|
کدخبر: 271975

چرا تیشو گران می‌شود، دستمال نه؟!

مشاور اقتصادی انجمن صنایع سلولزی و بهداشتی ایران با بیان اینکه با تغییر روند آنالیز قیمت در سازمان حمایت، فرآیند قیمت‌گذاری ماه‌ها طول می‌کشد، گفت: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه شامل تیشو، کارتن و مقوا، هزینه‌های حمل و دستمزد از ابتدای سال، این تاخیر در قیمت‌گذاری سبب تعطیلی و ورشکستگی واحدهای سلولزی بهداشتی می‌شود.

اقتصاد چرا تیشو گران می‌شود، دستمال نه؟!

فیصل مرداسی در دیدار با وزیر دادگستری اظهار کرد: قیمت‌گذاری دستوری، آن هم در آخرین حلقه تولید محصول، در شرایطی که مواد اولیه در سه ماهه اخیر به طور مستمر با افزایش قیمت همراه بوده، عملا باعث ورشکستگی صنعت و کاهش عرضه کالا در بازار خواهد شد.

وی افزود: بر این اساس، پیشنهاد فعالان صنعت سلولزی و بهداشتی کشور، مردمی سازی تنظیم بازار با کمک انجمن‌ها و تشکل‌های صنعتی است.

در ادامه این نشست نیز حسن زالی، دبیر انجمن صنایع سلولزی و بهداشتی ایران، با ارائه گزارشی از مشکلات پنج ماهه اخیر که با اجرای سیاست قیمت‌گذاری دستوری انجام شده، گفت: چند ماه است که آنالیز قیمت، مدارک و صورت های مالی به دستگاه‌های ذیربط ارائه می‌شود، اما سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برخلاف رویه قبلی که در تعامل با انجمن و با بررسی سریع، به توافق قیمتی می‌رسید، این روند را تغییر داده است؛ به‌طوری‌که در حال حاضر باید به طور جداگانه آنالیز قیمت که شامل حدود ۱۵۰ برند است، به مدیرکل صنایع سلولزی ارایه شود و پس از تایید این اداره کل، به سازمان حمایت ارسال شود تا جهت کسب مجوز افزایش قیمت، به ستاد تنظیم بازار ارجاع داده شود.

دلایل افزایش قیمت محصولات سلولزی

وی با بیان اینکه این فرآیند ماه‌ها به طول خواهد انجامید، تصریح کرد: این درحالی است که با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه شامل تیشو، کارتن و مقوا، هزینه های حمل و دستمزد از ابتدای سال، این تاخیر در قیمتگذاری سبب تعطیلی و ورشکستگی واحدهای سلولزی بهداشتی می‌شود و اکنون در مورد پوشک بچه هم وضعیت به همین منوال است.

زالی در ادامه خواستار تبرئه واحدهای سلولزی بهداشتی از اتهام گرانفروشی شد و گفت: شایسته است سازمان تعزیرات در ابتدا آنالیز قیمت‌های واحدهای تولیدی را اخذ و بدون در نظر گرفتن قیمت گذاری دستوری ستاد تنظیم بازار، به سازمان حمایت جهت اعلام نظر کارشناسی ارسال کند و سپس واحدهای تولیدی را جریمه کند.

چرا تیشو گران می‌شود، دستمال نه؟!

در ادامه محمد مهاجر، نائب رئیس انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران نیز گفت: مشکل این است که قیمت تیشو اجازه افزایش قیمت دارد، اما قیمت دستمال کاغذی را تثبیت کرده‌اند.

نیما بصیری، عضو هیات مدیره انجمن هم در ادامه جلسه از وزیر دادگستری خواست این مشکل که توان تولیدکنندگان را مستهلک کرده، به اطلاع دولت و ستاد تنظیم بازار برساند؛ چراکه در غیر این صورت، تولیدکنندگان این صنعت در نتیجه قیمت گذاری دستوری نابود می‌شوند.

احسان هوشیار، دیگر عضو انجمن نیز، افزایش قیمت خمیر فلاف پالپ و تیشو را ناشی از افزایش قیمت جهانی خمیر دانست.

مسعود زارع، دیگر عضو انجمن نیز تصریح کرد: کاهش قیمت جهانی خمیر اخیرا مطرح شده، اما تولیدکنندگان شاهد هیچ کاهش قیمتی نبوده‌اند و تنها یک ثبات زودگذر است همچنین اگر کاهشی نیز اتفاق افتاده باشد چهار الی پنج ماه زمان خواهد برد که بازار داخلی و تیشو سازان تاثیر آن را ببینند.

در ادامه جلسه وزیر دادگستری سیاست دولت درباره تنظیم بازار پس از حذف ارز ترجیحی را تشریح کرد و گفت: تعیین قیمت و برآورد هزینه های تولید و قیمت تمام شده از وظایف و اختیارات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است و قاعدتا باید کل زنجیره تولید در قیمت تمام شده کلا مورد توجه قرار گیرد. بنابراین خواسته انجمن به وزارت صمت منتقل خواهد شد.

وزیر دادگستری با بیان اینکه برای تعیین قیمت و برآورد هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده باید کل زنجیره تولید در قیمت تمام شده مورد توجه قرار گیرد، به تولیدکنندگان محصولات سلولزی و بهداشتی قول داد تا مشکلات ناشی از قیمت‌گذاری دستوری را به وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر اعضای دولت منتقل کند.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر