|
کدخبر: 272198

هشدار / احتمال آتش سوزی این دو خودرو تایید شد

هیوندای و کیا به مالکان شاسی بلندهای محبوب هیوندای پالیسید و کیا تلوراید هشدار دادند خودروهای خود را دور از مکان‌هایی که احتمال آتش‌سوزی وجود دارد پارک کنند. دلیل این هشدار نیز به سیم‌کشی قلاب یدک کشی این خودروها مربوط می‌شود که احتمال آتش گرفتنشان وجود دارد. گفته می‌شود این قطعه از زمان معرفی تاکنون باعث حداقل ۳ مورد آتش‌سوزی شده که یکی از آنها در نمایندگی هیوندای رخ داده است.

اقتصاد هشدار / احتمال آتش سوزی این دو خودرو تایید شد

این فراخوان شامل بیش از ۲۸۵ هزار دستگاه خودرو خواهد شد که ۲۴۵۰۳۰ دستگاه آنها نشان هیوندای پالیسید را با خود دارند. این مدل‌ها مجهز به قلاب یدک کشی خاصی هستند که به‌صورت فابریک در یک پکیج کارخانه‌ای عرضه شده و یا اینکه نمایندگی آن را نصب کرده است. هیوندای می‌گوید این مشکل به خاطر ذرات گردوغبار و رطوبت است که طی زمان جمع شده و باعث ایجاد اتصال کوتاه در بورد داخل ماژول سیم‌کشی شده است. این خودروساز می‌گوید:

 به مالکان توصیه شده تا زمان تکمیل فرآیند فراخوان خودروی خود را در خارج از پارکینگ و به دور از ساختمان‌ها پارک کنند. به عنوان راه‌حلی موقتی، نمایندگی‌ها ماژول قلاب یدک کشی را بررسی کرده و در صورت نیاز و بدون دریافت هزینه اقدام به جدا کردن فیوز خواهند کرد.

در خبری دیگر، هیوندای پالیسید به خاطر خرابی احتمالی موتور برف‌پاک‌کن که می‌تواند منجر به از کار افتادن ناگهانی این قطعه شود فراخوان شد. تعداد ۱۲۲،۹۱۹ دستگاه پالیسید تولیدی بین ۱۰ آوریل ۲۰۱۹ تا ۱۶ فوریه ۲۰۲۱ باید به نمایندگی‌های مجاز این خودروساز مراجعه کنند. کره‌ای‌ها هنوز به دنبال پیدا کردن ریشه این عیب در هیوندای پالیسید هستند اما تاکنون ۵۷ گزارش درباره خرابی موتور برف‌پاک‌کن به‌دست این خودروساز رسیده است. این مشکل می‌تواند باعث کارکرد متناوب برف‌پاک‌کن شده و یا زمانی که برف و یخ روی شیشه نشسته باشد باعث توقف کارکرد آن شود.

طبیعتاً موسسه ملی ایمنی ترافیک بزرگراهی امریکا وارد ماجرا شده زیرا عدم کارکرد برف‌پاک‌کن در شرایط آب و هوایی نامساعد می‌تواند باعث تأثیر منفی روی دید راننده شده و این موضوع سریعاً به یک نگرانی ایمنی تبدیل خواهد شد. خوشبختانه تاکنون گزارشی از جراحت یا فوتی ناشی از این عیب به‌دست هیوندای نرسیده است. نخستین بار در آگوست ۲۰۲۰ بود که نخستین گزارش از این خرابی به‌دست هیوندای رسید. در آن زمان گفته شد تعداد رو به افزایشی از ادعاهای گارانتی به خاطر نگرانی‌های ناشی از موتور برف‌پاک‌کن هیوندای پالیسید به‌دست این برند رسیده است. کره‌ای‌ها سپس موضوع را بررسی کرده و در نوامبر ۲۰۲۱ تعداد ۱۰ موتور برف‌پاک‌کن را برای بررسی بیشتر راهی آزمایشگاه کردند.

بررسی‌ها بی‌نتیجه بودند اما هیوندای فهمید دنده داخلی موتور برف‌پاک‌کن می‌تواند در زمان روبه‌رو شدن با نیروی خارجی یا وجود یک مانع آسیب ببیند. در واقع بررسی‌های بعدی نشان داد بخش اعظم موتورهای بررسی شده دارای دندانه‌های ساییده و بریده شده بودند و همین موضوع علت خرابی موتور بود. هیوندای همچنین می‌گوید موتورهای برف‌پاک‌کن دارای قطع‌کننده مدار هستند تا از آسیب بیشتر پیشگیری شود. این امر شاید دلیل کارکرد متفاوت برف‌پاک‌کن باشد درحالی‌که دنده‌های آسیب‌دیده می‌توانند دلیل از کار افتادن کلی آن باشند. البته این برند مدعی شده بررسی‌های دیگری را نیز روی قطعات برندهای رقیب انجام داده و این مشکل مختص هیوندای پالیسید نبوده است. صرف‌نظر از این اظهارات، هیوندای فراخوان ایمنی را انجام داده هرچند جزییات دقیق آن مشخص نیست. انتظار می‌رود تا چند هفته آینده کار تماس با مشتریان انجام شود.

 

منبع: اتوبلاگ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها