|
کدخبر: 271326

افزایش تولید و عرضه خودرو از مزایای بورسی شدن است

با عرضه خودرو در بورس کالا و انتقال سود واسطه‌ها به تولیدکنندگان، افزایش سودآوری خودروسازان، حذف قیمت‌گذاری دستوری و به مرور رشد رقابت، بهبود کیفیت، افزایش تیراژ تولید، عرضه و در نهایت تعادل بازار و حمایت از مصرف‌کنندگان را شاهد خواهیم بود.

مهدی حاجی غلام سریزدی، عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در خصوص مزایای عرضه خودرو در بورس کالا گفت: یکی از مهم ترین رویدادهای این هفته بازار سرمایه عرضه خودرو در بورس کالای ایران بود که مقدمه ای برای حذف قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت است؛ به طوری که عرضه خودرو در بورس کالا از ابعاد مختلف و ذی‌نفعان آن شامل دولت، بازارسرمایه، خودروسازان و مصرف کنندگان نهایی قابل بررسی است.

وی با بیان اینکه از حذف قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو به عنوان مهم‌ترین مزیت آن برای بازار سرمایه یاد می شود، اظهار کرد: با عرضه خودرو در بورس کالا و انتقال سود واسطه‌ها و دلال‌ها به تولیدکننده، افزایش سودآوری را برای خودروسازان خواهیم داشت که این امر می‌تواند بر قیمت سهام آن‌ها در بازار سرمایه تاثیر مثبت داشته و موجب خروج دو شرکت بزرگ خودروساز از زیان شود؛ از طرفی در صورت توسعه خطوط و افزایش تیراژ تولید در بلندمدت، افزایش عرضه و کاهش قیمت (متناسب با تورم) را در این صنعت انتظار داریم.

مدیرعامل کارگزاری ایساتیس پویا تصریح کرد: از سوی دیگر عرضه خودرو در بورس کالا مزایای زیادی برای مصرف کنندگان نهایی نیز دارد؛ به طوری که خریداران می‌توانند به قیمتی پایین‌تر از بازار آزاد خودرو را از تولیدکننده به صورت مستقیم خریداری کنند.

حاجی غلام سریزدی ادامه داد: از طرفی با حذف قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت و ورود تولید کنندگان جدید، افزایش رقابت و در نتیجه بهبود کیفیت و خدمات پس از فروش و همچنین افزایش تیراژ تولید و کاهش قیمت و تغییر نگاه به خودرو از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی مورد انتظار است.

عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: به طور کلی معامله در بورس های کالایی باعث افزایش شفافیت، حذف رانت و فساد احتمالی، کاهش تقاضای سفته‌بازی، اطمینان طرفین معامله از ایفای تعهدات و منطقی شدن قیمت‌ها می‌شود، همچنین با عرضه خودرو در بورس کالا دولت‌ها به جای دخالت مستقیم در قیمت‌گذاری می توانند نقش حمایتی خود را از تولید، بیش از گذشته ایفا کنند.

به گفته‌ حاجی غلام، همه بخش‌های مرتبط با صنعت خودرو باید از عرضه در بورس کالا استقبال کنند که از جمله پارامترهای مهم در این زمینه، میزان عرضه‌ها و تداوم عرضه در بورس کالا است و براساس رویدادهای روزهای گذشته خودروسازان مختلف استقبال خوبی از این روند داشته اند؛ موضوع مهم در آغاز معاملات کالاهای جدید در بورس کالا این است که با تداوم عرضه‌ها، خیلی زود معاملات به سطح مطلوب و مورد انتظار طرفین معامله می‌رسد.

وی یادآور شد: نمونه موفق مشابه این طرح عرضه سیمان در بورس کالا است که اگر چه در ابتدا و همزمان با قطعی های برق قیمت‌ها با افزایش مواجه شد اما با تداوم عرضه سیمان قیمت‌ها کاهشی و منطقی شدند.

مدیرعامل کارگزاری ایساتیس پویا تصریح کرد: با انتشار اخبار عرضه خودرو در بورس کالا و همچنین اخبار مثبت از برجام شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد و از سوی دیگر افزایش بازده صنعت خودرو در بازار سرمایه بودیم که نشان دهنده اهمیت بسیار بالای موضوع بر بازار سرمایه است.

منبع: سنا بورس

ارسال نظر