|
کدخبر: 271962

پیش بینی حساس از وضعیت بورس در اول شهریور

بلاتکلیفی بورس در این روزها کاملا مشخص است. بازار مقداری رشد می کند و خیلی سریع به جای اول خود برمی گردد. خروج از این وضعیت نیاز به محرک های غیر اقتصادی دارد.

اقتصاد پیش بینی حساس از وضعیت بورس در اول شهریور

با اینکه بورس تهران از نظر بنیادی وضعیت بدی ندارد اما بازار برای رشد نیاز به محرک هایی قوی دارد. وضعیت به گونه ای است که فقط پارامترهای اقتصادی نمی توانند بازار را از وضعیت فعلی نجات دهند و فعالان بازار سرمایه در انتظار مشخص شدن تکلیف مذاکرات هسته ای هستند.

آن طور که از اخبار رسمی شنیده می شود، فعلا تکلیف مذاکرات هسته ای مشخص نیست و به همین دلیل سرمایه گذاران برای حضور جدی تر خود در بازار سهام با تردیدهایی مواجه هستند. به همین دلیل است که این روزها زیاد دیده می شود بورس در نیمه ابتدایی ساعت معاملات رفتاری کاملا متناقض با نیمه دوم زمان معاملات دارد. معاملات بر اساس خبرهای شب گذشته آغاز می شود و با بیرون آمدن اخبار جدید، جهت معاملات عوض می شود.

عدم رونق معاملات بورس

در این شرایط عدم رونق در معاملات بازار سهام کاملا مشهود است. همین که ارزش معاملات خرد رقم پایینی است نشان می دهد فعالان بازار سرمایه فعلا دست نگه داشته اند تا شرایط برای آن ها کمی روشن تر شود.

دیروز ارزش معاملات خرد بازار سهام نسبت به روز یکشنبه کمی بیشتر بود اما این افزایش سیگنال خاصی ارائه نمی کند. افزایش ارزش معاملات خرد باید چندین روز به صورت متوالی اتفاق بیفتد و در نهایت رقم معاملات خرد به بیش از 4-5 هزار میلیارد تومان برسد تا بتوان با اطمینان گفت که بورس در حال تغییر مسیر است.

نگاه منفی حقیقی ها به بازار سرمایه

همچنین خروج پول حقیقی ها نیز دیروز به رقم 230 میلیارد تومان رسید. حقیقی ها این روزها بیشتر از آنکه پول به بازار تزریق کنند در حال خارج کردن سرمایه خود از بازار سرمایه بوده اند. با این حساب از نگاه حقیقی ها همچنان بورس محل امنی برای سرمایه گذاری نیست که البته این دیدگاه همیشه در حال نوسان است و می تواند در روزهای آینده تغییر کند

در این شرایط برای بازار امروز نمی توان رشد شاخص ها را متصور بود. با توجه به شیب نزولی شاخص در 3 ساعت پایانی معاملات، بازگشایی امروز بازار با افت شاخص ها همراه خواهد بود اما این افت هم مانند افت روزهای گذشته چندان بزرگ و نگران کننده نخواهد بود. بازار فعلا درجا می زند تا اطلاعات بیشتری نسبت به چشم انداز آینده وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور کسب کند.

 

منبع: اقتصادنیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها