‌خواهند بخوانند. در مجلس هم به گفته یکی از اعضا هیئت رئیسه حدود ۷۰ درصد نمایندگان حتی یک بار هم آن را نخوانده اند.

اقتصاد پیشنهاد پرداخت یارانه ۱.۵ میلیونی به مردم/ نیمی از نمایندگان طرح صیانت را نخواندند

طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در فهرست طرح‌های مورد بررسی مجلس مدت ها است که با انتقادات گسترده روبه‌رو شده است، زیرا بسیاری از مردم این طرح را در راستای ایجاد محدودیت دسترسی به شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های اجتماعی تلقی می‌کنند. اما مجلسی‌ها می‌گویند که طرح صیانت از فضای مجازی آن چیزی نیست که مردم در موردش حرف می‌زنند. در همین راستا گفتگویی داشتیم با یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی. با گسترش نیوز همراه باشید:

طرح صیانت دو بار دچار تغییر شده

بیژن نوباوه وطن نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: طرح صیانت که نام اصلی آن « طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی» است تاکنون دو بار دچار تغییر شده، این طرح در واقع حدود سی و چند ماده است که ۲۲ ماده آن تعدیل شده در واقع آن طرح صیانت اولیه که آمده بود و خود ما هم روی آن نظر داشتیم در حال حاضر دچار تغیراتی شده و به یک طرحی بسیار متعادل تبدیل شده است. این طرح در کشورهای دنیا همانند آمریکا و اتحادیه اروپا اجرا شده و به مراتب سخت گیرانه تر از طرحی است که ما آورده‌ایم، به خصوص در ارتباط با کاربران که کار ما اصلاً در ارتباط با کاربران این طرح بسیار عادی و متعادل است. غربی‌ها در رابطه با پلتفرم‌هایی که خودشان صاحبش هستند سخت گیری‌شان به مراتب بیشتر است.

نماینده مردم تهران ادامه داد: طرح صیانت را متاسفانه بسیاری از مردم یا نخوانده‌اند و یا نمی‌خواهند بخوانند. در مجلس هم به گفته یکی از اعضا هیئت رئیسه حدود ۷۰ درصد نمایندگان حتی یک بار هم آن را نخوانده اند. وقتی می پذیریم که در حوزه فضای مجازی نیاز به تدوین قانون داریم. باید بدانیم که آیا قانون می خواهیم یا نه ؟ اگر قانون می‌خواهیم قانون چیست. پیش‌نویس و پیشنهاد این قانون چیست؟ در جلساتی که تشکیل می‌شد از دولتی و غیر دولتی گرفته تا شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات، نهاد های مختلف در بخش خصوصی و... همگی حضور داشتند. تمام گزارش‌های آن که حدود ۱۳ جلسه بوده منتشر شده است.در آن جلسات از همه نظرخواهی شده و حتی بسیاری طرح هایشان را نوشتند و کتباً تحویل دادند.

وی افزود: هیچ نقطه تاریکی در این طرح نیست. این طرح به علت مهم بودن در کمیسیون اصل ۸۵ و کمیسیون مشترک مطرح شده است. البته طرح صیانت جنبه قطعیت ندارد و به صورت موقت سه ساله یا پنج ساله است. بعد از آن می شود دوباره تغییرش داد این یکی از امتیازات طرح بود. این طرح اکنون در اول راه مجلس است. همه نمایندگان مثل صحن علنی می توانند نظر بدهند و حرفشان را بزنند.

نیازمند فضای مجازی بسیار پیشرفته تر هستیم

نوباوه ادامه داد: یک ظرفیت بزرگی بود که ما در مجلس متاسفانه با سو تدبیر هیئت رئیسه حرفهای خلاف قانون زده شده است. برای مثال آقای سلیمی نماینده محلات اظهاراتی خلاف قانون داشته‌اند. همه مدارک موجود است که آمدند تفسیر را به رای کردند و این طرح هنوز مشکوک مانده و این اشتباه است. یعنی ما کماکان باید به بی‌قانونی در فضای مجازی ادامه‌ دهیم. بخشی از مساله سیاسی است که بعضی از ما حساسیت مان بیشتر است.همچنین بحث‌های حقوقی، حقوق اجتماعی، حقوق فردی که در فضای مجازی امروزه بیشترین خسارت را به کشور ما می زند. همه ما هم واقف به این هستیم که فضای مجازی فضایی بی بدیل است یعنی قطعاً برای کاهش هزینه‌ها ، تسهیل در امور دولت و مردم نیاز است. در حال حاضر همه نظام‌ها پذیرفتند که فضای مجازی فرصتی بی بدیل است و دولت هم با بیان دولت الکترونیک نشان داده است که ما قطعاً نیازمند فضای مجازی بسیار پیشرفته تر از اکنون هستیم. منتها برخی دوستان به خاطر اساسش به دلایل سیاسی مخالف‌اند و این مسئله را بزرگ می‌کنند و حقوق قانون گذاری در این فضا را می ‌خواهند مخدوش کنند در حالی که همه ما از این فضا استفاده می‌کنیم. همه ما معتقد به حفظ حریم شخصی، خانوادگی و اجتماعی خود هستیم.

وی ادامه داد: ما با این طرح قصد داریم همه اتفاق هایی که در حال حاضر می‌افتد را بررسی کنیم. برای مثال شخصی آمده تعدادی هنرپیشه را زیر سوال برده کدام بخش حقوقی پیگیری می کند که این شخص حساب پس بدهد ؟ طرح صیانت سبب می شود که بتوان به راحتی پیگیر اینچنین قضایایی شد.

۴۵ هزارتومان پول یک پیتزا نیست

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد طرح دیتاسنتر اظهار کرد: طرح دیتا سنتر یکی از مسائل بسیار مهمی است که آنچنان مردم به آن توجه نمی کنند. بطور مثال دولت می خواهد به بخشی از دهک‌ها یارانه بیشتر بدهد، در حال حاضر دولت به ۷۰ درصد دهک‌های جامعه یارانه ۴۵ هزار تومانی می دهد. در حالی که ۴۵ هزارتومان پول یک پیتزا نیست. یعنی اگر این ۴۵ هزار تومان را به کارمندی که اصلا نیاز ندارد نباید بدهند. آن را می‌توانند جمع کنند و به کسی بدهند که از نظر مالی تامین نیست. تا مبلغ چشمگیری شود. بطور مثال می توان به آنها ماهی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان یارانه داد که آن هم اکنون مبلغ بسیارکمی است.

نوباوه در پایان اظهار کرد: چون اطلاعاتی نیست تصمیم گیری سخت است اما با طرح دیتاسنتر می‌توان اطلاعات دقیقی کسب کرد. در حال حاضر ما به جایی رسیده ایم که دیتا سنتر تشکیل شود تا اطلاعات دقیق از جامعه ارائه دهد. آنچه که در مجلس تصویب شد یکی از پیشرفته ترین کارهایی که در این خصوص انجام شده است.

ارسال نظر