|
کدخبر: 273072

اختصاصی گسترش نیوز

وام آنلاین فناوری نوپا در کشور / این لندتک‌های در ایران فعال‌ شده‌اند

سیستم وام‌دهی آنلاین چند سالی است که به همت استارت آپ های ایرانی در کشور فعال ‌شده است. این پلتفرم‌ها توانسته‌اند مشتریان حقیقی و حقوقی زیادی را جذب کنند.

اقتصاد وام آنلاین فناوری نوپا در کشور / این لندتک‌های در ایران فعال‌ شده‌اند

وام بخشی از زندگی همه مردم دنیا است و شاید خیلی از افراد بدون وام امروز مسکن، خودرو یا خیلی از وسایل مورد نیاز زندگی را نداشتند. در ایران شرایط اقتصادی به گونه‌ای پیش رفته است که برای خرید موبایل هم باید وام بگیریم. روند اخذ وام در کشور پیچیدگی‌های خاصی را دارد و شاید برای وام‌های خرد این پیچیدگی‌ها بیشتر هم باشد. البته هم‌زمان با رونق بانکداری دیجیتال در کشور خیلی از روند اداری اخذ وام الکترونیکی شده است. چند سالی هم است که اصطلاحی به نام لند تک (Lendtech) در نظام مالی دنیا و ایران رونق گرفته است. سیستمی که دسترسی مردم و شرکت‌ها را به نظام مالی آسان‌تر کرده است. در این گزارش همراه ما باشید تا بیشتر با لند تک در دنیا و ایران آشنا شویم.

با لند تک بیشتر آشنا شوید

لند تک در اصل نوعی فناوری‌ قرض دهی است که تحول و انقلابی در حوزه وام‌دهی به وجود آورد. در مسیر اخذ وام بحث ضامن، فرم‌های متعدد اداری و رفت و آمدها موضوعاتی طاقت فرسا است. با فناوری لندتک می‌توانید تمامی مراحل را به صورت کاملاً غیرحضوری و آنلاین انجام دهید. لندتک (LendTech) از دو واژه‌ی lend به معنی قرض دادن و technology به معنای فناوری تشکیل شده است.

 مزایای فناوری لندتک

فناوری مزایای جذابی برای مردم به همراه داشته است و لند تک هم همانند سایر فناوری‌ها مزایای زیادی برای مشتری‌های نظام‌های مالی دنیا داشته است. بزرگ‌ترین مزیت آن، صرفه‌جویی زمان است. از سویی شاهد هستیم که با این فناوری محدودیت‌های جغرافیایی برای وام‌دهندگان و متقاضیان وام از بین می‌برد. همچنین نرخ بهره پایین‌تر نسبت به بانک‌ها و مؤسسات مالی پرداخت خواهید کرد. هزینه‌های تمام شده را برای بانک‌ها، مؤسسات مالی و کاربران نیز کاهش می‌دهد.

لند تک مناسب ۳ گروه است

۳ گروه می‌توانند از لند تک استفاده کنند. گروه اول اشخاص حقیقی و مردم عادی هستند که برای رهن یا اجاره مسکن، خرید کالا، خرید خودرو از انواع مختلف وام در لندتک استفاده کنند. گروه دوم شرکت‌ها، کسب‌و‌کارهای کوچک یا متوسط و استارتاپ‌ها هستند که برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار یا گسترش فعالیت‌های خود درخواست وام دارند. گروه سوم نیز وام‌دهندگان و سرمایه‌گذارانی هستند که شرایط ارائه وام در بخش سنتی بانک‌ها و مؤسسات مالی را ندارند. این گروه می‌توانند با شرایط ایدئال در لندتک بدون محدودیت جغرافیایی کسب درآمد کنند.

نحوه دریافت وام با فناوری لندتک

وام‌گیرندگان، اطلاعات شخصی و اعتباری خود را در اپلیکیشن‌های آنلاین وارد می‌کنند و بعد از آن اسناد موردنیاز را در آن بارگذاری می‌کنند. سپس درخواست متقاضیان در هر مرحله بررسی و پردازش شده و از روش‌های مختلف مانند ارسال نوتیفیکیشن‌های مالی و پیامک به آن‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود. البته عملکرد پلتفرم‌ها متفاوت است. تعدادی از پلتفرم‌ها همانند Avant و Sofi فقط به افراد و مؤسساتی که واجد شرایط هستند، وام می‌دهند. تعدادی از پلتفرم‌ها همچون Lendingclub و Upstart شرایطی را ایجاد کرده‌اند که با داشتن کم‌ترین اعتبار به همه افراد وام می‌دهند.

وضعیت صنعت لندتک در دنیا

بر اساس گزارش‌های جهانی بازار جهانی لندتک در سال‌های ۲۰۱۹-۲۰۲۵ رشد حدود ۲۴ درصدی را تجربه خواهد کرد. آمریکای شمالی بیشترین سهم از معاملات لندتک را به خود اختصاص داده است. کشورهای آسیایی و اقیانوس آرام سریع‌ترین نرخ رشد توسعه لندتک را تا سال ۲۰۲۵ خواهند داشت. پیش‌بینی می‌شود که ایالات‌متحده امریکا، کانادا، مکزیک، برزیل، آرژانتین، کلمبیا، آلمان، فرانسه، انگلستان، هلند، روسیه، ایتالیا، چین، ژاپن، استرالیا، نیوزیلند، کره جنوبی، هند، عربستان، امارات، اسرائیل، مصر، نیجریه و افریقای جنوبی از لند تک در سال جاری استقبال خوبی کنند.

لندتک ها در ایران

صنعت لندتک در ایران خیلی نوپا است. فاندولند، مهربانه، گوشی‌شاپ و ایران‌رنتر نمونه استارتاپ و لندتک های ایرانی هستند. کسب‌وکارهای لندتک در ایران از نبود رگولاتوری و قوانین لحظه‌ای گلایه دارند. در شرایط فعلی این استارت آپ ها به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم، در ازای اعتبارسنجی بانکی یا چک صیادی به مشتریان خود خدمت ارائه می‌دهند. سهم وام‌دهی آنلاین از بازار وام در دنیا ۵ درصد است اما متأسفانه این سهم در بازار ایران تنها یک‌دهم درصد است.

 

نویسنده: فاطمه احمدپور

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها