|
کدخبر: 272759 شروین اشیدری

گسترش نیوز گزارش می‌دهد؛

دستپخت ایران خودرو و سایپا / به جایگزین جدید پراید سلام کنید!

مدت هاست که پراید از خط تولید خارج شده اما همچنان جایگزین مناسبی برای آن وجود ندارد.

اقتصاد دستپخت ایران خودرو و سایپا / به جایگزین جدید پراید سلام کنید!

شاید بتوان گفت در حال حاضر بعد از پراید، تیبا به عنوان ارزان ترین محصول داخلی شناخته می‌شود که می‌توان آن را به صورت صفر کیلومتر از بازار نیز خریداری کرد. برخی تیبا را به عنوان جایگزین پراید در نظر می‌گیرند البته نکته جالب اینجاست که وزیر صمت چندی پیش از توقف تولید خانواده تیبا نیز خبر داد. بر همین اساس می‌توان گفت حتی جایگزین پراید نیز از خط تولید خارج شده است.

حال نکته حائز اهیمت این است که چه خودرویی جایگزین پراید می‌شود. در نمایشگاه تحول صنعت خودرو نسخه پروتوتایپی از یک محصول مشترکت میان ایران خودرو و سایپا به نمایش گذاشته شد. این خودرو که پروژه آن k112 نام دارد در حقیقت ارزان ترین خودروی ساخت داخل خواهد بود و می‌توان آن را به عنوان جایگزین پراید در نظر گرفت. این نکته را باید گفت که وزیر صمت به دو خودروساز دستور داده که محصولی اقتصادی برای بازار ایران طراحی کنند.

جایگزین-پراید۳

مشخصات فنی k112

این خودروی اقتصادی از یک پیشرانه ۱ لیتری ۳ سیلندر بهره می‌برد که حداکثر توان ۷۵ اسب بخار و گشتاور ۱۰۰ نیوتن.متر را به تولید می‌رساند. لازم به ذکر است که خودروی مورد نظر در دو نسخه با گیربکس دستی و اتوماتیک عرضه خواهد شد. در صورتی که این خودروی اقتصادی با گیربکس اتوماتیک و قیمت مناسب عرضه شود احتمال استقبال از آن بالا خواهد بود. این نکته را نیز باید گفت که پیشرانه این خودرو توسط ایران خودرو تولید شده و میزان مصرف سوخت آن به صورت متوسط ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. با توجه به موارد ذکر شده می توان گفت که خودروی مورد نظر می‌تواند گزینه مناسبی برای مصارف شهری باشد.

رنو-کوئید-6

ایران خودرو و سایپا k112 را روی پلتفرم رنو کویید ساخته اند. البته لازم به ذکر است که این خودرو هنوز تولید نشده و تنها در حد یک پروژه اولیه است. ایران خودرو و سایپا سال هاست که در حال فعالیت برای ساخت خودروی اقتصادی هستند.

خودرو K112 بنزینی
سگمنت A هاچ‌بک شهری
حداکتر توان موتور ۷۰ تا ۷۵ اسب بخار
حداکثر گشتاور موتور ۹۰ تا ۱۰۰ اسب بخار
فاصله دومحور ۲۴۳۰ میلیمتر
طول ۳۸۰۰ میلیمتر
عرض ۱۵۹۰ میلیمتر
ارتفاع ۱۴۹۰ میلیمتر
وزن ۷۷۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم
مصرف سوخت کمتر از ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

امکانات و طراحی k112

این خودرو با رنگ قرمز و رگه های مشکی در بخش های مختلف در نمایشگاه تحول صنعت خودرو به نمایش گذاشته شد. داخل خودرو نیز همین روند را شاهد هستیم و تریم قرمز و مشکی به کار برده شده است. هنوز اطلاعات دقیق و کاملی از این خودرو در دسترس نیست اما یکی از مهم ترین نکات آن استفاده از یک مانیتور بزرگ است که می‌تواند برای یک خودروی اقتصادی بسیار مناسب باشد. همچنین برای صندلی ها نیز از روکش چرمی قرمز مشکی استفاده شده که باعث جذابیت بیششتر در طراحی داخلی خودرو می‌شود.

جایگزین-پراید۴

جمع بندی

با توجه به توقف تولید پراید و تیبا جای خالی یک خودروی اقتصادی و ارزان قیمت به شدت در بازار ایران حس می‌شود. بر همین اساس خودروسازان داخلی در تلاش هستند تا محصولی به عنوان جایگزین پراید روانه بازار کنند. حال باید منتظر ماند و دید که پروژه k112‌ به کجا می‌رسد و با چه قیمتی روانه بازار خواهد شد. با توجه به ظاهر خودرو و طراحی داخلی آن به نظر می‌رسد که در صورت قیمت گذاری مناسب این خودرو با استقبال خوبی مواجه شود.

  • مریم ارسالی در

    خودرو جدید ایران خودرو که قراره جایگزین پراید بشه مثل اسباب بازی میمونه
    ج ناب مدیر ایران خودرو شما خودت با این ماش ین حاضری بری جاده؟
    حتما قیمتش هم ب الای ۱۰۰ تومن هست

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها