|
کدخبر: 272938

مبادلات منطقه ویژه اقتصادی کاوه رکورد زد

مدیر گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه گفت: حجم مبادلات تجاری(واردات و صادرات) گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه در پنج ماهه سال 1401 از مرز ۳۰۵ میلیون دلار گذشت.

فرامرز امیدی، ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان گرانقدر رجایی و باهنر اظهار کرد: در پنج ماهه سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۴۵ هزار تن انواع کالاهای صادراتی به ارزش بیش ۱۳۱ میلیون دلار از گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه به ۴۶ کشور توسط ۱۱۷ فعال تجاری در حوزه صادرات غیر نفتی، صادر شده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۶۳ درصد از نظر ارزشی و ۲۱ درصد از نظر وزنی افزایش داشته است.

 وی بیان کرد: عمده کالاهای صادر شده از این گمرک طی این مدت هیدروکربن سبک و فرآورده های نفتی، قوطی آلومینیومی و درب آسان بازشو، رول دستمال کاغذی، انواع شیشه و مصنوعات شیشه‌ای (بلورجات)، رول گالوانیزه، مفتول مسی، آبمیوه و رانی، آبگرمکن و قطعات، کاشی یا سرامیک، کولرآبی و... و بوده‌ است.

 امیدی بیان کرد: طی این مدت کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان، آذربایجان، هند، ارمنستان، ایتالیا، سوریه، مقصد کالاهای ایرانی از طریق این گمرک بودند.

وی با اشاره به کالاهای ترخیصی از گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه گفت: میزان واردات این گمرک طی این مدت ۵۴ هزار تن انواع کالا به ارزش تقریبی ۱۷۴ میلیون دلار بوده که توسط ۸۳ فعال تجاری از ۳۱ کشور جهان وارد گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه شده که پس از ترخیص وارد کشور شده‌اند.

او بیان کرد: عمده کالای وارداتی اقلام سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی مستقر در شهر صنعتی کاوه و منطقه ویژه اقتصادی کاوه از قبیل کویل آلومینیومی، مغز تخمه و بادام زمینی، مواد اولیه تولید، مواد اولیه پوشک، پاکت آبمیوه و درب پاکت، طعم دهنده و پوره میوه، اجزا و قطعات یخچال، ماشین آلات و اجزا و قطعات، مواد اولیه خوراکی، مواد اولیه دارویی، قطعات منفصله خودرو، قوطی و درب قوطی و... بوده‌ که عمدتا از کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه، هند، چین، قطر، کره، عراق، آلمان و تایلند از طریق این گمرک به کشورمان وارد شده و در کوتاهترین زمان ممکن ترخیص شده‌اند، که از نظر ارزشی ۳۶ درصد و از نظر وزنی ۳۰ درصد نسبت به پنج ماهه اول سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است.

امیدی گفت: در این مدت ۶۶ هزار تن انواع کالا به ارزش ۲۶۸ میلیون دلار نیز به صورت ترانزیت خارجی وارد منطقه ویژه اقتصادی کاوه شده است.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها